نمایندگان نهادهای مدنی دغدغههای خود پیرامون توسعه و موانع آن خصوصاً بحث مهاجرت را به اشتراک گذاشتند. در این نشست با توجه به حجم عظیم مهاجران افغان به ایران بر…
سینهها مالامال از رنج قربانیان و مصدومان و خسران چشیدگان فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان است. در این هنگامه، کنار ملت ایران و مردم شریف آبادان، همسوگ و همدل هستیم…
به نام خداریاست محترم جمهوروزیران، وکیلان و قضات بلندپایه در قوای مجریه، مقننه و قضاییه با سلام و به نام عدالت و انصاف از شما عالیجنابان مصرانه میخواهیم و انتظار…
در اردیبهشت امسال تعدادی از معلمهای آموزش و پرورش در اعتراض به مطالبات صنفی خود، مقابل وزارت کار تجمع كردند كه موردخشونت قرار گرفتندو بازداشت شدند. تعدادی از اقشار مختلف…
منشور «گفتوگوی سیاسی» به استانداران ابلاغ شد؛ منشوری 9 بندی که به گفته اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور، باب گفتوگو میان احزاب و جریانهای سیاسی، تشکلهای مردم نهاد و…
بحران كم آبي و خشكسالي ،حيات ميليونها ايراني را تهديد ميكند. تهديدي كه بسياري مسئولان هنوز آن را جدي نگرفتهاند. اما سازمانهاي جهاني در طول دهه گذشته، بارها به ايران…
معاون اجتماعی وزارت بهداشت نوشت: در صدد آن هستیم با تشکیل بانک اطلاعاتی، توانمندسازی و توسعه کمی و کیفی سمنها، راه توسعه سلامت را بیش از گذشته با سپردن امور…
سرپرست امور سازمانهای مردم نهاد وزارت کشور از ایجاد ۳۱ شبکه هماهنگی "تشکلهای مردم نهاد در مدیریت بحران" در ۳۱ استان کشور خبر داد و گفت: دلیل توجه تاسیس نهاد…
احمدعلی موهبتی چهارشنبه در نشست هم اندیشی و دیدار با مدیران سمن ها و موسسات خیریه مدیران دستگاه های کمک رسان اظهار کرد: مغفول ماندن بعضی از امور و ناتوانی…
مسعود سلطانیفر در نشست صمیمانه وزیر ورزش و جوانان با دبیران سازمانهای مردم نهاد جوانان و فعالان اجتماعی با بیان اینکه زمانی که سمنها در حل معضلی اجتماعی مانند اعتیاد…
هدی هاشمیجامعه هنوز از شوک خبر اهورا، بنیتا و آتنا بیرون نیامده بود که به یکباره با شایعه بهت آور دیگری در شبکههای مجازی مواجه شد: «سرایدار یک مدرسه در…
محمدمهدی تندگویان با بیان اینکه سمنهای جوانان سفیران ما در جامعه هستند و میتوانند سیاستگذاریهایی را ترویج کنند، گفت: نهادینه شدن تغییر دیدگاههای جوانان از نگاه مطالبهگرایانه به نگاه پیشرو…
به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نشست هم اندیشی سازمانهای مردم نهاد امروز اول مهر ماه با حضور نمایندگان ۱۸ تشکل در میراث…
الهام فخاری شامگاه جمعه در حاشیه اختتامیه سومین دوره لیگ فوتبال پرشین جمعیت امام علی (ع) (تیمهای فوتبال کودکان محروم و حاشیهنشین شهرها) بر حمایت اعضای شورا از ایدههای خلاقانه…
محمدکرم محمدی روز دوشنبه در جلسه ای با جوانان پیشوا با اشاره به اینکه راه اندازی سازمان های مردم نهاد با اقبال چندانی از سوی جوانان این شهرستان مواجه نشده…
معاون اجتماعی مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: پیشنویس لایحه قانونی حمایت از سمنها تهیه و در کمیسیون سیاسی دولت به تصویب رسیده است که برای بررسی و تصویب…
شهلا منفرد رییس هیات مدیره جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست در مراسم آغاز به کار پروژه ظرفیت سازی سازمان های مردم نهاد به منظور مشارکت در آموزش های…
رضا حجتی در خصوص کلیات برگزاری اولین نشست هماندیشی اعضای منتخب مجامع استانی سازمانهای مردمنهاد جوانان سراسر کشور افزود: مجمع سازمانهای مردمنهاد جوانان، یک تأسیسات جدیدی است که به سمنها…
دکتر کاظم غریب آبادی معاون امور بینالملل دبیر ستاد حقوق بشر در نشست تعامل با سازمانهای مردم نهاد که به تدوین چهارمین گزارش ادواری میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی…
قائم مقام وزیر کشور در ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی گفت: مهار و کاهش آسیب های اجتماعی مستلزم تعامل دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم…
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با امضای تفاهمنامه همکاری با شبکه سمنهای میراثی، اختیار و حضور مستقیم نهادهای مردمی را در معرفی و صیانت از میراث فرهنگی پایتخت گسترش داد.
نخستين مناظره کانديداهاي رياستجمهوري دوازدهم به بحث درباره چالشهاي اجتماعي و بررسي رويکرد هريک از نامزدها به اين موضوعات اختصاص داشت. بااينحال، به باور بسياري از فعالان اجتماعي، بيتوجهي کانديداها…
خبر این بود؛ دفتر جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان پلمب شد. درباره یک تشکل غیردولتی در پاسگاه نعمتآباد صحبت میکنیم، تشکلی که از صبح اول وقت به بهانه…
مدیرکل مشارکتهای اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم مجوز ۱۵۰۰ سازمان مردمنهاد جوانان صادر شده است، گفت: قصد داریم تا پایان دولت مجوز…
دبیر یک سازمان مردم نهاد جوانان استان البرز گفت: بهتر است وزارت ورزش و جوانان برای هر سازمان مردم نهاد جوانان دورههای بومی، تخصصی با توجه به آمایش سرزمین برگزارکند.
شهرزاد همتی: روز گذشته، دادستان تهران از انتصاب یک زن به سرپرستی دادسرای اطفال و نوجوانان خبر داد. جعفریدولتآبادی دراینباره افزود: «این انتصاب که با موافقت رئيس محترم قوه قضائيه…
در حياط که باز ميشود، بوي تازگي و طراوت حياط آبوجاروشده مؤسسه آتنا به مشام ميخورد. درست مثل خانهاي که مهياي ورود مهمان است. اينجا خانه بهبود کيفيت زندگي زنان…
«با گذشت بیش از ٢٦ روز از برگزاری مجمع موسس انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران بسیاری از روزنامهنگاران استان تهران منتظر اعلام شرایط عضویت در این انجمن هستند.»شهریار شمس مستوفی…
وظايف دولت در حوزه محيطزيست در برنامه ششم توسعه به تصويب مجلس رسيد. اهميت اين بند از برنامه ششم از آنجايي است که ناظر بر چالشهاي کنوني محيطزيست در ايران…
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ديدار با سمنهاي استان خوزستان تاكيد كرد كه سمنها با احصاي تكاليف ميتوانند به دستگاههاي دولتي كمك كنند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در زمینه لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: یک گروه کارشناسی و پژوهشی…
به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، محمدرضا رستمی در جمع فعالان سازمان های مردم نهاد جوانان و نخبگان جوان بوشهری با اشاره به روزهای شروع دولت یازدهم…
سام بوربورـ حمایت از کودکان با وجود قوانین حمایتی سنجیده ممکن میشود و بیشک بخش عمدهای از مشکلات و موانع در مسیر حمایت از کودک به عدم حمایت منسجم قانونی…
روز پنجشنبه نخستين جلسه مجمع عمومي انجمن صنفي روزنامهنگاران استان تهران برگزار شد. دراين جلسه پس از تصويب بندهاي اساسنامه انجمن توسط اعضاي حاضر در جلسه كه ١٦٥ نفر بودند،…
براساس آمارهاي رسمي برآورد ميشود که ۳۵ درصد زنان در سراسر جهان، نوعي از خشونت فيزيکي يا جنسي را تجربه کردهاند. اين درحالي است که با احتساب تحقيقات محلي و…
رییس سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به ارائه لایحه مقابله با حیوانآزاری به هیئت دولت، گفت: مسئولیت ساماندهی سگها و حیوانات ولگرد در محیطهای شهری و روستایی بر عهده وزارت…
همايش اتحاديه سراسري کانونهای وکلای دادگستري ايران (اسکودا) هر ٦ ماه يكبار به ميزباني يكی از كانونها برگزار میشود كه اينبار كانون البرز ميزبان همایش کانونهای وکلا در روزهای ١٩…
روز گذشته، اولين مرکز خدمات دندانپزشکي زنان در حال بهبودي در خانه خورشيد تأسيس شد. اتفاقي که با همت ليلا ارشد، مديريت خانه خورشيد و انجمن دندانپزشکان ايران از سال…
جمعی از فعالان اجتماعی پس از مرگ دو ملوان و صیاد ایرانی دیگر بر اثر گرسنگی و تشنگی که در اسارت دزدان دریایی بودند، با تشکیل پویشی مردمی خواستار رسیدگی…
به دنبال برگزاري سومين ديدار اعضاي شوراي اجتماعي كشور با رهبري در روز ١٠ آبان ماه و گزارشدهي درباره اقدامات انجام شده براي كنترل و كاهش آسيبهاي اجتماعي، وزير بهداشت…
هماهنگکننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران: سازمان ملل متحد بحران دریاچه ارومیه را با جدیت دنبال میکند رضا کیانیان، بازیگر: پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان کاملا اشتباه…
پورمحمدی: باید در میزان و مصادیق اعدام بازنگری شود دبیر کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی: طرح تخفیف مجازاتهای اعدام قاچاقچیان موادمخدر هنوز به هیأترئیسه مجلس ارایه نشده است.
ریشههای منشور حقوق شهروندی منشور حقوق شهروندی فهرستی از مهمترین حقوق شهروندان یک کشور است. نخستین منشور با این نام در ایران باستان در ۵۳۸ پیش از میلاد توسط کوروش…
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور میگوید: «طی شش ماه گذشته شاهد افزایش آمار خرید و فروش نوزادان در سراسر کشور بودهایم.» فروش نوزاد، پدیده ای زشت و آسیبی اجتماعی…
زهرا جعفرزاده| ایرانیان پُر استرس اند، آنقدر که دیگر نیازی به آمار و ارقام و کارهای تحقیقاتی ندارند. استرسی که در سطوح بالا، در دایره اختلالات روانی قرار می گیرد،…
نوشتهاند: «کار سادهاي است؛ هر جا نشاني از کودکيِ ازدسترفته ديديم، عکسي بگيريم... عکسي از پاها.» جمعيت دفاع از کودکان کار و خيابان، که نهادي مستقل و غيردولتي در زمينه…
روز گذشته نشست بررسی تفاهمنامههای مشترک میان معاون امور زنان و خانواده ریاستجمهوری و وزارت آموزشوپرورش در وزارت آموزشوپرورش برگزار شد. در این نشست مشترک، وزارت آموزشوپرورش به تشریح جزئیات…
نویسنده: زهرا چوپانكاره «هدف قرار گرفتن بسيج دانشآموزي، نقشه خطرناك سازمان ملل براي ايران، خداحافظي با حق تدافع، تهديد بنيان خانواده و... اينها تنها بخشي از انتقادات و برداشتهاي اشتباهي…
دومین همایش تخصصی حقوق حیوانات بهمناسبت «روز جهانی مبارزه با خشونت علیه حیوانات» برگزار شد.«معصومه ابتکار»، رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه این همایش و در گفت وگو با «شهروند»…
فریبا خان احمدی/ نخستین مرکز اقامتی مدل طبی زنان و زنان باردار مصرف کننده مواد روز گذشته با حضور قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، قائم مقام…
الهام کاظمی | 6 سال پیش علیاکبر صالحی وزیر امور خارجه وقت کشور در دولت دهم، پروتکل الحاقی منع به کارگیری کودکان در منازعات نظامی را که به کنوانسیون حقوق…
وزیر ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر 1500 سازمان مردمنهاد جوانان در کشور فعالیت میکنند که امیدواریم تا پایان دولت یازدهم تعداد آنها به دو هزار سازمان مردمنهاد افزایش…
آمارها حکایت از این دارد که ١٥٠هزار کودک ایرانی سوءتغذیه دارند؛ کودکانی که خیلیهایشان هنوز تحت حمایت نهادهای حمایتی قرار نگرفتهاند، بهطوری که براساس اعلام معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،…
چند ماهی از انتشار تصاویر و فیلمهای آزار و اذیت حیوانات در فضای مجازی میگذرد. تصاویری که در آنها نشانی از انسانیت دیده نمیشود.پخش این گونه تصاویر و فیلمها باعث…
مطهره واعظیپور| نمایندگان مجلس سرانجام موفق شدند آسیبهای اجتماعی را در برنامه ششم توسعه جای دهند و حالا قرار است برنامه ششم با جدول الحاقی 28 ردیفی که در مورد…
ماده ٣١ لایحه برنامه ششم توسعه کشور با تأکید بر عدالت جنسیتی در دستگاهها، به حوزه زنان و خانواده اختصاص یافته بود و حالا به دلیل موضعگیری شاید ضعیف نمایندگان…
سعیده علیپور| 6 سال از طرح دولت قبل در ادغام دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان میگذرد؛ ادغامی که نتیجه محسوس آن گمشدن مطالبات و پیگیریهای حوزه جوانان…
مدیرکل هماهنگی امور استان های وزارت ورزش با اشاره بر اینکه باید مطالبات جوانان به استانداران منتقل شود، بر ضرورت تشکیل «سمن سرا» در استانها تاکید کرد.
انجمن خبرنگاران محیط زیست ایران، با هدف آموزش و ارتقای کیفی کار خبرنگاران حوزه محیط زیست و پیگیری حقوق و مسائل صنفی خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار آغاز به کار…
تعدادی از تشکلهای زیستمحیطی دانشگاههای تهران با صدور نامهای از نمایندگان تهرانی فهرست امید، از آنها خواستهاند به وضعیت محیطزیستی و شهری پایتخت توجه بیشتری داشته باشند.
سعیده علیپور/ در سومین سال فعالیت دولت یازدهم، حسن روحانی رئیسجمهوری نخستین دستور مستقیم را برای حمایت از حقوق زنان صادر و برگزاری آزمون استخدامی سال 95 را به تامین…
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افتتاح 7 مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان با همکاری شهرداری تهران در هفته دولت خبر داد. علی ربیعی در حاشیه مراسم واگذاری…
اولین نشریه نوجوانان دوستدار محیطزیست با عنوان «داروگ» در قالب ماهنامه منتشر شد. در شماره مرداد داروگ، علاوه بر اخبار فعالیتها و جشنوارههای محیطزیستی مرتبط با کودکان، هفت کمپین بینالمللی…
بیش از ۵۰۰ نفر از فعالان مدنی، استادان دانشگاه و کارشناسان مسائل اجتماعی در ایران، در نامه سرگشادهای خواهان جرمزدایی از دستفروشی شدهاند. نامه فعالان مدنی در اعتراض به مصوبه…
فرماندار سنندج بهرهگیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد به منظور ترویج و نهادینه کردن رعایت حقوق کودکان تاکید کرد و گفت: بستر ورود سمنها به حوزه توسعه آموزش در بین…
شهرزاد همتی/ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از انجام هماهنگیهای لازم برای تشکیل «فراکسیون مبارزه با مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی» خبر داد. این خبری است که پرویز…
بعد از صحبتهای علیاکبر سیاری، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مبنیبر اینکه انتقال ویروس ایدز از راه ارتباط جنسی دوبرابر شده، او از ایجاد مراکزی برای ارائه…
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به ارائه پیشنویس لایحه قانونی حمایت از محیطبانان به دولت، جزئیات این لایحه را که برای حمایت بیشتر…
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت: سازمان های مردم نهاد یک از مهمترین، اساسی ترین و زیر ساختی ترین بخش توسعه اجتماعی کشور هستند که در…
دبیر سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران با اشاره به ضرورت بهرهگیری از ظرفیتهای داوطلبی اعضای سمنها گفت: فعال نکردن ظرفیتهای داوطلبی یکی از دلایل برخورد سمنها به مشکلات مختلف…
مدیرکل اموراجتماعی استانداری تهران ازآموزشهای پیشگیری ازآزارجنسی کودکان درمهدها و پیشدبستانیها خبرداد وگفت:«باید کودکان ما آنقدر آموزش دیده باشند که هیچ وقت درمعــرض تجاوز و تهدید جنــسی قرارنگیرند. متأسفانه هم…
مریم جهان پناه/ انگشت اشارهاش را تکان میدهد و با چشمان ریزسرمه کشیدهاش میگوید بیا، جلوتر میروم. همان دختری است که از ابتدای ورود من به سالن «سرای احسان»، آن…
مطهره واعظیپور | عقیمسازی زنان معتاد راهحلی بود که اولینبار فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران مطرح کرد؛ موضوعی که موافقان و مخالفان زیادی داشت. برخی بر این باورند که…
«مردم ما استرس دارند، بردبار نیستند و تحمل دیگری را ندارند.» این یک جمله تازه نیست؛ موضوعی است که در چندسال گذشته میان حرفهای خیلیها جای خودش را باز کرده…
مدیر جمعیت افرای سبز گفت: کیفیت دوره توانمندسازی سمنها که از سوی وزارت ورزش و جوانان برگزار میشود مطلوب نیست چرا که از اساتید مناسبی برای برپایی این دورهها استفاده…
رئیـــــــــس ســازمان حفـــــــاظت محیط زیست با تأکید بر ضرورت به روزرسانی قوانین محیط زیست گفت: در رابطه با مبارزه با حیوانآزاری لایحهای در کمیسیون تدوین لوایح دولت مطرح است که…
دبیر سمن «خانه آتیهسازان علم و صنعت آیریک» با اشاره به دورههای توانمندسازی سمنهای جوانان گفت: دورههای ملی توانمندسازی تنها 10 درصد بازدهی دارد. بنابراین بهتر است برای افزایش توانمندی…
زهرا کشوری/ کیسههای غذا روی شانههای جوانشان، آرام درهای بیکسی را میزنند تا به رسم علی(ع)، دستگیر کسانی باشند که شکم خالی سر روی بالین نداری گذاشتهاند. جمعیت دانشجویان امام…
شادی خوشکار|اسماعیل کنار حوض نشسته، ١٠ روز است دخترکش را گم کرده. ظهر جمعه است، حوالی میدان شوش، در حیاط خانهای کلنگی که هر پنجرهاش به اتاق یک خانواده باز…
مژگان جمشیدی نیم نگاهشلیک به یک محیط بان دیگر در استان فارستنها یک روز پس از شهادت دو محیطبان منطقه گنو، اینبار محیطبان شجاعی در پارک ملی بمو در فارس…
فاطمه صفری| رفتار با حیوانات وحشی هم باید طبق تعالیم دینی به دور از خشونت باشد داستانهای مربوط به رفتار مناسب با حیوانات از کتب آموزشی حذف شدهاند نبود قانونی…
الهام کاظمی/کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی در حال شکلگیری هستند و نمایندگان، اولویتهای نخست خود را برای حضور در این کمیسیونها اعلام کردهاند و ثبتنام اولیه صورت گرفته است. در…
توقف پروژه رنگآمیزی برجهای مراقبت فرودگاه یاسوج به خاطر یک پرنده شکاری، تعویق سهماهه عملیات عمرانی برای حفظ آرامش لکلک باردار، فداکاری چوپان فداکار و اجازهای که به پلنگ داد…
معاون برنامهریزی و هماهنگي معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: نشست ملی سمنهای فعال در حوزه امور زنان و خانواده نیمه اول سال جاری در تهران برگزار…
سقفهای شیشهای* و قوانین نانوشتهای که مردان را محقتر از زنان برای کارکردن میدانند، باعث شده از ٢٧ میلیون نفر از زنان کشور که در سن کار به سر میبرند…
نمايندگان مجلس دهم در دومين هفته كاري خود شنونده گزارش تكاندهندهاي درباره وضعيت آسيبهاي اجتماعي در كشور بودند. گزارشي كه توسط عبدالرضا رحمانيفضلي؛ وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با…
زهرا جعفرزاده| وقتی جواب آزمایش متادون نوزاد چهارماهه مثبت شد، نه پزشک معالج تعجب کرد، نه مادرش و نه مددکاران؛ هیچکس از اعتیاد «علی» شوکه نشد. نوزاد زرد و زاری…
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده با انتقاد از سیاسیشدن موضوعات در حوزه زنان و خانواده گفت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه با همراهی مجلس به سمت تحقق عدالت…
ایرانیها خشن شدهاند. این دیگر یک موضوع جدید یا عجیب نیست، موضوعی است که حالا دیگر چندوقتی میشود علاوه بر پژوهشگران اجتماعی، مسئولان دولتی هم درباره آن صحبت میکنند و…
دبیر سازمان مردمنهاد پیشگامان تمدن نوین با بیان اینکه مشکل اصلی سازمانهای مردم نهاد رویکرد مسئولان به آنهاست، گفت: مسئولان ارزش لازم را برای سمنها قایل نیستند و خود را…
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: ایجاد یک شبکه تخصصی ارتباطی در حوزه زنان و خانواده بین سازمانهای مردم نهاد به منظور تعامل و همافزایی بیشتر تشکلهای…
شهرزاد همتی/شورای اجتماعی کشور که در سالهای ریاستجمهوری احمدینژاد از نفس افتاده بود، حالا با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شورایی را بنا کرده تا به بررسی آسیبهای…
دبیر موسسه آهنگ بلوچ با بیان اینکه آموزشهای عمومی و تخصصی برای سمنهای جوانان لازم است، گفت: برخی از سمنها مهارتهای لازم برای حل مشکلاتشان در زمینههای مختلف از جمله…
یک ماه پیش آییننامه شورای صنفی توسط وزیر علوم امضا و به دانشگاهها ابلاغ شد. آییننامهای که هر گونه فعالیت، موضعگیری، همسویی، همکاری و حمایت از تشکلهای سیاسی در داخل…
صدرا محقق/ آسیبهای اجتماعی مسئله جدیدی نیست و سالهاست به شکلی جدی یکی از مشکلات جامعه ماست. آسیبهایی مانند، اعتیاد، خشونت اجتماعی، فقر و حاشیهنشینی، گدایی، کودکان کار، فرار دختران…
فرزانه قبادي / انگار آدمها وقتي ابلاغيه انتصابشان به يك سمت بالا رابه دست ميگيرند دچار نوعي سندروم ميشوند، «سندروم مديريت»، سندرومي است كه اين روزها هر روز بيشتر از…
سعیده علیپور| هفته پیش، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر داده بود که براساس تصمیم شورای اجتماعی کشور، این معاونت متولی اصلی آسیبهای اجتماعی دختران خواهد بود.…
صبا حسینی/ این روزها همه ما ایرانیها خبرهای ناراحتکننده را خیلی زودتر و گستردهتر از گذشته میشنویم، به شکلی که هرقدر هم که میخواهیم نسبت به این اخبار بیاعتنا باشیم…
مطهره واعظیپور/ حالا به جای اینکه بین انگشتهایشان پایپ، فندک اتمی و مواد برق بزند و در خرابههای شهر چنباتمه زده باشند، در آشپزخانهای تمیز کار میکنند و روزهای پاکیشان…
معصومه اصغری/ نبودِ شفافیت در عملکرد ستاد سمنهای شورای شهر تهران برای سومینبار خبری شده و حالا نایبرئیس این ستاد مدعی است که علاوه بر تخلف در استفاده از اعتبارات…
نگین باقری/ همواره مشکل بیکاری، دغدغه خاطر بسیاری از خانواده ها بوده است و در این میان جوان، فارغ التحصیلان و زنان در این بیکاری سهم عمده دارند. این در…
فرناز قلعهدار/ در کشور ما بیش از 90 سال است که سازمانهای مردم نهاد یا همان تشکلهای اجتماعی غیردولتی فعالیتشان را آغاز کردهاند اما متأسفانه هنوز قانونی مشخص که تکالیف،…
معاون فرهنگی ادارهکل ورزش و جوانان استان زنجان با تاکید بر نقش سمنها در پویایی و نشاط جوانان گفت: کیفیسازی سمنها باید به اندازه افزایش کمیت آنها مدنظر قرار گیرد.
پاییز سال گذشته که چندماهی از شروع طرحهای ضربتی شهرداری تهران و نیروی انتظامی در منطقه ١٢ تهران گذشته بود، مسئولان از جلسهای مشترک با مقام معظم رهبری پیرامون چند…
سیام شهریور بنا به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به نام روز گفتوگوی تمدنها نامگذاری شد و در سازمان ملل متحد به تصویب جهانیان رسید. این روز مبارک در تقویم ایران نیز گنجانده شد تا روز فخر ایرانیان در میان ایرانیان نیز خانهای داشته باشد. روزنامه ایران به بهانه این روز ویژه نامه ای تهیه کرده است که در ادامه مطلب میخوانیم:
درمان خشونت بیمهار
هادی خانیکی مدیر مؤسسه بینالمللی گفتوگوی فرهنگها و تمدنها
هر چه زمان میگذرد سایه سنگین خشونت و افراطیگری و ناامنی بر جهان سنگینتر میشود و نیاز به گفتوگو و بازاندیشی در مفهوم و کارکردهای آن نیز بیشتر به چشم میخورد، وقتی مرگ، جنگ و آوارگی جان انسانها را میگیرد و به چهره مدارا و محبت در دین و فرهنگ، خون و خشم میپاشد، باید درباره ضرورت گفتوگوی فرهنگها و تمدنها سخن به میان آورد که نخستین بار در شهریور 1377 (سپتامبر 1998) با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد حوزه سیاست شد و نام جمهوری اسلامی ایران را با این واژگان پرآوازه کرد. از آن روز 17 سالی میگذرد ولی این مفهوم همچنان در جهان پیش رو معنا دارد، پس بیمناسبت نیست که چند نکته در این باب گفته شود: 1.گفتوگو مفهومی برساخته انسان است، از این رو نظیر هر برساخته انسانی و اجتماعی، دارای ذات و گوهری ثابت نبوده و نیست، بلکه بیشتر کارکردهایی داشته و دارد که از سوی کنشگران فرهنگی به آن اِسناد داده شده یا بر آن تحمیل میشود. معنا و کاربرد جدید گفتوگو، نتیجه شماری از تحولات علمی و فناورانه در جهان نو و رهیافتهای معرفتشناسانه انسان مدرن است. 2.«گفتوگوی تمدنها و فرهنگها» رویکردی جدید، مبتنی بر چند فرض نظری در دوران ماست: نخست تقدم گفتوگو و تفاهم در ارتباطات میان جوامع و افراد، دوم پذیرش مقولههای تمدنی و فرهنگی به عنوان عوامل پایهای و تعیینکننده در عرصه تحولات اجتماعی و مناسبات بینالمللی، سوم قبول تنوع و تفاوت و تمایز میان تمدنها و فرهنگها، چهارم توجه به اخلاق معنوی و رفتار مدنی در کنشهای فردی و اجتماعی و پنجم فهم اقتضاها و سازوکارهای ورود به گفتمان و پارادایم جدیدی که جهان اندیشه و عمل انسان معاصر را فراگرفته است. 3.جهان واقعی نیز چون جهان اندیشه در جستوجوی مبنا و مداری نو برای تنظیم روابط انسانی و اجتماعی است؛ ورود به عصر اطلاعات و شکلگیری جامعه شبکهای، این مبنا را بر مدار گفتوگو سامان داده است؛ این یعنی امکان شناخت روشنتر و گستردهتر از جهان پیرامون، توانایی فهم نقادانه «خویش» و «دیگری» و اهتمام به میراث گذشته در عین جدیت برای کسب دستاوردهای نو. به این اعتبار، گفتوگوی فرهنگها و تمدنها، گفتوگو بر سر مسائل، نیازها و الزامهایی است که در متن زندگی امروز بشر قرار دارند. پرداختن به مفهوم گفتوگو با این مبنا، حوزه وسیعی از علوم اجتماعی را در بر میگیرد. 4.گفتوگوی تمدنها و فرهنگها که از نظر مدیر ارشد دولت اصلاحات «مفهومی برآمده از کوششی مستمر برای نزدیک شدن به حقیقت و دست یافتن به تفاهم است»، با مبانی فلسفی گفتوگو نسبتی نزدیک دارد. به گفته او «داستان پرجاذبه انسانشناسی فلسفی و ماجرای معرفت نفس و خودشناسی، چند شب طولانی از هزار و یک شب تاریخ فلسفه است. بعضی از این قصهها در شرق و بعضی دیگر در غرب سروده شدهاند، اما نکته مهم این است که قصههای شرقی جانب شرقی وجود و جوهر انسان را توضیح میدهند و قصههای غربی جانب غربی وجود او را. انسان ملتقای مشرق جان و مغرب عقل است. انکار هر بخش از وجود انسان، فهم ما را از معنای وجود او ناقص و نارسا میکند.» به این معنا «اندیشه گفتوگو» همواره «آینههای روبهرو» دارد. 5. فهم رابطه انتقادی میان سنت و مدرنیته و دستیابی به چارچوبها و اصولی برای نقد، بخشی دیگر از ضرورتهای گفتوگو میان فرهنگها و تمدنهاست. تا وقتی سنت و مدرنیته به خود به صورت امری مطلق بنگرند و «خویش» را خیر مطلق و «دیگری» را شر محض بدانند، نه تنها نمیتوانند دیگری را بشناسند، بلکه از شناخت خود نیز درمیمانند. به گفته رئیسدولت اصلاحات، «نقد سنت در جهان امروز امری گریزناپذیر است و گو میان فرهنگها و تمدنها به امور اخلاقی و رفتاری در قلمرو فرد و اجتماع نیز وابسته است. امکان گفتوگو از رواداری برمیخیزد و به آن هم منتهی میشود؛ امتناع گفتوگو نیز از نبود مدارا و رابطه مخاصمهآمیز میان «من و تو» یا «ما و آنها» نشأت میگیرد. گفتوگو در مفهوم جدید آن به جای نبود بردباری یا حتی بردباری سلبی، به همنگری و همکاری ایجابی معطوف است و این به معنای آن است که «دیگری را نباید فقط تحمل کرد، بلکه باید با دیگری کار کرد». رواداری که با ارج نهادن به آزادی دیگران همراه است، هم محصول اطمینان به «خود» است و هم نتیجه اطمینان به «پیرامون خویش» و این محقق نمیشود مگر آنکه فرد و جامعه از «توانش ارتباطی» و «توانش گفتوگویی» لازم برخوردار باشند. 6.«توانش ارتباطی» محصول «توانش گفتوگویی» است. انتقال و مشترک ساختن اطلاعات و معرفت در میان مخاطبان با حداکثر دقت و امانت که از توانمندی ارتباطی برمیخیزد، زمانی میسر است که فرد و جامعه توانایی شنیدن و گفتن یافته باشند. سازوکار انجام گفتوگو، توان فهم سخن دیگری و هنر نقد آن است، نه تمرکز بر حمله به «دیگری» و دفاع از «خود». به زبان دیگر، گفتوگو فرایندی است که در آن شرکتکنندگان برای حل یا رفع مسأله یا مشکل مبتلابه همگان، به فهم و نقد سخن یکدیگر میپردازند و این ایضاح مدعا و تقویت دلیل، موجبات فهم عمیقتر هر نظر و نقد دقیقتر آن را فراهم میکند و در این میدان مشترک معنایی، زمینههای ارتباط را تقویت میکند. 7. متون دینی، ادبیات کهن و گسترهای از فلسفه، هنر، جامعهشناسی، علوم سیاسی، زبانشناسی و ارتباطات، به لحاظ آنکه در پی خلق و بازنمایی محیطهایی بازتر بودهاند و هستند، از عرصههای گشودن باب گفتوگو به شمار میآیند، اما در عین حال نمیتوان و نباید از موانع فرهنگی و تاریخی گفتوگو در هر جامعهای که این دامنهها و دایرهها را تنگ میکنند، غافل ماند. گفتوگو آیین و آدابی دارد که به دور از آنها، شبهگفتوگوها و صورتکهای گفتوگویی به جای گفتوگوهای واقعی مینشینند. قدرت و سیاست اگر با گوهر گفتوگو سرشته نباشند و تجربههای ذهنی و زبانی، اگر برآمده از خودکامگیهای تاریخی باشند، در غیاب ساختارهای اجتماعی و سازوکارهای فرهنگی مناسب، سدّ راه گفتوگو میشوند و عرصه را برای گفتوگوهای واقعی تنگ میکنند. 8. ذهن و زبان ما در این روزگار چنانکه باید و شاید با گفتوگو در افق معنایی جدید آن سازگار نیست؛ بخشی از این ناتوانی را باید معلول و محصول فقد و ضعف نهادها و شبکههای گفتوگویی، نه تنها در زندگی اجتماعی و سیاسی بلکه حتی در عرصههای اندیشه، علم و فرهنگ دانست. نهادها و شبکههای گفتوگویی هر قدر هم که کوچک باشند، میتوانند دنیاهای بسته را به روی هم باز کنند و آیین گفتوگو را به عاملان و حاملان آن بیاموزند. تجربه ما ایرانیان از گفتوگو در دوران جدید، تجربههایی ناپایدار، گسسته و کوتاهمدت است؛ با وجود ضرورتهای تاریخی بسیار، ساحتهای اندیشه و میدانهای کنش چنان گشوده نبودهاند یا گشاده نماندهاند که به گفتوگو در معنای درست آن امکان نشو و نما دهند. 9. طرح ایده گفتوگوی فرهنگها و تمدنها و اقبال جهانی به ورود به پارادایم گفتوگو، میتوانست فتح بابی برای تقویت اندیشهها و ساختارهای گفتوگو در جامعه ما باشد، اما متأسفانه با تنگناهای فراوان در دایره سیاست روبهرو شد و باوجود افقهای گشودهاش در جهان، از فرصتهای مساعد در ایران محروم ماند. 10. طرح اندیشه گفتوگوی فرهنگها و تمدنها به مثابه یک راهبرد، همپا و همدوش زمینهها و تلاشهای بینالمللی آن در ایران پیش نرفت، اما در عمل از منزلت و مرتبت بالایی، هم در حوزه نظری و هم در عرصه تجربه در جهان معاصر برخوردار است؛ نیاز جامعه ایرانی نیز به این اندیشه و تجربه ایجاب میکند که این چراغ تا آنجا که میتواند، افروخته شود، گفتوگو به طور عام و گفتوگوی فرهنگها به طور خاص مبنا و منطقی باشد در گشودن فضاها و ظرفیتهای نو برای جامعه جهانی که از سوءتفاهم و افراط خسته است و میخواهد انسانیتر زندگی کند. به این اعتبار میتوان با ورود به دنیای گفتوگوی مولوی «جستوجوی» او را گفتوگو خواند و گفت: من ندیدم در جهان گفتوگو هیچ اهلیت به از خلق نکو
شرطبندیترسناک میان خشونت و گفت و گو٭
آلبر کامو
ترجمه: بیتا عظیمینژادان
آری، باید صدا را بالا برد. من تا به امروز با غلبه بر احساسات ازخودم دفاع کردهام. آنچه امروز ما را خرد میکند منطقی تاریخی است که تمام پارههایش را ما خلق کردهایم و گرههای آن با خفهکردن ما به پایان میرسند. با این حال این احساسات نیست که میتواند گرههای این منطق مهمل را بگشاید، تنها برهانی میتواند گرهها را بگشاید که بتواند با آگاهی به محدودیتها استدلال کند. با وجود این، در نهایت من نمیخواهم باور داشته باشم که آینده دنیا با نیروی تصورات و عشق ما ادامه مییابد. من نیک میدانم، مردمانی با انگیزههای سترگ میباید که قدم پیش گذارند و نیک میدانم برای مبارزه با اهدافی محدود، جایی که امید را به سختی بتوان خردمندانه خواند، تکانی به خود دادن و قدمی پیش نهادن، کاری است بس دشوار. ولی موضوع وادارکردن انسان نیست و برعکس، ضرورت این است که نباید کسی را به کاری واداشت بلکه باید هر کسی با آگاهی به ضرورت کاری که انجام میدهد اقدام کند. نجاتدادن کسانی که هنوزامیدی به نجاتشان هست؛ این است آن انگیزه سترگ، آن شور و ایثار لازم. ضروری است که فقط به آن بیندیشیم و آشکارا تصمیم بگیریم که آیا باید همچنان به رنج انسانها که همیشه با اهدافی غیرمعلوم انجام میشود بیفزاییم، آیا میبایست پذیرفت که جهان پر از اسلحه خواهد شد و دوباره برادری برادرش را خواهد کشت یا برعکس، میبایست تا جایی که امکان دارد خون و رنج انسانها را نگه داریم تا شاید فقط بتوانیم فرصتی دیگر به نسلهای آینده بدهیم که به یقین به اسلحههای بهتری مجهز خواهند بود. من به نوبه خود، تا حدودی به آنچه انتخاب کردهام اطمینان دارم. چون انتخاب کردهام، به نظرم میرسد که میباید سخن بگویم، میباید بگویم که من هرگز جزو آنانی نخواهم بود، هرکه میخواهند باشند، که با آدمکشها کنار میآیند و پیامدهایی را که به نفعشان است نتیجه میگیرند. آری، امروز آنچه باید با آن مبارزه کرد، ترس است و سکوت، که به سبب آنها جدایی روح و روان رخ میدهد. آنچه باید از آن دفاع کنیم گفتوگو است وارتباطات جهانی بین انسانها. بندگی، بیداد و دروغ مصیبتهایی هستند که ارتباطات را پایان میدهند و گفتوگو را ناممکن میسازند. به همین دلیل باید آنها را به جد نفی کنیم. اما امروزه همین مصیبتها هستند که متن تاریخ را میسازند و انسانهای بسیاری وجود دارند که آنها را شرهای ضروری میپندارند. این نیزحقیقتی است که ما نمیتوانیم از تاریخ بگریزیم، چرا که تا گردن در آن فرو رفتهایم. با این حال میتوانیم ادعای نبرد با تاریخ را داشته باشیم برای حفاظت از کسانی که تعلقی به آن ندارند. این همه آن چیزی است که من میخواهم بگویم. من در تمام موارد از این موضع و از این موضوعها با منطقی که در نظر دارم محکمتر دفاع خواهم کرد و مایلم قبل از پایان، صادقانه روی این موضوع بیندیشیم. امروزه تمام ملتها بر اساس قوانین قدرت و سلطه، تجربههای بزرگی را میگذرانند. من نخواهم گفت که میباید مانع این تجربه شد یا اجازه داد که این تجربه به راه خود ادامه دهد. این، هیچ نیازی به کمک ما ندارد. بنابراین تجربه راه خود را ادامه خواهد داد، حتی هم اکنون مخالفت ما را نیز به سخره میگیرد. من فقط خواهم پرسید: «آیا باوجود این دو یا سه جنگ، علیرغم نسلهای فراوانی که قربانی شدند و ارزشهایی که به غارت رفتند، روزی فراخواهد رسید که نوادگان ما – به فرض اینکه زنده باشند- خود را به جامعه جهانی نزدیکتر نیابند؟ آن روز فراخواهد رسید که بازماندگان این تجربه، حتی نیروی آن را نخواهند داشت که به زوال خود شهادت دهند، چرا که تجربه، راه خود را ادامه میدهد و ناگزیر همچنان ادامه خواهد داد، بد نیست انسانها وظیفه خود بدانند که در طول این تاریخ رستاخیزی که در انتظار ماست بهاندیشهای ساده پایبند باشند، اندیشهای که همیشه آماده خواهد بود تا به هر لحظهای از زندگی روزانه معنایی ببخشد، بدون آنکه ادعایی در حل تمامی مشکلات داشته باشد. آنچه اکنون دلخواه من است، این است که در میان این دنیای پر از آدمکشی، ما بتوانیم تصمیم بگیریم که به آدمکشی بیندیشیم و انتخاب کنیم. اگر امکان این باشد، ما یا لزوماً جزو آدمکشان میشویم یا جزو کسانی که با تمام قدرت آنها را نفی میکنند. بنابراین اکنون که با چنین تقسیمبندی غریبی مواجه هستیم حداقل روشنشدن این تقسیمبندی گامی است به جلو. در گذر از پنج قاره و در سالهایی که میآیند، یک کشمکش بیپایان بین خشونت و سخنگفتن در خواهد گرفت. حقیقت این است که بخت اولی هزار بار بیش از آخری است. با این وجود من همیشه فکرکردهام که اگر آنکه در شرایط انسانی امید دارد یک دیوانه است، آنکه از رویدادها و اتفاقها ناامید است، ترسویی بیش نیست. از این پس، تنها افتخار این خواهد بود که مصرانه به این شرطبندی ترسناک تن دهیم، که آیا کلام قویتراست از گلوله. ٭روزنامه کمبا، 30 نوامبر 1946
گفتوگو وخشونتپرهیزی؛ دو ابتکار جهانی ایرانی
محمد صادقی روزنامهنگار و پژوهشگر
1. رخداد غمانگیز 11 سپتامبر در آغاز قرن بیستویکم، تاریخی را رقم زد که اگر بر اساس نظریه «برخورد تمدنها»ی ساموئل هانتینگتون به آن نگاه کنیم گریزناپذیر بود و اگر سخن مشهور آندره مالرو (قرن بیستویکم یا وجود نخواهد داشت یا اگر وجود داشته باشد قرن معنویت است) را در نظر داشته باشیم، باز هم گریزناپذیر بود! زیرا در جهانی که روز به روز کوچکتر میشود و با تشدید روزافزون روابط اجتماعی در آن مواجه هستیم، از یک سو، رقابتهای اقتصادی و تلاش برای دستیابی به توسعه اقتصادی، بزرگترین هدف پنداشته شده و در این مسیر خسارتهای روزافزونی به محیط زیست وارد میشود که گاهی جبرانناپذیر است و از سویی، رقابتهای سیاسی و برتریجوییهای قدرتهای جهانی و منطقهای نیز توسعه نظامی را در محور تلاشهای این قدرتها قرار داده است و ساخت و تولید روزافزون سلاحهای کشتار جمعی نیز محصول نهایی این رقابتها است که در نهایت، جان و جهان انسانها را تهدید میکند. این وضعیت، در حالی رو به رشد است که اگر چارهای برای آن اندیشیده نشود، زندگی بشر روی کره زمین را ناامن و شاید حتی غیرممکن خواهد کرد. 2. در چنین وضعیتی پیشنهادها و راهکارهایی نیز ارائه شده و میشود. برای نمونه، ایران هم دو پیشنهاد اخلاقگرایانه به جهان ارائه کرده است. یکی «گفتوگوی تمدنها» و دیگری «جهان عاری از خشونت و افراطیگری» که هر دو نیز با استقبال جهانی روبهرو شده و البته بیش از هر چیز در عرصه سیاست جهانی برای کشورمان راهگشا بوده و ظرفیتهایی را ایجاد کرده تا مجالی برای برآمدنِ سیاستهای عاقلانه و سودمند گشوده شود. اما واقعیت این است که این پیشنهادهای صلحگرایانه محصول تغییرات فصلی در سیاست هستند و در جهان سیاست پایدار به نظر نمیرسند. بنابراین برای اینکه ظرفیتهای اجرایی این پیشنهادها بیشتر شناسانده و فهم گردند ابتدا ضرورت دارد که به لحاظ فکری و نظری تقویت شوند و در نتیجه از گرفتارماندن در سطح شعار، رهایی یابند بلکه سرانجام بتوان به عملیشدن و اجراییشدن آنها امید بست. زیرا ضعف اندیشهورزی بیش از هر چیز موجب میشود که این پیشنهادها و ایدهها چنانکه انتظار میرود، کارآمد به نظر نرسند و این مسأله مهمی است، زیرا همواره کمکاریها، شتابزدگیها و رویآوردن به اقدامهای تزئینی و تشریفاتی به جای جدیگرفتن کارهای پژوهشی و علمی، موجب شده که چنین پیشنهادها و ایدههایی که برای حل مسائل ارائه میشوند، کمرمق و ناتوان جلوه کنند! نقش رسانهها نیز در پیشبرد چنین نگرشهایی بسیار مؤثر است و شوربختانه رسانهها در این زمینه چنان که باید نقش خود را نمیشناسند. در حالی که امروزه، رسانهها در جهتدادن به افکار عمومی و مهم و غیرمهم جلوهدادن هر موضوعی نقشی بسیار تعیینکننده دارند. 3. اما راهکار عملی و اساسیتر برای تقویت و استقرار مفاهیمی مانند «گفتوگو» و «خشونتپرهیزی» و فرهنگسازی برای نهادینهشدن این مفاهیم، جدیگرفتن کارهای آموزشی در این زمینه است. از این رو جا دارد، به این پرسش نیز بیندیشیم که نظام تعلیم و تربیت ما (با توجه به اینکه چنین پیشنهادهایی را مطرح کردهایم و مدعی چنین راهکارهایی برای حل مسائل جهانی هستیم) چه برنامههایی را برای ترویج و تقویت این پیشنهادها و ایدهها در نظر گرفته است؟ به لحاظ آموزشی و در تدوین کتابهای درسی چه تدابیری اندیشیده شده تا کودکان، نوجوانان و جوانان با مفهوم «گفتوگو» و «خشونتپرهیزی» بهتر و بیشتر آشنا شوند؟ اگر به زیستن در جهانِ گفتوگو و جهانی به دور از خشونت میاندیشیم، به نظر میآید این آرزو زمانی به حقیقت میپیوندد که از کارهای آموزشی غفلت نکنیم و تعلیم و تربیت را جدی بگیریم. در اینجا، وظیفه و مسئولیت شهروندان و بویژه روشنفکران نیز سنگینتر به نظر میآید زیرا هر چه آنها در زمینه انتقال دانش بشری و انتقال مفاهیم و دستاوردهای علوم انسانی به متن جامعه کوشاتر عمل کنند و با شناسایی ضعفها و نقصهای فکری، رفتاری و اخلاقی شهروندان، محصولات و تولیداتی را در اختیارشان بگذارند که از حجم ضعفها و نقصهایی که آنها را گرفتار ساخته، رهایی یابند، امکان زیستی اخلاقیتر و عاقلانهتر نیز برای شهروندان فراهم خواهد شد. اگر مقصود از جهانی گفتوگومحور و به دور از خشونت، جهانی است که در آن افراد به سمت یکدیگر بیشتر قدم بردارند، درد و رنج یکدیگر را بیشتر فهم کنند، بخشندهتر و مهربانتر باشند و دست همدیگر را رها نکنند، این شاید ممکن نباشد مگر اینکه به جای دستگذاشتن روی اختلافهایی که دیروز و امروز جهان را با جنگ و دیگرستیزی مواجه ساخته، به سمت یک اخلاق جهانی و فراخوانی برای تدوین یک چارچوب نظری و عملی فراگیر گام بردارند بلکه ساماندادن به وضع نامطلوبی که آینده کره زمین و زندگی ساکنان آن را به خطر انداخته به مسألهای غیرقابلحل تبدیل نشود! به نظر میرسد، متنی همچون «اعلامیه به سوی یک اخلاق جهانی» که در کتاب «مهر ماندگار» ترجمه شده و انتشار یافته است، مجال بیشتری برای اندیشیدن در این باره میگشاید...
روز گفتوگو را به تقویم برگردانیم
حسین میرزا نیا فعال فرهنگی
سیام شهریور بنا به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به نام روز گفتوگوی تمدنها نامگذاری شد و در سازمان ملل متحد به تصویب جهانیان رسید. این روز مبارک در تقویم ایران نیز گنجانده شد تا روز فخر ایرانیان در میان ایرانیان نیز خانهای داشته باشد. با روی کار آمدن دولت بعدی گویی دیگر نه تنها نیازی به گفتوگو نبود بلکه یک افتخار بزرگ بینالمللی باید از هر یاد و نامی در کشورمان حذف میشد و بدین سان این روز جهانی و فخر ایرانی از تقویم رسمی کشور برداشته شد و مرکز گفتوگوی تمدنها نیز تعطیل گشت. داستان این حذفها و تخریبها داستان پرغصه و کهنهای است که بینیاز از یادآوری است. در این نوشتار به ضرورت دوباره و بلکه چندباره و همیشگی گفتوگو میپردازیم. با پایان یافتن جنگ سرد و فروپاشی شوروی و بلوک شرق نظریه پردازان به پیشبینی تحولات آینده جوامع بشری پرداختند. از میان این تئوریها نظریه پایان تاریخ فوکویاما و نظریه برخورد تمدنهای ساموئل هانتینگتون توجه جهانیان را به خود جلب کرد و بسیاری به صف موافقان و مخالفان این دو نظریه پیوستند. نظریه برخورد تمدنها در دل خود متضمن یک پیشبینی و در عین حال یک ریلگذاری نوین برای آینده جوامع انسانی بود. صاحبان این نظریهها با هر نیتی که آنها را بیان کرده باشد (خواه به عنوان یک پیشبینی و اعلام زنگ خطر و ضرورت هشیاری همگان در برابر آن؛ و خواه به عنوان یک نقشه راه برای آینده و به نوعی تجویز یا تأیید نگاه و شیوه و روشی خشونتآمیز و ستیزه گرایانه در روابط بینالملل) نتیجه قهریاش آن بود که به تقویت و توسعه خشونت جهانی انجامید چرا که نفس «برخورد تمدنها» جواز اعمال خشونت را صادر میکند و درست از همین نقطه عزیمت است که نطفه خشونت بسته میشود و حذف یکدیگر جای فهم همدیگر را میگیرد. بادرک خطرات و عواقبی که این نظریه برای بشر میتوانست داشته باشد رئیس جمهوری وقت ایران به نمایندگی از ملت ایران پیشنهاد اعلام سال 2001 به عنوان سال گفتوگوی تمدنها را به سازمان ملل متحد ارائه میدهد و این پیشنهاد با رأی قاطع کشورهای جهان به تصویب میرسد. از پس نظریه گفتوگوی تمدنها نمایندهای دیگر از سوی ملت ایران یعنی حسن روحانی این بار با نظریه جهان عاری از خشونت به سازمان ملل متحد میرود و این پیشنهاد نیز با اکثریت قاطع آرای کشورهای جهان به تصویب میرسد تا مهر تأییدی باشد بر ضرورت گفتوگو و صلح برگرفته از خصلت نیکوسرشتی بشر و نفی جنگ و ستیز و خشونت. پیشگامی ایران و نمایندگان و فرزندان ایران در دعوت ملتها و کشورها برای جمع شدن بر سر سفره گفتن و شنفتن و درک و فهم هم نشان از پیشینه مداراجو و صلح طلب تمدن ایرانی و اسلامی دارد و از دیگر سو حاکی از یک نیاز و ضرورت فوری و حیاتی در روابط و مناسبات جهانی است. اگر بزرگترین اختراع بشر را اختراع خط و نوشتار بدانیم که توانست حافظه و تجربه انسانی را به ثبت برساند و راه گفتوگو با هم را به روی بشر بگشاید و اگر قرآن را که با ندای «بخوان» آغاز گشت، کتاب خواندن و فهمیدن بدانیم و آیه صریح و آشکار آنکه «فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» را نقشه راه خود بدانیم و اگر تمامی دردهای جانکاه بشری را که منجر به ستیز و نزاع و جنگ و کشتار و نابودی شده است ناشی از فقر گفتوگو بدانیم آن گاه به اهمیت حیاتی گفتوگو و افتخار این روز که به نام ایران و ایرانی ثبت شده است بیشتر و بیشتر پی میبریم و از حذف این روز از تقویم خانههای خود بیشتر خجل میشویم. برآمدن القاعده و طالبان و داعش و بوکوحرام و الشباب و حمله کشورهای صاحب قدرت به دیگر کشورها و شعلهور شدن آتش تعصبها و تمامیت خواهیها و کوبیدن برطبل خودحق پنداری و خودمطلق بینی و... همه و همه نتیجه فراموشی گفتوگو و فقر مزمن و تاریخی گفتوگو میان انسانهاست. فقر گفتوگو در میان خانواده بین مرد و زن، پدر و مادر با فرزند، دوستان و همسالان و همسایگان و میان شهروندان و هم مسلکان عقیدتی یا سیاسی و تسری یافتن این قهر در گفتوگو در رقابتهای سیاسی و با دیگر افکار و عقاید و مذاهب و اندیشهها منجر به دوگانه سازیهای مذموم تاریخی بشر میشود و این چنین خنجر و دشنه و تبر جایگزین گفتوگو و تسامح و مدارا میشود و خشم و غضب و خشونت بر جای بردباری و صبوری و شکیبایی و رواداری تکیه میزند. کیمیای گفتوگو در این است که هرگونه خود حق پنداری پیشینی را به امکان خطاپذیری انسان و احتمال دارا بودن اندکی از حقیقت در نزد دیگران نیز مبدل میسازد و تعصبات و جزمیتهای بیچون و چرا و مطلق گونه و تمامیت خواهانه را فرو میکاهد و حلاوت نشستن و گفتن و شنفتن و درک و هضم و فهم از هم را نصیب ما میسازد. جان کلام و نقطه عزیمت هم نظریه گفتوگوی تمدنها و هم نظریه جهان عاری از خشونت، پذیرش تفاوتها و تمایزها و به رسمیت شناختن این گونه گونیها در عین پای فشاری بر اشتراکات و سعی و همت در انباشت مشترکات و تقلیل افتراقها و تمایزات است. پس واضعان دلسوز نظریه گفتوگو و جهان بدون خشونت نه تفاوتها و تمایزات را نادیده میگیرند و نه این رنگارنگی افکار و اقوام را به قدری برجسته میسازند که جا برای نشستن و گفتوگو کردن چنان تنگ شود که فقط صدای طبل جنگ و نبرد و جوی خون به مشام برسد. چالشهای امروزین بشر در برابر تهدیداتی چون تروریسم و جنگهای سیاسی و عقیدتی و مذهبی و نژادی و اقتصادی وموج آوارگان بیپناه جهان و شیوع خشکسالیهای ممتد و تخریب محیط زیست و فقیر شدن آب و خاک کشورها و حتی موج جدید بیسوادی و بیکاری و گرسنگی و انقراض گونههای جانوری و گیاهی که هریک تهدیدی جدی برای تمدن بشری و زندگی نوع بشر است همگان را به این ضرورت رهنمون میسازد که باید بار دیگر بر گفتوگو تأکیدی مجدد و نه از سر تفنن یا تبلیغات زودگذر سیاسی داشت و برای جبران خسران و خطای حذف و تحقیر گفتوگو در میان خود به جد برای کمک به خود و جامعه جهانی و برای دفاع و اثبات درستی راهی که نظریه گفتوگوی تمدنها از دل تمدن ایران اسلامی گشود همت کنیم و شرافت این نظریه را که نه متعلق به یک انسان بلکه متعلق به تمدن ایرانی و حاصل تجربه تمدن بشری است به اثبات برسانیم. باید روایت انسانی ایرانی اسلامی خود از تعریف بشر را به جهانیان عرضه کنیم و ضمن پذیرش گفتوگو میان خود و خانواده بزرگ ایرانی همگان را نیز به درک مشترک از ضرورت گفتوگو رهنمون سازیم.
زندگی شهری و کنشهای شهروندان مقولهای اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی است و بر این مبنا، ضعف در پایینبودن مشارکت اجتماعی شهروندان مسالهای است که باید مورد توجه قرار داد. من بارها در این باب سخن گفتهام که با آلودهشدن محیط زیست، تنفس شهری جدی گرفته میشود، لذا تنفس ارتباطی میان شهروندان هم باید جدی گرفته شود. سطح گفتوگو و مشارکت اجتماعی که پایین بیاید، ناگزیر بیاعتمادی در زبان روزمره بالا رفته و مشاهده میشود و اینها به لحاظ ارتباطی و از منظر جامعهشناسی برای شهروندان مسالهساز خواهد شد. شهروند در نگاه جامعهشناسانه ابعاد مدنی، سیاسی و اجتماعی و همچنین سابقهای تاریخی دارد و از اینجاست که مفهوم «شهروند فعال» معنادار میشود. شهروند فعال، با توجه به امکان دستیابی به اطلاعات فقط نقش نظارهگر را نمیپذیرد بلکه نوعی کنشگر به حساب میآید که برای تعیین سرنوشت خود و برای رسیدن به وضعیت مطلوب فعالانه در شهر تلاش میکند. در مقابل آن هم «شهروند منفعل» قرار دارد که مطیع است و نوعی «رعیت مدرن» محسوب میشود. مشکل امروز در شهر پدیده جامعه منفعل و نظارهگر است، یعنی کسانی که غیر از نظارهکردن کاری انجام نمیدهند درحالیکه شهروند فعال به کنشگری دست میزند. شهروند فعال، کسی است که در نگاه به حقوق و تکالیف خود، فراتر از تعاریف و مفاهیم سنتی گام برمیدارد.
شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود. ... ادامه مطلب
تماس با ما
تلفن : 88834162 داخلی 230
تلفکس : 86072599
ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید