در باره شبکه‌ای مردمی از کاربران که ١٤٠ موسسه خیریه را به هم متصل کرده است؛ سفیران آرزوهای کوچک در اینستاگرام

بازدید: 1602

مریم شکرانی|ماجرا از زمستان و یک پوستر شروع شد. پوستری که در مرکز آن کودک سرمازده‌ای را به تصویر می‌کشید و دست‌هایی که از قاب تصویر وارد شده و به او لباس‌های گرم پیشکش می‌کردند. هیچ‌کس نمی‌داند این پوستر چند بار در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد اما استقبال از این آگهی مهربان! به اندازه‌ای بود که آن را در صفحه شخصی بیشتر چهره‌های سرشناس می‌بینی و اگر اهل چک کردن صفحه شخصی مشاهیر نباشی، شاید حداقل یکی، دو باری آن را در صفحه کاربران معمولی دیده باشی. در زیر این آگهی اغلب چند جمله کوتاه به چشم می‌آمد: «اگر بچه‌هایتان بزرگ شده‌اند و به لباس گرم آنها نیاز ندارید، آن را برای بچه‌های نیازمند کنار بگذارید.»

بازتاب این آگهی رویداد جالبی را رقم زد. در فاصله کوتاهی تا شروع روزهای سرد، حدود ٣ کامیون لباس برای بچه‌های نیازمند جمع شد. آگهی دوم پوستر دیگری بود که طرح جمع‌آوری میوه برای کودکان کار را کلید زده بود. این اعلامیه نیز بارها و بارها در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شد و کار به جایی رسید که منتشرکنندگان آگهی اعلام کردند مردم دیگر بسته‌های میوه خود را ارسال نکنند زیرا جایی برای نگهداری میوه‌های مازاد وجود ندارد و اسراف می‌شود.
طرح جمع‌آوری اسباب‌بازی برای کودکان کار، برگزاری لیگ فوتبال بچه‌های کار و تور شهربازی برای کودکان کار... اقدامات دیگری است که توسط یک گروه از کاربران فضای مجازی ساماندهی می‌شود. آنها گروه کوچکی از دانشجویان جوان هستند که با سرپرستی یک جوان سی‌وچند ساله به نام امیرحسین قاسمی توانسته‌اند ١٤٠ موسسه خیریه فعال و کاربران نیکوکار را دور هم جمع کنند تا اقدامات یکپارچه و گسترده‌ای برای خوشحال کردن بچه‌های نیازمند انجام دهند. گرچه بیشتر اقدامات آنها برای کودکان کار بوده است، اما آنها از سایر نیازمندان غافل نبوده‌اند و این روزها در حال جمع‌آوری کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های ١٠٠ روستا هستند.

١٤٠ موسسه خیریه را به هم متصل کرده‌ایم
آگهی‌های متفاوت و خلاقانه برای کمک به نیازمندانی که بیشترشان کودکان کار هستند از یک اتاق فکر کوچک شکل می‌گیرد. اتاق فکری که از کاربران جوان فضای مجازی تشکیل شده است و موسسات خیریه را نیز به بازی می‌کشاند. گوشه این آگهی‌ها لوگوی کوچک آبی رنگی درج شده است که تصویری از پرنده یا دست را برایت به تصویر می‌کشد. کنار این تصویر عبارت همیاری به چشم می‌آمد. نشانه همیاری، لوگوی ثابت تمام این پوسترها است و در کنار آن گاهی نشانه برخی دیگر از موسسات خیریه نیز دیده می‌شود. همیاری در توضیح خود عبارت خلاصه‌ای برگزیده است: «شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد شهر تهران» شبکه‌ای که درواقع ١٤٠ موسسه و خیریه فعال تهران و سراسر کشور را به هم متصل می‌کند تا برای کمک به نیازمندان یکپارچه و گسترده‌تر عمل کنند. ایده ایجاد این شبکه، متعلق به جوان سی‌وچند سا‌له‌ای است که از ظرفیت‌های فضای مجازی برای ارتباط نیکوکاران با یکدیگر
 استفاده می‌کند.

نیکوکار ٧ ساله؛کوچکترین عضو گروه همیاری
امیرحسین قاسمی، فعال اجتماعی و موسس شبکه همیاری به «شهروند» می‌گوید: شبکه همیاری حدود ٢‌سال است که راه‌اندازی شده است. این شبکه درواقع خیریه‌های فعال کشور را گردهم آورده است تا به دور از موازی‌کاری اقدامات یکپارچه و گسترده‌تری انجام بدهند.  او ادامه می‌دهد: همیاری درواقع امکانی ایجاد کرده است که موسسات خیریه با یکدیگر گفت‌وگو کنند و با همکاری و همفکری یکدیگر پروژه‌هایی طراحی کرده و از نتایج آن با توجه به امکانات و تقاضاهایشان بهره ببرند. قاسمی درباره کارشان توضیح می‌دهد: همیاری متعلق به یک فرد نیست؛ بلکه یک گروه مردمی آن را اداره می‌کند. گروهی که بیشتر اعضای آن از فضای مجازی با هم آشنا شده و گرد هم آمده‌اند. اعضای گروه درواقع مردم عادی هستند که دوست دارند در کار خیر و عام‌المنفعه مشارکت کنند. آنها بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مادی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها دور هم جمع می‌شوند و متناسب با طرح که با خیریه‌ها تعریف شده است، پوستر طراحی می‌کنند، یا کمک‌های جمع‌آوری شده را بسته‌بندی و توزیع می‌کنند.این فعال اجتماعی ادامه می‌دهد: بیشتر این افراد دانشجویان جوان هستند؛ اما اعضای خردسال و میانسال هم داریم. به‌عنوان مثال کوچکترین اعضای ما یک خواهر و برادر ٧ و ١٠ ساله به نام ماریتا و مانیا هستند که توسط اینستاگرام مادرشان با ما آشنا شده‌اند. ماریتا با ما به جمع کودکان کار می‌آید و بسته‌های آنها را توزیع می‌کند.

از آموزش زبان انگلیسی تا شهربازی و لیگ فوتبال
بعد از جمع‌آوری لباس و میوه، اعضای گروه همیاری چند روز پیش برای کودکان کارگر کوره آجرپزی شمس‌آباد، اسباب‌بازی جمع کرده‌اند. آنها چند روز مشغول تفکیک و بسته‌بندی اسباب‌بازی‌ها بوده‌اند و با پولی که بعضی از کاربران فضای مجازی برایشان فرستاده‌اند، برای استراحتگاه این بچه‌ها کولر خریده‌اند. به جز این آنها یک آموزشگاه کوچک در حوالی کوره محل کار بچه‌ها راه انداخته‌اند و اعضای گروه مهارت‌های مختلف را به صورت کاملا رایگان به بچه‌ها آموزش می‌دهند، از زبان انگلیسی تا سفالگری و نقاشی.
قاسمی می‌گوید همیاری به‌تازگی با یک گروه اینستاگرامی دیگر آشنا شده است که کمپین «کم می‌شه زیاد» را به مدیریت شهرزاد عاصمی راه انداخته‌اند. این کمپین کمک‌های کوچک مردم را برای بچه‌های کار جمع‌آوری می‌کند. به‌عنوان مثال مواد غذایی ارزشمند که موجب غنی شدن سبد تغذیه‌ای کودکان کار می‌شود یا این‌که برای سرگرمی بچه‌های کار اقدامات خاصی انجام می‌دهیم، مثلا آنها را به شهربازی می‌بریم یا لیگ فوتبال کودکان کار راه‌اندازی کرده‌ایم.
این فعال اجتماعی تأکید می‌کند:  کارها همه بر مبنای اعتماد و دوستی پیش می‌رود و همه از نتایج آن راضی هستیم. ضمن این‌که شهرداری تهران و برخی هنرمندان و ورزشکاران حمایت‌های ویژه‌ای از گروه همیاری انجام داده‌اند. به‌عنوان مثال بازیگرانی مانند بهنوش بختیاری، بهاره رهنما، پژمان بازغی، رویا تیموریان و... ازجمله این افراد سرشناس هستند که به همیاری کمک می‌کنند یا امیر مهدی ژوله نویسنده و علی دایی، حمید طالب‌لو ازجمله افراد سرشناس دیگری هستند که از همیاری اعلام حمایت کرده‌اند.اعضای گروه همیاری به «شهروند» می‌گویند کودکان کار خیلی مشتاقند فوتبالیست‌ها و ورزشکاران مشهور را از نزدیک ببینند و این گروه تلاش می‌کند تا با ایجاد ارتباط با ورزشکاران یا خبرنگاران کشور امکانی را فراهم کند تا بتوانند افراد سرشناس را به محل زندگی و فعالیت کودکان کار ببرند و آرزوهای کوچک آنها را برآورده کنند.

 

منبع: شهروند