دفتر جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان پلمب شد

خبر این بود؛ دفتر جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان پلمب شد. درباره یک تشکل غیردولتی در پاسگاه نعمت‌آباد صحبت می‌کنیم، تشکلی که از صبح اول وقت به بهانه اینکه هر کودک بايد درس بخواند، بچه‌های کار و خیابان را جمع می‌کرد و به زخم‌هایشان رسیدگی می‌کرد. تعطیلی این مرکز به دستور پلیس امنیت، می‌تواند تهدیدی برای سازمان‌های غیردولتی باشد که بی‌هیچ چشمداشتی در سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات آسیب‌دیده به آموزش کودکان و خانواده‌های آنها می‌پردازند.

این در حالی است که در اکثریت کشورها،  تشکل‌هایی با این سبک‌و‌سیاق نیازی به گرفتن مجوز ندارند و صرف اعلام موجودیت برای سازمان‌های غیردولتی و یک تشکل برای فعالیت آن کافی است. سازمان‌های غیردولتی واقعی معمولا از مسائل سیاسی به‌دور هستند و عمدتا حول معضلات اجتماعی در حوزه کودکان و زنان و محیط زیست و... فعالیت دارند. تعطیلی مرکزی که چشم امید کودکان کار و خیابان بوده و به عنوان مأمنی امن برای این کودکان به شمار می‌رفت بی‌توجهی به حقوق کودکانی است که در این مرکز اوقات بی‌کاری‌شان را گذرانده و از آموزش‌های متنوع آنجا بهره‌مند می‌شدند. سازمان‌های دولتی نظیر بهزیستی در فعالیت در زمینه کودکان کار و خیابان همواره عقب‌تر از تشکل‌های غیردولتی بوده‌اند و این در حالی است که در مقابل صرف بودجه‌های میلیاردی سازمان‌های دولتی، تشکل‌های غیردولتی با بضاعت کم و تنها با اتکا به عشق و علاقه داوطلبان و همنوعان نوع‌دوست فعالیت می‌کنند.
محمد لطفی، مسئول واحد حقوقی جمعیت دفاع از حقوق کودکان کار و خیابان در گفت‌وگو با «شرق»،‌ با ذکر این توضیح که جزئیات دقیق دلیل پلمب هنوز برای اعضای جمعیت مشخص نشده است، گفت: «چهارشنبه ساعت هشت شب، اخطاری در ارتباط با شکل مجوز به نظافتچی که در حال نظافت ساختمان بوده و از کارمندان رسمی جمعیت نبوده است، داده شده، در واقع این اخطار اصلا به دست اعضا نرسیده است و روز پنجشنبه ساعت ٩ صبح مأموران پلیس امنیت به دفتر می‌آیند و آن را پلمب می‌کنند. دلیل عنوان شده توسط پلیس برای پلمب دفتر، مجوز ماست و البته اعلام کرده‌اند که حرف‌های زیادی دارند که باید زده شود و ما هم می‌خواهیم بدانیم دقیقا جزئیات ماجرا از چه قرار است. اگر مسئله مجوز است، باید بگویم ما اقدامات مربوط به اخذ مجوز را انجام داده‌ایم، ما اعضای خود را معرفی کرده‌ایم و هیچ ایرادی از آنها گرفته نشده و البته برگه تأیید هم هنوز به دست ما نرسیده است». وی در ادامه افزود: «جمعیت دفاع از سال ١٣٨٣ مجوز خود را از وزارت کشور گرفته و از همان زمان هم در پاسگاه نعمت‌آباد، در جنوب تهران فعالیت خود را آغاز کرده است. هدف جمعیت از همان ابتدای تأسیس، لغو کار کودک بوده، و برای رسیدن به این هدف، سه استراتژی را دنبال می‌کند؛ استراتژی اول ما بهداشت و درمان رایگان عمومی برای همه کودکان، استراتژی دوم، آموزش اجباری برای همه کودکان، فارغ از مذهب و ملت و نژاد و استراتژی، سوم هم تأمین اجتماعی برای خانواده همه کودکان است». لطفی تصریح کرد: «در همه این سال‌ها ما در کار دو جنبه را مدنظر قرار می‌دادیم، در تمام این سال‌ها کودکان مختلفی خدمات آموزشی، بهداشتی و مددکاری گرفته‌اند و این فرایند ادامه داشته است، بخش دومی که در این سال‌ها برای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان مهم بوده، ارتباط با دولت مثل بهزیستی، وزارت بهداشت و آموزش‌و‌پرورش بوده است و از طرفی شناسایی این را که عوامل کار کودک چیست و نهادهای مسئول کدام هستند مدنظر قرار داده است». این مسئول حقوقی خاطرنشان کرد: «در تمام این سال‌ها فعالیت ما با توجه به شرایط مختلف جامعه وضعت سینوسی داشته و ما می‌خواهیم بدانیم آیا مسئولان می‌توانند با مستقل‌بودن یک سازمان مردم‌نهاد کنار بیایند یا اینکه تلاش برای غیرانتفاعی‌بودن فقط شعار است؟ آیا فعالیت ما را به عنوان یک سازمان غیردولتی برمی‌تابند؟» لطفی با اشاره به اینکه آنها هیچ خبری مبنی بر پلمب دفتر تاکنون منتشر نکرده بودند، تصریح کرد: «ما در پاسخ به همه خبرنگارانی که تماس گرفته‌اند اعلام کردیم برای پلمب هنوز هیچ توضیحی به ما داده نشده است و صرفا یک اخطاریه در اختیار فردی قرار داده شده که از قضا فرد شاغل در جمعیت نبوده است. در واقع در خارج از ساعت اداری نامه را به دست نگهبان فضای سبز محله که گاهی برای نظافت به جمعیت می‌آید داده‌اند و روز بعد بدون آنکه ٢٤ ساعت از اعلام اخطار بگذرد اقدام به پلمب کرده‌اند». وی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه احتمالا به زودی مشکل حل خواهد شد، افزود: «منتظر هستیم تا پاسخ درخوری دریافت کنیم. در شرایط عادی امروز صبح کودکان باید برای سوادآموزی و تحصیل که اولویت ماست در دفتر حاضر می‌شدند، سواد‌آموزی و بهداشت و مددکاری اصلی‌ترین کارها محسوب می‌شود. این مرکز ساعت هشت صبح باز می‌شود و به مشکلات کودکان رسیدگی می‌کند، اما کودکانی که پیش از این از حق تحصیل توسط آموزش‌و‌پرورش محروم شده بودند، حالا بدون اعلام دلیل باز هم از درس‌خواندن، حق اولیه خود محروم می‌شوند».
گفتنی است روز پنجشنبه، خبر پلمب محل استقرار جمعیت مدافع حقوق کودکان کار از تشکل‌های حامی کودکان کار و خیابان واقع در محدوده پاسگاه نعمت‌آباد، بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

ارزش های ما

شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود.  ... ادامه مطلب

تماس با ما

 تلفن : 88834162 داخلی 230
 تلفکس : 86072599
  ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 آدرس دبیرخانه: خیابان مطهری؛ خیابان سلیمان خاطر (امیراتابک) کوچه درفش پلاک۸
  آدرس کانل تلگرام ما : https://t.me/haajm

خبر نامه

با ارسال ایمیل خود در خبر نامه عضو شوید

 ایمیل رسمی شورا :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید