فراخوان پویش نهادهای مدنی برای مطالبه حق بر ایمنی و بازنگری در استانداردهای امنیت شهروندی

سینه‌ها مالامال از رنج قربانیان و مصدومان و خسران چشیدگان فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان است. در این هنگامه، کنار ملت ایران و مردم شریف آبادان، هم‌سوگ و هم‌دل هستیم اما به عنوان یک نهاد مدنی که رسالت خود را مطالبه‌گری و مسئولیت اجتماعی از خاستگاه وجدان عمومی و خیر همگانی قلمداد می کند لازم می‌دانیم «حق بر ایمنی» و الزامات زیست ایمن و بدور از تهدید را ضمن تقید به استانداردهای ملی و بین‌المللی ایمنی در خصوص ساختمان‌ها را یادآور شویم.

طی حوادث مختلف و بنا بر رویکرد تضعیف نهادهای صنفی تخصصی و با لحاظ تخدیش ضابطه‌ها و تثبیت رابطه‌ها، متکی بر فساد قاعده پرهیز و ایمنی گریز ایران ما بارها و بارها رخت ماتم به تن کرده است. حوادثی نظیر ساختمان پلاسکو و سیلاب‌های مخرب تا پیامدهای ناایمنی در گودبرداری‌های ساختمان‌ها تا تراکم فروشی‌های مجرمانه به بهای کسب منفعت مالی در اداره شهر تا خواب آشفته تالاب شادگان و پتروشیمی سازی در منطقه میانکاله، همه سیاهه‌هایی از قاعده‌گریزی و بی توجهی به تخصص و علم و دانش و خرد است.

اتکای امور به خرد و اداره امور عمومی بدست متخصصان و سرمایه‌های اجتماعی ایران که مهم‌ترین و مغتنم‌ترین ارزش در توسعه کشور است یک نیاز مبرم برای تعالی ملی است و نهادهای مدنی با رویکرد پرسشگری برای تحصیل خیر عمومی و منافع جمعی، افکار عمومی را به پرهیز از رویکردهای احساسی و توجه به نگاه راهبردی با تمرکز بر ریشه‌یابی و تحلیل علت‌ها سوق می‌دهد.

مطالبه عمومی مبنی بر اطلاع رسانی شفاف و به‌هنگام به مردم، حضور نمایندگانی از تشکل‌های غیردولتی اجتماعی و اقتصادی در ستادهای بحران، بهره‌گیری مستمر از نظرات کارشناسی نظام مهندسی و قانونمند کردن مرجعیت نظام مهندسی در ساخت و سازها و‌جلوگیری از مداخلات مقامات، استفاده‌ موثر از معتمدین محلی، اتخاذ رویکرد خشونت پرهیز نیروهای انتظامی و امنیتی حین و پس از بحران، به جریان انداختن فوری فرایند قضایی ضمن برگزاری دادگاه علنی مسببین و ‌‌مقصرین حادثه، ‌فهرستی از دغدغه‌های جامعه مدنی غیردولتی است.

جامعه ایران یکصدا، حکومت قانون، نظارت و شفافیت، حکمرانی اثربخش و توان‌مند در حل مسائل را مطالبه می‌کند و ایران را سرفراز و پر توان برای عبور از بحران‌ها و اصلاح امور به نفع حقوق انسانی و حق بر امنیت انسانی می‌خواهد . این آرزوها آنگاه جامه عمل می‌پوشد که دست در دست هم با قلبی آکنده از عشق به ایران و انسانیت، شعار «متروپل را فراموش نکنیم» مورد توجه فراگیر قرار دهیم و با دعوت یک پویش ملی برای اصلاح امور، نظارت و شفافیت و بازنگری در موازین استانداردهای ایمنی در اداره امور عمومی و ساختمان‌ها را مطمح نظر قرار دهیم. از همه نهادهای مدنی می‌خواهیم به این پویش خیرخواهانه و خردورزانه و عبرت‌جویانه پیوسته و مطالبه استانداردها و اصلاح سازوکارها بر مبنای دانش و تجربه را مطمح نظر قرار دهند.

ارزش های ما

شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود.  ... ادامه مطلب

تماس با ما

 تلفن : 88834162 داخلی 230
 تلفکس : 86072599
  ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 آدرس دبیرخانه: خیابان مطهری؛ خیابان سلیمان خاطر (امیراتابک) کوچه درفش پلاک۸
  آدرس کانل تلگرام ما : https://t.me/haajm

خبر نامه

با ارسال ایمیل خود در خبر نامه عضو شوید

 ایمیل رسمی شورا :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید