روز گذشته نشست بررسی تفاهمنامههای مشترک میان معاون امور زنان و خانواده ریاستجمهوری و وزارت آموزشوپرورش در وزارت آموزشوپرورش برگزار شد. در این نشست مشترک، وزارت آموزشوپرورش به تشریح جزئیات تفاهمنامههای منعقدشده میان این وزارتخانه و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاستجمهوری پرداخت.
مهناز احمدی، مدیرکل امور بانوان وزارت آموزشوپرورش، در این نشست با اشاره به اینکه طرح آموزش حقوق و تکالیف دانشآموزان دختر در سال جاری به صورت ملی برگزار میشود، گفت: «البته این به معنای اجرای آن در تمام مدارس نیست». وی افزود: «در سال جاری ١٣,٥میلیون دانشآموز و ٩٥٠ هزار نفر پرسنل داریم که بیش از نیمی از پرسنل ما را زنان تشکیل میدهند؛ چون در بسیاری از مدارس ابتدایی پسرانه نیز زنان مشغول خدمت هستند». وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغههای مهم بالابردن پوشش تحصیلی بهویژه دختران بوده است، تصریح کرد: «در سال جدید تحصیلی، حدود صد کلاس در کشور داریم که تنها یک دانشآموز دارند. این دانشآموز هم میتواند دختر و هم پسر باشد. دلایل فرهنگی، اجتماعی، قومی، قبیلهای و مذهبی در تحصیلنکردن دختران مؤثر است. با توجه به تعدد این دلایل، وزارت آموزشوپرورش اقدام به انعقاد حدود ٤٠ تفاهمنامه با دستگاههای مختلف کرده که برخی از آنها با معاونت امور زنان و خانواده منعقد شده است. با توجه به آنکه دولت یازدهم بر توزیع عادلانه امکانات تأکید داشته است، ما در جهت جاریسازی عدالت جنسیتی و سبک زندگی اسلامی- ایرانی تلاش کردهایم و از پتانسیلهای مختلف بهره بردهایم. یکی از این پتانسیلها، معاونت امور زنان و خانواده است و تلاش کردهایم با انعقاد تفاهمنامه با این معاونت برای ایجاد حساسیت جنسیتی گام برداریم».
وی در ادامه به تشریح طرحهای مشترک وزارت آموزشوپرورش با معاونت امور زنان و خانواده در سال ٩٢ پرداخت و گفت: «طرح بهبود وضعیت آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم را برای دانشآموزان دوره راهنمایی و متوسطه اول اجرا کردهایم. اولویت ما در این طرح، دانشآموزانی بودند که در دوران بلوغ قرار دارند. لازم است آنان اطلاعات کافی را در زمینه سلامت جسمی و روحی خود داشته باشند. این طرح برای اولیای دانشآموزان و مدرسه نیز اجرا شد. برای دانشآموزان مناطقی که حتی از کمترین امکانات بهداشتی در روستای خود برخوردار نبودند، بستههای بهداشتی در نظر گرفته و در اختیار آنها قرار داده شد. این طرح با استقبال زیادی روبهرو شد و ما توانستیم تقریبا صددرصد مناطق محروم، عشایری و مدارس شبانهروزی دختران را تحت پوشش قرار دهیم که مشتمل بر ١٠ هزار نفر شدند».
مدیرکل امور بانوان وزارت آموزشوپرورش، تقویت شیوههای مهارتی را از دیگر طرحهای سال ٩٢ برشمرد و اظهار کرد: «معاونت امور زنان و خانواده به این طرح و طرح بهبود وضعیت آموزشی و بهداشتی دانشآموزان دختر در مناطق محروم، درمجموع ٤٠٠میلیارد تومان اختصاص داد. ١٧هزارو ٦٩٥ دانشآموز راهنمایی و متوسطه اول، تحت پوشش طرح تقویت شیوههای مهارتی قرار گرفتند و اولیای مدرسه و دانشآموزان نیز در این طرح آموزش دیدند. اجرای این طرح موجب شد در بسیاری از استانها، مدارس پسرانه نیز از آن استقبال کنند». احمدی درباره طرحهای مشترک وزارت آموزشوپرورش و معاونت امور زنان و خانواده در سال ٩٣، گفت: پنج طرح مشترک در سال ٩٣ داشتیم که دو طرح آن را قبلا اجرا کرده بودیم و در سال ٩٣ آنها را توسعه دادیم. افزایش پوشش تحصیلی دختران مناطق محروم یکی از طرحهای ما بود. دولت تدبیروامید به مناطق محروم توجه ویژهای داشته است و در برنامه پنجم توسعه و برنامه ششم توسعه، ردیف بودجهای برای اجرای عدالت آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی مناطق محروم در نظر گرفته شده است. در راستای اجرای طرح افزایش پوشش تحصیلی دختران مناطق محروم، دوهزارو ٥٠٠ دانشآموز دختر در سال ٩٣ تحت پوشش قرار گرفتند. وی با اشاره به طرح آسیبشناسی روانی و اجتماعی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم، اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت در استانهای کشور شامل: اصفهان، چهارمحالوبختیاری، خراسانرضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستانوبلوچستان و کرمان برگزار و پرسشنامهای بین دانشآموزان توزیع شد. چهار هزارو ٩٥٥ دانشآموز در این طرح شرکت کردند و نتایج آن در اختیار معاونت امور زنان و خانواده قرار گرفت».
مدیرکل امور بانوان وزارت آموزشوپرورش اضافه کرد: «در استانهایی مانند خراسانرضوی، انتظار داشتیم نتایج بهتری به دست آید؛ اما به نظر میرسد مسئولان لازم است به شادابی و نشاط دختران توجه بیشتری داشته باشند و وزارت آموزشوپرورش به تنهایی نمیتواند در راستای کاهش افسردگی و پرخاشگری دختران، گام بردارد. دستگاههای فرهنگی از جمله صداوسیما میتوانند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کنند». احمدی درباره طرحهای مشترک وزارت آموزشوپرورش با معاونت امور زنان در سال ٩٤، اظهار کرد: پنج طرح مشترک را در سال گذشته اجرا کردیم که برخی از آنها، مانند طرح افزایش پوشش تحصیلی دختران، از سال قبل از آن ادامه پیدا کرد. در طرح شیوههای مهارتی و آسیبشناسی روانی و اجتماعی دختران، حدود ٤٤ هزار دانشآموز دو پرسشنامه را شامل آسیبشناسی روانی و اجتماعی و آزمون نئو (آزمون شخصیتی) جواب دادند. وی آموزش حقوق و تکالیف به دختران را یکی دیگر از طرحهای مشترک این دو حوزه بر شمرد و گفت: از سال ٨١ تا ٨٤ طرح آموزش حقوق و تکالیف به دانشآموزان دختر اجرا میشد؛ اما از سال ٨٤ این کار متوقف شد. ما اقدام به تدوین کتاب ویژه دانشآموزی طرح آموزش حقوق و تکالیف برای دانشآموزان دختر و پسر متوسطه دوم کردیم. ٤٨هزارو ١٠ نفر از دانشآموزان در ١٥ استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند. درحالحاضر برخی استانها اعلام کردهاند، حتی اگر به آنها اعتباری تخصیص داده نشود، داوطلب آموزش حقوق و تکالیف به دانشآموزان هستند. البته این موارد به والدین و اولیای مدرسه نیز آموزش داده شد.
احمدی درباره علت اجرانشدن طرح آموزش حقوق و تکالیف به دانشآموزان برای دانشآموزان پسر، اذعان کرد: برای این کار چالشهای پرورشی ایجاد شد و به علت وضعیت اعتبارات، انجام آن امکانپذیر نشد.
احمدی در پایان با بیان اینکه اعتبارات وزارت آموزشوپرورش و معاونت امور زنان برای اجرای پروژههای مشترک ناچیز است، گفت: حدود ١٣ درصد از بودجه کل کشور صرف آموزشوپرورش میشود که ٩٨ درصد از این بودجه صرف پرداخت حقوق فعالان در وزارت آموزشوپرورش میشود.
منبع: شرق