از تشکل های کارفرمایی چه بخواهیم ؟

 نویسنده : هادي حدادي

 

آيا به عنوان مدير يك شركت يا يك بنگاه صنعتي در مورد وظايف تشكل صنفي صنعتمان در قبال سازمان ما انديشيده ايم؟ به عبارت ساده تر ما بايد از تشكل صنفي مان چه بخواهيم؟ نقش يك تشكل صنفي در مديريت سازمان ما چيست؟ يك تشكل صنفي چه باري از روي دوش ما بر مي دارد؟ در اين محيط پر تلاطم و متغير چه كمكي به ما مي كند؟ چرا بايد پول و منابع خود را صرف عضويت در اين سازمان ها كنيم؟ اين منابع اعم از پول، نيروي انساني، اطلاعات، زمان و . . . صرف چه موضوعاتي مي شود؟

ما مي دانيم كه :

 بدليل پيچيدگي، تنوع، وسعت و ساير مشخصه هاي محيط بيروني امكان مديريت آن توسط شركت ها وجود نداشته يا بسيار پر هزينه خواهد بود. لذا مديران شركت ها براي تأثيرگذاري و مديريت محيط بيروني خود از قبيل محيط اقتصادي، سياسي، اجتماعي و . . . دست به تشكيل يا عضويت در تشكل هاي صنفي يا به ديگر نام تشكل هاي اقتصادي مي زنند. اين سازمان ها با شناخت و درك نيازها، منافع و حقوق مشترك شركت ها، تلاش مي كنند با تجميع منابع آنها از قبيل منابع مالي، انساني، اطلاعاتي، زمان و . . . محيط بيروني آنها را مديريت نموده و فضاي كسب و كار را سامان داده و اثرات و تبعات محيط بيروني بر شركت ها كاهش دهند.

 

در اين راستا وظايف تشكل هاي صنفي در قبال شركت هاي عضو چيست؟ لذا قصد دارم در ايم مقاله شناخت حداقلي را از وظايف تشكل هاي صنفي را بدست دهم.

  1. تأثيرگذاري بر محيط بيروني : تشكل ها به نمايندگي از اعضاء بايد در جهت بهبود فضاي كسب و كار محيط بيروني از طريق نفوذ در مراجع سياست گذاري و تصميم گيري فعاليت كنند. آنها بايد در اين راستا قوانين و مقررات لازم را تدوين و در جهت تصويب و اجراي آنها اقدامات لازم را صورت دهند. لذا بايد از روش هايي نظير گفتگو، مذاكره، تبليغات، اطلاع رساني و . . . جهت متقاعد كردن مراجع سياست گذاري و تصميم گيري نظير دولت، مجلس و . . . استفاده نموده تا منافع و حقوق اعضاي خود را پيگيري نموده و از مراجع فوق امتيازات و مجوزهايي را جهت بهبود فضاي كسب و كار خود اخذ نمايند.
  2. جمع آوري، طبقه بندي و اطلاع رساني اطلاعات صنعت : تشكل هاي اقتصادي موظفند اطلاعات محيط بيروني سازمان ها كه بر سازمان هاي عضو اثرگذارند و يا مورد نياز آنها است را جمع آوري، طبقه بندي و منتشر نمايند. اين اطلاعات شامل اطلاعات محيط نزديك سازمان ها نظير اطلاعات مالي، بازاريابي، منابع انساني، تكنولوژي و . . . مي شود. اين اطلاعات كه نشان دهنده وظعيت صنعت در حوزه هاي مختلف است نقش بسيار زيادي در شناخت سازمان ها از محيط نزديك خود به خصوص محيط رقابتي دارد.
  3. تنظيم صنعت : اين وظيفه ابعاد مختلفي دارد. براي مثال در جوامعي كه نقش دولت در عرصه اقتصادي زياد است اين تشكل ها بهتر است وظيفه تنظيم گري بازار را خود بر عهده گيرند. در جوامعي كه صنعت مربوطه قدرت رقابت با محصولات خارجي تهديد آميز را ندارد، اين تشكل ها مي توانند با تعامل با دولت تعرفه ها و عوارض را متناسب با كاهش تهديدات تنظيم نمايند. جلوگيري از انحصار و رقابت مخرب نيز مي تواند جزو وظايف اين سازمان ها تلقي شود. استخراج اطلاعات بازار نظير سهم بازار، ميزان رقابت و . . . نيز مي تواند كمك مهمي براي سازمان ها بوده و از ورود محصولات به بازارهاي اشباع شده جلوگيري نمايد و از هزينه هاي احتمالي و هدر رفتن منابع جلوگيري كند.

طبيعي است غير از تنظيم بازار وظايف تنظيمي ديگري نيز از قبيل تنظيم كيفيت محصولات و خدمات، تنظيمات تكنولوژيك، تنظيمات روابط كار و . . . بر عهده تشكل هاي اقتصادي مي باشد.

  1. شناخت و اطلاع رساني فرصت ها و تهديدها : تشكل هاي اقتصادي موظفند بطور مستمر محيط سياسي، اقتصادي، اجتماعي و . . . را تحت نظر داشته، تهديدها و فرصت هاي صنعت را مورد شناسايي و تحليل قرار داده و راه كارهايي را آماده و از طريق دولت و اعضاء جهت بهبود وضعيت پيگيري و اجراء نمايند.
  2. خدمات : تشكل هاي اقتصادي مي توانند با طراحي و ارائه خدمات گوناگون چه بصورت مستقيم و چه بصورت غيرمستقيم بوسيله عقد قرارداد با مؤسسات و شركت هاي گوناگون بسياري از نيازمندي هاي سازمان هاي عضو خود را برآورده نموده و كاهش هزينه هاي عملياتي قابل توجهي را براي شركت هاي عضو به ارمغان آورند.
  3. جلب مشاركت و هم افزايي : تشكل هاي اقتصادي با طراحي ساختارهاي سازماني مشاركتي با به اشتراك گذاري اطلاعات، دانش و تجربه هاي شركت هاي عضو، هم افزايي كم نظيري را در صنعت خود شكل داده و به ايجاد سرمايه اجتماعي كمك شاياني نمايند.

مديرعامل مؤسسه پويشگران عرصه سوم

ارزش های ما

شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود.  ... ادامه مطلب

تماس با ما

 تلفن : 88834162 داخلی 230
 تلفکس : 86072599
  ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 آدرس دبیرخانه: خیابان مطهری؛ خیابان سلیمان خاطر (امیراتابک) کوچه درفش پلاک۸
  آدرس کانل تلگرام ما : https://t.me/haajm

خبر نامه

با ارسال ایمیل خود در خبر نامه عضو شوید

 ایمیل رسمی شورا :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید