ترجمه و تالیف: هادی حدادی گردآورنده: علی شجاعی
مدیر پروژه: هومن حاجی پور
ناظر علمی: هومن حاجی پور - اباذر براری
طراحی و گرافیک: ندا کسمائی
تیراژ: 1000 جلد
چاپ: سروش
توضیحات کتاب:
تشکل های اقتصادی در اکثر کشورهای دنیا دچار ریزش اعضا، فقدان منابع مالی و فقدان اعتماد دولت و بالطبع ضعف در تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست گذاری هستند. بسیاری از پدیده های فوق مستقیم و غیرمستقیم به ضعف و ناتوانی تشکل های اقتصادی در تعریف و ارائه خدمات برمیگردد. در مدیریت تشکل های اقتصادی این یک اصل پذیرفته شده است که بدون عرضه و فروش خدمات نمی توان در بلند مدت شرکت ها و کارآفرینان را به عضویت در تشکل ها و حفظ آن مجاب نمود. اعضا انتظار دارند که سازمان آن ها در عوض حق عضویتی که دریافت می کند، خدماتی به آنها ارائه بدهد. کارفرمایان و کارآفرینان بدلیل نگرش هزینه-فایده حاکم بر ذهنشان، همواره در قبال حق عضویتی که پرداخت می کنند، از تشکل های اقتصادی انتظار دریافت خدمات ملموس و غیرملموس را دارند. از سوی دیگر بدلیل هزینه های زیاد تشکل ها در سازماندهی خود و تاثیرگذاری بر سیاست گذاری ها، حق عضویت نمیتواند به تنها منبع درآمدی تشکل ها تبدیل گردد. لذا تشکل ها ناگزیرند برای حفظ بقا و گسترش فعالیت و افزایش قدرت تاثیرگذاری خود به تنوع بخشی منابع درآمدی روی آورند.