جوانان و سازمانی از آن خود

در ماه گذشته و قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور طی دستوری به جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، از وی خواست اقدامات لازم برای احیای مجدد سازمان ملی جوانان کشور صورت پذیرد. در نامه رئیس‌جمهور آمده است: «به منظور تمرکز بیشتر بر مسائل جوانان و با توجه به بررسی‌های انجام شده و ارزیابی عملکرد در ادوار مختلف لازم است سازمان ملی جوانان کشور با ماموریت رسیدگی به امور جوانان و کمک به شکوفایی استعداد آنان در حوزه‌های مختلف و هماهنگ‌سازی اقدامات دستگاه‌های مسئول در حوزه جوانان، احیا شود. مقتضی است اقدامات لازم در این راستا صورت پذیرد و ترتیبات قانونی لازم اتخاذ شود.» احیای سازمان ملی جوانان از خواست‌های تشکل‌های دانشجویی و سازمان‌های مردم‌ نهاد بوده و در جلسات مختلف کارشناسی از سوی صاحبنظران امور اجتماعی مطرح شده بود.

واکنش معاون جوانان به احیای سازمان ملی جوانان

ماه گذشته در پی دستور رئیس‌جمهور برای احیای سازمان ملی جوانان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نوشت: اکنون جوانان با دست یافتن به حقوق اولیه خود که داشتن یک سازمان مستقل و عضویت در هیات دولت بود، می‌توانند شاهد خبرهای خوش بیشتری برای حقوق اجتماعی و اقتصادی خود باشند. محمدرضا رستمی در کانال تلگرامی خود نوشت:«رئیس‌جمهور دستور احیای سازمان ملی جوانان را صادر کرد. دکتر روحانی بارها بر بازنگری وضعیت ساختار جوانان در دولت تاکید کرده‌اند و آخرین بار در معرفی دکتر سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان در مجلس این موضوع را مطرح کردند. امروز خبر تفکیک جوانان از وزارت ورزش و تشکیل معاونت رئیس‌جمهور و سازمان ملی جوانان رسید. دولت یازدهم با افزایش 40 برابری بودجه برنامه‌ای امور جوانان و اختصاص بودجه عمرانی به بخش جوانان و افزایش اختیارات و... ساز و کار شکل‌گیری سازمان ملی جوانان زیر نظر رئیس‌جمهور را فراهم کرد.»

دغدغه احیای سازمان ملی جوانان

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است دغدغه تبدیل سازمان جوانان به معاونت یا سازمان جوانان به این دلیل است که تجربه نشان داده ورزش بر حوزه جوانان سایه انداخته است. ماه گذشته طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر احیای سازمان ملی جوانان، توضیح داد: تغییر ساختار راه به جایی نخواهد برد، چراکه در زمان استقلال «سازمان ملی جوانان» که هنوز با «سازمان تربیت‌بدنی» ادغام نشده بود، جوانان باز هم با مشکلات بسیاری رو به رو بودند؛ هرچند برخی معتقدند مستقل شدن دوباره آن علاوه بر تزریق بودجه بیشتر و مشخص، توجه مستقیم دولت و مسئولان را به این مهم به دنبال دارد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: بودجه بخش جوانان در «وزارت ورزش و جوانان» بسیار ناچیز است و فعالیت این بخش عمدتا به حوزه مشاوره محدود می‌شود، در حالی که جوانان به دریافت وام مناسب ازدواج، آموزش مهارت‌های لازم شغلی و زندگی و دیگر تسهیلات نیاز دارند. به گفته او با اینکه تبدیل بخش جوانان به «سازمان» یا «معاونت»، موافقان و مخالفانی دارد، اما این مهم در هر حال نیازمند تزریق بودجه و تمرکز مشخص بر مسائل زیرمجموعه آن است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: دغدغه تبدیل سازمان جوانان به معاونت یا سازمان جوانان به این دلیل است که تجربه نشان داده ورزش بر حوزه جوانان سایه انداخته است. سیاوشی شاه‌عنایتی معتقد است مجلس باید در سال‌های گذشته وزارت ورزش را در این مورد که چقدر از بودجه بخش جوانان را صرف آن کرده مورد سوال قرار داده و و بر این مهم نظارت می‌کرد. به گزارش خانه ملت، رئیس کمیته زنان، خانواده، تربیت بدنی و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تشکیل خانه جوانان یکی از موضوعاتی است که تمامی جناح‌ها بر ایجاد و تقویت آن تاکید دارند، افزود: این خانه‌ها به دلیل بودجه کم، آن طور که باید رشد نکرده و نتوانسته به جوانان امکانات ارائه دهد.

مشکل روحانی با ادغام دو حوزه ورزش و جوانان

ماه گذشته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در دولت یازدهم برای فراهم‌سازی مقدمات احیای شورای عالی جوانان عمل کردیم، گفت: برای دستیابی به این هدف نیازمند افزایش مشارکت اجتماعی جوانان و بودجه بودیم که این اقدامات انجام شد. محمدرضا رستمی افزود: آقای روحانی از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم نسبت به ادغام دو حوزه ورزش و جوانان مساله داشت و به منظور جلوگیری از اقدامی اشتباه و تصمیم‌گیری عجولانه درباره این دو حوزه در نخستین شورای عالی جوانان که سال ۹۳ تشکیل شد، قرار شد کمیته ویژه‌ای برای بررسی وضعیت دو حوزه ورزش و جوانان تشکیل و تداوم وضعیت کنونی یا تفکیک حوزه جوانان از ورزش را بررسی کند. در این جلسه قرار شد مطالعه تطبیقی میان ساختار حوزه جوانان در ایران با سایر کشورها انجام شود. او اضافه کرد: کمیته ویژه‌ای متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت، وزارت ورزش و جوانان و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری تشکیل و مطالعه تطبیقی انجام شد. بر اساس مطالعات صورت‌گرفته مشخص شد که لازم است سازمان ملی جوانان به عنوان یک سازمان فرابخشی تشکیل شود. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: بخش عمده‌ای از نمایندگان مجلس قبل با ادغام حوزه ورزش و جوانان موافق بودند. بنابراین طرح موضوع تفکیک این دو حوزه به مجلس فعلی موکول شد و اکنون نمایندگان مجلس دهم تفکیک این دو حوزه را اقدامی کارشناسی تشخیص داده‌اند.

لایحه «احیای سازمان ملی جوانان» در اختیار 12 دستگاه

در ماه جاری معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از احیا و تشکیل سازمان ملی جوانان خبر داد و گفت: با روندی که در پیش داریم در حداقل زمان ممکن این مهم عملیاتی و اجرایی می‌شود. محمدرضا رستمی اظهار کرد: با همین رویکرد مقاومت و تلاش کردیم که بالاترین سطح هویت بخشی به سازمان‌های مردم‌نهاد را در حوزه جوانان دنبال کنیم. او با بیان این نکته که به زودی اکثر مشکلات سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان رفع می‌شود، بیان کرد: از ابتدای شروع به فعالیتم تشکیل سازمان ملی جوانان را اولویت قرار دادم، چراکه برای پیگیری موضوعات و مطالبات جوانان نیازمند سازمانی ملی با اقتدار و دارای اختیارات و منابع هستیم تا بتوانیم با شبکه‌ای بزرگ که تحت عنوان سمن‌ها شکل گرفته، موضوعات این حوزه را پیگیری کنیم. به گزارش ایسنا، رستمی ادامه داد: رئیس‌جمهور دستور احیای سازمان ملی جوانان را صادر و سازمان اداری استخدامی هم لایحه تشکیل آن را تدوین کرد و هم اکنون در اختیار دوازده دستگاه دولتی است تا نظراتشان جمعبندی شود. امیدواریم به زودی لایحه احیای سازمان ملی جوانان تقدیم مجلس شود.

 

منبع: آرمان

ارزش های ما

شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود.  ... ادامه مطلب

تماس با ما

 تلفن : 88834162 داخلی 230
 تلفکس : 86072599
  ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 آدرس دبیرخانه: خیابان مطهری؛ خیابان سلیمان خاطر (امیراتابک) کوچه درفش پلاک۸
  آدرس کانل تلگرام ما : https://t.me/haajm

خبر نامه

با ارسال ایمیل خود در خبر نامه عضو شوید

 ایمیل رسمی شورا :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید