اعتراض دانشجویان دانشگاه های کشور به وزیر شدن غلامی: دانشگاه «امنیتی» نمي خواهيم!

يك روز قبل از دفاع رييس‌جمهوري از وزير پيشنهادي علوم، دانشگاه‌هاييان اعتراض رسمي خود به غلامي را اعلام كردند. تجمع‌هاي دانشجويي مختلفي در اعلام مخالفت با گزينه پيشنهادي وزارت علوم و اينكه وزير احتمالي آينده، دانشگاه را به سمت فضاي امنيتي مي‌برد، برگزار شد تا شايد تاثيري بر راي امروز نمايندگان داشته باشد.

دیروز دانشگاه تهران در کنار دیگر دانشگاه‌های کشور، صحنه‌ای برای اعتراضات دانشجویی مقابل وزیر پیشنهادی ريیس جمهور برای گزینه وزارت علوم بود. دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهای رنگارنگی که شعارها و مطالبات‌شان را روی آن نوشته بودند، مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران دور يكديگر جمع شده بودند و نگرانی‌های‌شان را از وزیر شدن منصورغلامی اعلام کردند. دانشجوهایی که با هزاران امید و آرزو، روز 29 اردیبهشت پای صندوق‌های رای رفتند و به امید بازتر شدن فضای دانشگاه، رای‌های خود را به صندوق انداختند.

آرزوهاي دانشجويي

مردم به یاد دارند روزهای قبل از انتخابات، محوطه دانشگاه تهران پر از حضور دانشجویانی بود که نوارهای بنفش رنگي را برای حمایت از روحانی در دست داشتند و فریاد می‌زدند تا بتوانند شهروندان مردد رای دادن را پای صندوق بکشانند و انتخابات را به نفع حسن روحانی پایان دهند. حالا دغدغه دانشجویان، این است که چه کسی بر صندلی وزارت علوم خواهد نشست. از همان روزی که ريیس جمهور، نام منصور غلامی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم مطرح کرد، اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های کشور شروع شد. اول از همه دانشجویان دانشگاه همدان که نام غلامی را نزدیک به چهار سال به‌عنوان ريیس بر پیشانی خود داشت، فریاد اعتراض‌شان را با تجمع‌های مختلف به گوش دیگر دانشجویان رساندند و از جو دانشگاه در دوران ریاست منصور غلامی گفتند. حالا دیروز در میان جمعیت شعاردهندگان دانشگاه تهران، بعضی دانشجوها صورت‌های خود را پوشانده بودندو هنوز ترس از احضار برای شرکت در تجمع در آن‌ها وجود دارد. مریم یکی از آن‌هاست. در حالی که اشک در چشم‌هایش حلقه زده، مشغول توییت کردن فیلم‌ها و عکس‌هایی است که از اعتراض‌ها می گیرد. بغض راه گلویش را بسته و می‌گوید:« این حق ما نبود. ريیس‌جمهور قرار بود حداقل چند زن رادر کابینه داشته باشد که این محقق نشد حالا در میان گزینه‌های پیشنهادی، گزینه ای را مدنظر قرار داده که به هیچ وجه مورد قبول ما دانشجویان نیست».

خواسته‌هاي صنفي دانشجويان

در تجمع دانشجویان دانشگاه تهران، بخشی مطالبات صنفی بود و بخش دیگری به حلقه سیاست‌های امنیتی برمی‌گشت که با وزیر شدن منصور غلامی تنگ‌تر می‌شد. نداشتن شورای صنفی خوابگاه‌ها، یکی از مطالبات این دانشجویان است که نزدیک به یک سال از داشتن آن محروم شده‌اند. یکی از دانشجویانی که در این اعتراض‌ها حضور داشت، به «قانون» می گوید: «ما از نمایندگان مجلس و فراکسیون امید انتظار داریم فریاد ما دانشجویان را بشنوند. اتفاقی که در دانشگاه همدان هنگام مدیریت منصور غلامی اتفاق افتاد، نباید در دانشگاه‌ها دوباره تکرار شود. بعد از آن همه نقدی که دانشجویان دانشگاه همدان به او وارد کردند، انتظار نداشته باشد که با گفتن چند جمله در رسانه‌ها ما به او اعتماد کنیم. پیشینه گزینه‌هایی مانند غلامی در وزارت علوم نشان می‌دهد که در آینده جو دانشگاه‌ها به سمت امنیتی‌شدن پيش می رود.اگر دانشگاهیان از اصلاح‌طلب‌ها و انتخاب‌های‌شان ناامید شوند، دیگر نمی‌شود به انتخابات دوره‌های آینده و حضورشان امید داشت». اما اعتراض‌های دانشجویان در دانشگاه‌های دیگر نيز پابرجاست. ایلنا گزارش داده در پی معرفی منصور غلامی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعتراض برخی دانشجویان و فعالان دانشجویی به صحن دانشگاه‌ها کشیده شد. دانشجویان دانشگاه قزوین، علامه طباطبایی تهران و پلی تکنیک با حضور در صحن دانشگاه‌های خود و با بالا بردن پلاکاردهایی اعتراض‌آمیز، اعتراض‌شان را به تصمیم رییس‌جمهور برای وزارت منصور غلامی بر جایگاه وزیر علوم ابراز داشتند. همچنین فعالان دانشجویی بعضی دانشگاه‌های دیگر در سراسر کشور نیز در پی برگزاری تجمع‌های سکوت درخصوص این تصمیم هستند؛ در حالی که بعضی طیف‌ها از معلوم شدن تکلیف وزارت علوم خوشحال هستند، دانشجویان با انتشار بیانیه‌هایی، اعتراض خود را به معرفی این گزینه پیشنهادی اعلام می‌کنند.

بيانيه دانشجويان

دانشجويان معترض به وزيرشدن احتمالي منصور غلامي، ديروز بيانيه‌اي را نيز صادر و در آن خواسته‌هاي صنفي خود را به طور روشن اعلام كردندكه «تلاش وزارت علوم در جهت القای سریع و بی‌چون و چرا برای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، افزایش ظرفیت روزانه دانشگاه‌ها، توقف گسترش ظرفیت‌های پولی دانشگاه‌ها و انحلال پردیس‌های بین الملل، بازگرداندن فضاهای دانشگاهی به دانشجویان و دانشگاهیان و توقف واگذاری اين فضاها به بخش خصوصی، پوشش کامل خدمات و یارانه دولتی در بخش غذا و اسکان دانشجویان، بازگرداندن نمره پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد، افزایش سنوات مجاز تحصیلی و بازگرداندن آن به وضعيت پیشین و حداقل برخوردهای امنیتی در پاسخ به مطالبات و اعتراضات دانشجویی»، از جمله آن‌ها بود.

دانشجويان همچنين« اعطای مجوزهای ایجاد تشکل‌های دانشجویی دگراندیش و مستقل از جناح‌های قدرت، بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل و ستاره دار به دانشگاه‌ها، بازگرداندن حق تحصیل برای همه قومیت‌ها و مذاهب ، از بین‌بردن تبعیض‌های جنسیتی و جغرافیایی در گزینش دانشگاهی و تصحیح آیین‌نامه‌های تشکل‌ها و به ویژه شوراهای صنفی و حذف موادی که در سال‌های اخیر به آیین نامه‌اضافه شده» را از ديگر موارد خواسته هاي خود اعلام كردند تا غلامي يا هر وزير ديگر به آن ها جامه عمل پوشاند.


اعتراض دانشجويان، نشان از دموكراسي است

در حالی که اعتراضات به منصور غلامی، وزیر علوم در دانشگاه‌های کشور به طور گسترده انجام شده و مسئولان نیز صدای این اعتراض‌ها را شنیده اند اما خبرها حاکی از آن است که وزارت علوم و تحقیقات گزینه خود را انتخاب کرده است. محمد مهدی زاهدی، ريیس کمیسیون آموزش عالی مجلس در گفت‌وگو با «قانون» گفت:«خبر اعتراضات گسترده دانشجویی به گوش ما نيز رسیده‌است. ما بسیار خوشحال هستیم در کشوری زندگی می کنیم که دموکراسی به صورت واقعی در آن جریان دارد و دانشجویان می توانند چنین اعتراض هایی را بدون ایجاد فشارها برگزار کنند. هر کسی می آید و اظهار نظر می کند و حرفش را می زند. مجلس ‌نيز با در نظر گرفتن تمام جوانب تصمیم گیری خواهد کرد. وزارت علوم از اسمش پیداست، باید طالب تحقیقات و علم باشد و به وضعیت علم و دانش دانشگاهی در کشور رسیدگی کند. این سم مهلکی برای این آموزش عالی کشور است که ما آن را کارگاه و خانه احزاب و جریان های مختلف کشور قرار دهیم. درست است که وزیر علوم، باید فردی باشد که در تشکل های سیاسی کشور حضور دارد اما اینکه ما بیاییم این گزینه را با سیاسی بازی و جناح بازی و سربازگیری از دانشجو انتخاب کنیم، درست نیست. ما این ها را به شدت نفی می کنیم، وزارت علوم باید جایی برای دانشجوها داشته باشد. برداشت من از فضای مجلس، این است که منصور غلامی برای گزینه وزارت علوم رای می آورد.

 

منبع: قانون

ارزش های ما

شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود.  ... ادامه مطلب

تماس با ما

 تلفن : 88834162 داخلی 230
 تلفکس : 86072599
  ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 آدرس دبیرخانه: خیابان مطهری؛ خیابان سلیمان خاطر (امیراتابک) کوچه درفش پلاک۸
  آدرس کانل تلگرام ما : https://t.me/haajm

خبر نامه

با ارسال ایمیل خود در خبر نامه عضو شوید

 ایمیل رسمی شورا :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید