گزارش سیزدهمین نشست «هم اندیشی نهادهای مدنی»

سیزدهمین نشست هم اندیشی نهادهای مدنی توسط حامیان جامعه مدنی روز چهارشنبه 22 آذر 1396 با دستور جلسه «اتخاذ تصميم در خصوص شيوه و چگونگي تكميل و تقويت اعضاي هم انديشي به منظور آغاز رسمي فعاليت خانه تشكل ها » برگزار شد.

قبل از ورود بدستور جلسه،  از سوي نماينده محتوم انجمن حامي خانم اسماعيلي شرحي از مصايب قربانيان زلزله و تخريب مدارس مناطق زلزله زده به جلسه ارايه شد، وی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی کمک رسانی توسط NGOهای غرب کشور (کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی) و فعالیت موثر آنها با تاكيد بر حمایت نهاد هاي مدني از اين شورا بیانیه ای را كه انجمن حامي خطاب به سازمان نوسازي تهیه کرده است را به سمع و نظر شركت كنندگان در نشست رسانيد، اين بيانيه خواهان اختصاص بودجه براي بازسازي مدارس تخريب شده و فرسوده توسط نهاد حامي و ديگر نهاد هاي مردمي داوطلب مشاركت در امر بازسازي مدارس شده است، نماينده انجمن حامي خواهان گذاشتن امضاي نهادهاي حاظر در ذيل بيانيه مذكور گرديد تا بیانيه با قدرت و اعتبار بيشتري به دولت و سازمان  نوسازي ارائه شود. اين پيشنهاد مورد تاييد اكثريت حاظران قرار گرفت و تصويب شد.

پس از آن خانم مظفریان با ارايه گزارشي از وضعيت كودكان و زنان قرباني زلزله پیشنهاد دادند جامعه مدنی بیانیه اي با مشاركت حداكثري نهاد هاي مدني خطاب به دولت تنظیم کند  و در آن خواهان تسريع در ارايه كمك ها در حوزه هاي  مختلف بهداشت، اشتغال، اصلاح زیرساخت ها، بازسازی مناطق زلزله شوند. پيشنهاد خانم مظفريان از دانشجويان جمعيت امام علي تصويب شد.

پس از آن آقاي طبیب زاده با توجه به اهمیت موضوع زلزله تاکید کردند که هزينه هاي پیشگیری همیشه کم  تر از  هزينه هاي وارده پس از حوادث سخت و بلاياي طبيعي همجچن زلزله و سيل هست. ايشان  پیشنهاد كردند تا يك جلسه كامل به اين موضوع اختصاص داده شود و در آن  فقط به موضع مدیریت بحران با رويكرد پيشگيري پرداخته شود، اين پيشنهاد  مصوب گرديد.

 در ادامه آقاي ايرانمنش از طرف آقاي عزت پور به جلسه معرفي شدند، ايشان نويسنده كتاب «اولویت اشتغال‎زایی در کمک رسانی های پس از حادثه» مي باشند و صاحب تحقيقات و نوشته هاي بسيار در حوزه بلاياي طبيعي و روشهاي مقابله با آنها هستند، آقاي ایرانمنش با بیان این نکته که بعد از زلزله کرمانشاه دوبار به آن منطقه سفر کرده اند، مهم ترین اولویت دولت نسبت به زلزله زدگان را اشتغال‎زایی دانستند و از حجم خواستند با تشكيل فوري یک سامانه یکپارچه اطلاع رسانی، امكاني فراهم سازد تا آنها كه قصد كمك هاي بنيادي به زلزله زدگان را دارند  بتوانند  آمار و ارقام و اطلاعات منسجم و واقعی را از اين سامانه اطلاع رساني كسب كنند، همچنين ايشان  تاکید کردند: بازسازی ایمن و مناسب باید به یک مطالبه همگانی تبدیل شود.

سپس جلسه وارد دستور شد

در دستور، آقاي افشاری در خصوص پيشنهادشان كه تشكيل خانه تشكل ها متشكل از  شبكه هاي   تخصصی  نهادي بود سخناني ايراد كردند، ايشان اظهار داشتند در حوزه هایی که شبکه وجود دارد یا چند شبکه وجود دارد یکی شوند و اگر نشد همان چند شبکه را رسمیت دهیم و اگر شبکه ای ساخته نشده برای تشکیل آن تلاش کنیم و شبکه های تخصصی یک نماینده مشخص داشته باشند و جلسات هم اندیشی به سمتی برود که نمایندگان شبکه ها دور هم جمع شده و این بشود خانه تشکل ها برای استان و این مدل میتواند در استان های دیگر هم پیاده شود و برای ارتباط خانه تشکل های استان ها میتوان خانه تشکل های ملی را تشکیل داد و بس از بحث و كفتگوي اغنايي اعضاي نشست، نهايتا جمع به اين نتيجه رسيد که باتوجه به مسايل و مشكلات موجود بر سر راه شبكه سازي، پيگيري مطالبه ساخت خانه تشكل ها در توان جمع هم انديشي نهادهاي مدني موجود نيست. جمع خواهان به تعويق انداختن پيگيري اين بيشنهاد شد كه به اتفاق اكثريت آرا به تصويب رسيد و تصميم گيري روي پيشنهاد تشكيل خانه تشكل ها  تا اطلاع ثانوي به تعويق افتاد.

ارزش های ما

شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود.  ... ادامه مطلب

تماس با ما

 تلفن : 88834162 داخلی 230
 تلفکس : 86072599
  ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 آدرس دبیرخانه: خیابان مطهری؛ خیابان سلیمان خاطر (امیراتابک) کوچه درفش پلاک۸
  آدرس کانل تلگرام ما : https://t.me/haajm

خبر نامه

با ارسال ایمیل خود در خبر نامه عضو شوید

 ایمیل رسمی شورا :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید