دانشجو اما غیر رسمی

سندوس محمدی
 
 
رجوع به تجربه بسیاری از افراد از دوران دانشجویی شان نشان می‌دهد دانشگاه تنها در مکان‌های رسمی مانند کلاس درس و کتابخانه خلاصه نمی شود، بلکه بسیاری از تجارب، دانش، شناخت و شخصیتی که آنها به دست آورده اند از مکان‌های غیر رسمی دانشگاه مانند بوفه، حیاط، سالن‌ها و انجمن‌های علمی نشأت می‌گیرد. تجربه دانشجویی در فضای غیررسمی در دانشگاه‌های مختلف با هم متفاوت است، اما چیزی که نمی توان منکر آن شد این است که پویایی بعضی از فضاهای غیر رسمی دانشگاهی به حدی است که در مباحث علمی و غیرعلمی نه تنها همپای فضای رسمی در حرکت هستند بلکه حتی گوی سبقت را هم از آن گرفته‌اند.
 

16 آذر، روز دانشجو، یک روز مختص تقویم ایرانی است که با یک خاطره تاریخی پیوند خورده است؛ خاطره‌ای که جرقه‌های آن نه در فضای رسمی کلاس درس بلکه در مکان هایی رقم خورد که باید از آنها به عنوان مکان‌های غیر رسمی دانشگاه یاد کرد. در حقیقت نه تنها منشا حوادث منتهی به 16 آذر، بلکه منشا بسیاری دیگر از تحرکات دانشجویی در کشور ما همین مکان‌های غیر رسمی دانشگاهی هستند که روح دانشگاه در آنها جریان دارد. دانشجویی در مکان‌های غیر رسمی نه یک حاشیه، بلکه یک متن جداگانه ای است که در بسیاری از موارد جایگزینی برای فضای رسمی می‌شود. فضای غیررسمی دانشگاه که همپای فضای رسمی در جریان است، در بعضی از موارد جایگزین آن می‌شود، در بعضی از موارد در تعارض با آن قرار می‌گیرد و جاهای دیگری هم یک مکمل جدا نشدنی از آن است.

 

سرمایه‌های راهبردی یک سمن چگونه شکل می‌گیرند؟

|  سالیشا چندرا*   -جسی دیوی** |   برگردان یاری‌کده   |

 

سازمان نگهبانان شیرها، سازمانی نسبتا جوان با پشتوانه مردمی است که همزیستی مسالمت‌آمیز مردم و حیوانات وحشی به‌ویژه شیرها را ترویج می‌کند. دو‌سال پیش، این سازمان یک فرآیند برنامه‌ریزی راهبردی را آغاز کرد تا بفهمد چطور روش برگزیده‌ خود را که در کنیای‌جنوبی موفق به دریافت جایزه شده بود به کشورها و مناطق دیگر بسط دهد. یکی از نتایج مهم این فرآیند، تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش ارتباطات برای ارتقای چهره سازمان، جذب کمک‌های مالی و شناسایی شرکای بالقوه و ایجاد ارتباط با آنها بود. از آن موقع سازمان نگهبانان شیرها، ارتباطات را یک دارایی راهبردی و جدایی‌ناپذیر خود کرده است. بخش ارتباطات کمک‌کرده که این سازمان میزان کمک‌های مالی اهدایی خود را ٤برابر کند،‌ درصد نگه‌داشت حامیان مالی‌اش را دوبرابر کند، درآمد سازمان را تا ٣٠‌درصد افزایش دهد و شبکه ارتباطات خود را گسترش دهد. به‌علاوه، بخش ارتباطات از توسعه پروژه به موقعیت‌های جغرافیایی بیشتر در تانزانیا و نیز یک برنامه آموزشی جدید حمایت کرده است.

در نشست تخصصی اعتماد اجتماعی در ایران مطرح شد: مردم، نظاره‌گران بی‌اعتماد

نویسنده : الهام کاظمی
 
 
بی اعتمادی و نفوذ آن در لایه‌های مختلف جامعه موضوع صحبت‌های دو روز پیش هادی خانیکی، کارشناس رسانه و استاد علوم ارتباطات اجتماعی در نشست تخصصی اعتماد اجتماعی در ایران با محوریت تحول ساختار رسانه و مساله اعتماد اجتماعی بود. در این نشست تخصصی خانیکی با استناد به تحقیقات صورت‌گرفته طی 30 سال در ایران به بررسی اعتماد و سرمایه اجتماعی و نقش رسانه‌ها در ایجاد آن پرداخت. به اعتقاد این استاد دانشگاه در طول این مدت، به‌ویژه در سال‌های اخیر مردم به سمت استفاده از رسانه‌‌های غیرمکتوب و مجازی رفته‌اند و همین امر باعث بدقوارگی مصرف رسانه‌ای در ایران شده است که به بدقوراگی گرایش‌های اجتماعی و فرهنگی مردم منجر شده است. البته در این میان نقش مشارکت‌های مردمی در نهادهای مدنی نیز مورد بررسی قرار گرفت. به‌گفته این استاد دانشگاه بی‌اعتمادی سبب نظاره‌گر بودن مردم شده است که همین امر مشارکت ‌اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
 

نهاد کارفرمائی به منزله کنش جمعی

نویسنده: میشل اوفِرله

 

هنگام رجوع به کتابشناسی کنشهای جمعی، این تصور به محقق دست میدهد که مطالعات در این حوزه منحصر به گروههایی است "تحت سلطه" که توسط جنبشهای اجتماعی نمایندگی  میشوند – خواه طبقة کارگر باشد و خواه آنچه به آنها جنبش ِ های اجتماعی جدید میگویند. حتی کوچکترین گروهها، تاریخ نگاران خود و جامعه شناسان خود را دارند. اما در حوزة گروههای اجتماعی ای که به آنها گروههای غالب میگوئیم (منظور عمدتا آن گروههایی است که موقعیتهای ِ کلیدی را در حوزة اقتصاد در اختیار دارند)، تحقیقات، دست کم در فرانسه بسیار نادر هستند. تعدادی تحقیق هجوآمیز و افشاگرانه داریم که در واقع دانش، یا بهتر بگوئیم فقدان دانش عمومی در زمینة گروههای منفعتی را همراهی میکنند و هدفشان توصیف آن چیزی است که در فرانسه با کلمة "کارفرما" بیان میشود. محققان علوم اجتماعی مدتهای مدید و علیرغم پیش فرضهای مبنی بر بیطرفیشان که مشروعیت آنها را توجیه میکند، اغلب تحقیق در مورد گروههایی گرایش داشتند که با آنها احساس نزدیکی و همدلی میکردند. همپیمانی کنشگرانه و میانبرهای نظری هم به مدد می آمدند تا تحقیق در مورد کارفرمایان در بهترین حالت به عنوان وقت تلف کردن و در بدترین تفسیر به عنوان سازش با "دشمن طبقاتی" ِ تلقی گردد. کشف ِ یک جهان اجتماعی دیگر میتوانست به سازش سیاسی یا به رد گم كردن تعبير شود و وحدت گروه مقاومت را متزلزل ساخته و آنچه را که سلطة طبقاتی ناميده ميشد رقیق سازد. ابزارهای سخت جا افتادة جامعه ِ شناسی بسیج، ترسیم دقیق مرزهای غیرقابل عبور میان موضوعهای تحقیق را الزامی میساخت. در یک سو، گروههای منفعتی قرار داشتند و در سوی، اعتراضی و گاه قهرمانانه دیگر جنبشهای اجتماعی. در سویی مخزنی مدرن از فعالیت اجتماعی ِ و در سوی دیگر، جهان ِ مشکوک فشار و پول. در یک سو کنشگری فعال و تفسیرهایی از آن مبنی ِ بر ازخودگذشتگی که در خدمت ِ هدف ِ واالی تغییر اجتماعی بود و پاداشی نیز به همراه داشت و در سوی دیگر، جهانی از فعاالنی مواجب بگیر که از منافعي هدفمند دفاع میکردند که اساسش حفاظت از روابط غالب اجتماعی بود. ِ[...] تحقیق در مورد کارفرمایان، همانند تحقیق در مورد هر گروه دیگری که مدعی داشتن ِ نمایندگی است، پیش از هر چیز به معنی ِ اندیشیدن در مورد امکان تشکیل و نهادینه شدن آن ِ و همچنین انتصاب و معنادار بودن ِ این گروه است.

ظرفیت سمن‌ها برای بهبود مسائل اجتماعی

مهدی افتخاری*

 

احساس امنیت در تمامی ابعاد و گستره آن، از دیرباز به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشری بوده است. در کنار این، شیوع پدیده‌های مجرمانه و رفتارهای خلاف موازین گروهی، شرایطی را رقم زده تا افراد برای مهار و ارائه پاسخ مناسب به آن بیش از پیش منتظر واکنش نظام عدالت کیفری و به عبارت جامع‌تر، قوای حاکمیتی نباشند، بلکه خود با اتکا به ظرفیت‌های مختلف و مطلوبی که دارا هستند، در پی تحقق امنیتی پایدار و جامعه‌ای ایمن و عاری از انحراف برآیند.

تشکل های مردم نهاد زیست محیطی

فتح الله آملی

روزنامه اطلاعات در شماره دوشنبه هجدهم آبان در یادداشتی به قلم فتح الله آملی می نویسد: قرار نیست هر چه را که داریم مصرف کنیم و چیزی برای آینده باقی نگذاریم. این یادداشت در ادامه افزود: این سرزمین و هر چه در آن است قرن های متمادی پابرجا بوده و آب و خاک و جنگل و رودخانه و درخت آن برایمان باقی مانده تا در آن بکاریم و بخوریم و اگر نه بهتر از قبل بلکه در همان حد و اندازه گذشته آن را به دست آیندگان بسپاریم اما رفتار ما حکایت از این واقعیت دارد که گویا ما حق داریم تا هستیم با همه سرمایه های کشور هر طور که می خواهیم رفتار کنیم بی آنکه نگران این باشیم که پس از ما هم نسل هایی می آیند و آنها هم باید از این سرمایه ها بهره بردارند. 

 

گذار از بد‌‌ویت به مد‌‌نیت د‌‌ر رفتار انتخاباتی

میثم مشایخ / محسن مهیمنی
مسئلۀ قوم‌ و طایفه گرایی د‌‌ر حوزه‌های انتخابیه و پروسه‌های انتخاباتی به خصوص د‌‌ر فضا و عرصۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر، از جمله مسائلی است که د‌‌ر فرهنگ سیاسی ایران و کشورهای د‌‌ر حال توسعه وجود‌‌ د‌‌ارد‌‌ و از جمله ملاک‌های تاثیرگذار د‌‌ر نتیجه و رفتار انتخاباتی شهروند‌‌ان است. د‌‌ر فرهنگ سیاسی و فرهنگ عمومی ما قوم‌گرایی و قبیله‌گرایی بعضاً به عنوان یک ارزش د‌‌ر رفتار عمومی مرد‌‌م نیز مطرح شد‌‌ه و معمولاً بر شایسته‌سالاری ترجیح د‌‌اد‌‌ه می‌شود‌‌. به این معنا که به طور مثال اقوام و طایفه‌های مختلف د‌‌ر عرصۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر (و حتی د‌‌ر عرصه انتصاب‌های د‌‌ولتی) به جایِ فاکتورهایی مانند‌‌ تجربه، تحصیلات و تخصص، د‌‌ر قد‌‌م نخست به د‌‌نبال کاند‌‌ید‌‌ایی می‌روند‌‌ یا برای کاند‌‌ید‌‌اتوری فرد‌‌ی تلاش می‌کنند‌‌ که از قوم یا طایفه یا خون آن‌ها باشد‌‌. به طور مشهود‌‌، قوم گرایی و طایفه سالاری د‌‌ر عرصۀ رقابت‌های سیاسی د‌‌ر جایی و زمانی شکل می‌گیرد‌‌ که هنوز حضور و نقش‌آفرینی احزاب و تشکل‌های سیاسی و نهاد‌‌های مد‌‌نی د‌‌ر آن نهاد‌‌ینه نشد‌‌ه یا به عبارت د‌‌یگر، آن‌جامعه هنوز به لحاظ سیاسی، تشکیلاتی رفتار نمی‌کند‌‌. از منظر آکاد‌‌میک، رفتار سیاسی باید‌‌ د‌‌ر مرحله تکامل و توسعه، از مناسبات بَد‌‌َوی مانند‌‌‌نژاد‌‌، خون و جنس به اصول سیاسی، مد‌‌نی و حزبی تغییر بیابد‌‌. 
 

کمرنگ شدن روابط درون خانواده ها

هم‌خانگي به‌جاي خانواده!
 
سندوس محمدي: زندگي در عصر جديد باعث شده است نهادهاي مهم اجتماعي براي سازگاري با شرايط جديد مجبور شوند تغييراتي مهم را در خود ايجاد كنند، اما هميشه اين تغييرات در جهت مثبت حركت نمي‌كنند و در بعضي از موارد مي‌توانند آسيب‌هاي مهمي را ايجاد كنند. كمرنگ شدن روابط درون خانواده‌ها يكي از مسائل مهمي است كه بارها كارشناسان درباره آن ابراز نگراني كرده‌اند. كمرنگ شدن روابط اجتماعي بنيان خانواده را مورد تهديد قرار مي‌دهد. خانواده در شرايطي مورد تهديد قرار مي‌گيرد كه از آن به عنوان مهم‌ترين نهاد اجتماعي ياد مي‌شود كه بخش اعظمي از شخصيت افراد در آن شكل مي‌گيرد و مهم‌ترين نهاد در جامعه‌پذيري افراد به شمار مي‌رود.
 
 

ارزش های ما

شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود.  ... ادامه مطلب

تماس با ما

 تلفن : 88834162 داخلی 230
 تلفکس : 86072599
  ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 آدرس دبیرخانه: خیابان مطهری؛ خیابان سلیمان خاطر (امیراتابک) کوچه درفش پلاک۸
  آدرس کانل تلگرام ما : https://t.me/haajm

خبر نامه

با ارسال ایمیل خود در خبر نامه عضو شوید

 ایمیل رسمی شورا :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید