توصیه‌هایی برای فعالیت نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی

نویسنده: بریتنی اسمیت

هما‌ن‌طور که همه می‌دانیم، جوانان مشتاق‌ترین کاربرهای شبکه‌های اجتماعی هستند و در عین حال به استفاده از چیزهای تازه و آخرین فن‌آوری‌ها گرایش زیادی دارند. در حقیقت ۸۹٪ از کاربران اینترنت در سنین ۱۸ تا ۲۹ سالگی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اگر مخاطبان پروژه‌ها و برنامه‌های شما جوانان و نوجوانان باشند، بدان معناست که نه تنها خودتان باید به‌طور مداوم از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، بلکه لازم است دایم شبکه خود و نحوه استفاده از آن را عوض کنید تا با جوانان همگام باشید. به نظر مشکل می‌آید؟ همین طور است! اما نگران نباشید، در پایان این مقاله فهرستی از توصیه‌ها و ترفندهایی را خواهید خواند که برای تعامل با جوانان در شبکه‌های اجتماعی مفید هستند.

به گفته مری مادن، کارشناس ارشد پروژه اینترنت در مرکز تحقیقاتی پیو و یکی از نویسندگان گزارش موسوم به نوجوانان و فن‌آوری ۲۰۱۳، «از زمان ارتباط با رایانه‌های مستقر در منزل که مورد استفاده همه اعضای خانواده بوده تا ارتباط دایمی که در طول روز هر جا می‌روید همراه شماست، تحول چشمگیری در ماهیت کاربرد اینترنت در میان جوانان ایجاد شده است. نوجوانان از بسیاری جهات پیشتاز عرصه ارتباط سیار هستند و الگوی استفاده آنان از فن‌آوری اغلب نشانه تحولات آینده در جمعیت بزرگسالان است.»

در بحث شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین نکته‌ای که باید به‌خاطر داشت آن است که این شبکه‌ها در یک دنیای آنلاین مجزا قرار ندارند. شبکه‌های اجتماعی صرفا ابزاری هستند برای بهبود بخشیدن به فعالیت روزمره‌ای به نام ارتباط که ما جوانان همیشه انجام می‌داده‌ایم. تحقیقات نشان داده که استفاده از شبکه‌های اجتماعی منافع بسیاری دارد، چون در زندگی آفلاین خود با تعداد بیشتری از افرادی که برایمان اهمیت دارند ارتباط برقرار می‌کنیم. علت اصلی استفاده مردم از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، حفظ ارتباط با اعضای خانواده و دوستان نزدیک است. به‌عنوان مثال فهرست دوستان فیس‌بوکی کاربران ۱۲ تا ۱۷ ساله، اغلب منعکس کننده دوستان آفلاین آنان است؛ امروز جوانان با همکلاسی‌های سابق خود که حالا در مدارس دیگر درس می‌خوانند و همچنین افراد بیشتری از فامیل در ارتباط هستند.

اگر در نظر داشته باشیم که شبکه‌های اجتماعی منعکس کننده زندگی آفلاین ما هستند، متوجه می‌شویم که این شبکه‌ها بخشی از فرهنگ جوانانند. آنها صرفا مجرایی برای برقراری ارتباط و تعامل نیستند، بلکه بخشی ضروری از نحوه ارتباط گیری جوانان و زندگی روزمره آنان محسوب می‌شوند! شبکه‌های اجتماعی قابلیت بهره‌برداری در جهت سازمان‌دهی باهمستان و ایجاد تحول را در خود دارند. مثال‌های فراوانی از جوانان در سرتاسر دنیا داریم که از شبکه‌های اجتماعی برای برانگیختن تحولات اجتماعی استفاده می‌کنند، مثلا در حین وقایع بهار عربی یا نهضت اشغال وال استریت.

در هر برنامه‌ای که برای جلب مشارکت جوانان تنظیم می‌شود، شبکه‌های اجتماعی باید محور اصلی باشند؛ نه فقط به این دلیل که ابزاری موثر برای پیام رسانی به جوانان هستند، بلکه چون بخشی از روش آنان برای تعامل با دنیا محسوب می‌شوند. اما دقت کنید که استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای جلب مشارکت جوانان مستلزم ارائه محتوای معتبر، منحصر به فرد، به‌روز شده و سرگرم کننده است.

سرانجام این که به‌خاطر داشته باشید شبکه‌های اجتماعی بخشی از فرهنگ جوانان هستند و با اتکا به آنها می‌توانید حدس بزنید که جوانان از چه شبکه‌ای استفاده می‌کنند. مثلا این روزها اکثر جوانان از تلفن‌های همراه خود چگونه استفاده می‌کنند؟ عکاسی! این یعنی شبکه‌هایی مثل اینستاگرام، اسنپ‌چت و تامبلر احتمالا از همه محبوب‌تر هستند چون تنها عملکرد آنها همرسانی عکس و ویدئو است. تحقیقات نشان می‌دهد که این سه شبکه در رتبه اول کاربری توسط جوانان قرار دارند و محبوبیت فیس‌بوک در حال کاهش است.

با وجود این اگر مایل نیستید وارد حوزه علوم اجتماعی شده و حدس بزنید جوانان در شبکه‌های اجتماعی به چه کاری مشغول هستند، یک همکار جوان برای خود پیدا کنید. او به سرعت به شما می‌گوید که کدام شبکه‌ها رواج بیشتری دارند.

توصیه‌ها و ترفندهایی برای ارتباط موفقیت‌آمیز با مخاطبان نوجوان:

اول، سیار باشید

به‌خاطر داشته باشید که اغلب نوجوانان با تلفن یا تبلت خود به اینترنت دسترسی دارند. از هر چهار نوجوان، یکی اغلب از تلفن همراه خود استفاده می‌کند که بسیار بالاتر از میزان کاربری بزرگسال یعنی ۱۵٪ است. در بین نوجوانان دارای تلفن‌های هوشمند، نیمی از آنان در این گروه جای دارند. یکی از دلایل منطقی استفاده از شبکه‌های اجتماعی به عنوان واسطه ارتباطی، سیار بودن مخاطبان است؛ اما فراموش نکنید که وب سایت و منابع آنلاین خود را نیز سیار کنید. محبوب‌ترین ترفند برای سیار کردن همه منابع، استفاده از شبکه اسلایدشر و دودموبیل است که شیوه‌ای آسان و ارزان برای به روز کردن سیار وب سایت است.

دوم، حقیقی باشید

در شبکه‌های اجتماعی پایبندی به حقیقت به اندازه طلا ارزش دارد. از آنجا که ما هر روز و هر ساعت با سیلی از پیام‌ها و اطلاعات مواجه هستیم، تنها راه برای متفاوت بودن پایبندی به واقعیت است؛ به این معنی که نشان دهید پشت پرده سازمان یا کسب و کارتان چه می‌گذرد. حقیقی باشید و داستان‌های حقیقی را هم‌رسانی کنید.

سوم، خلاق باشید

در بحث شبکه‌های اجتماعی گفته معروفی هست که می‌گوید، «انتشار یا انقضا.» لازم است سازمان‌ها مسیر خود را تغییر داده و با تهیه محتوایی حقیقی و جذاب، مردم را در حل مشکلات روزمره یاری کنند. به‌عنوان کسی که بافندگی را دوست دارد، یکی از مثال‌های محبوب من یک کارخانه تولید کامواست که توصیه‌هایی هم برای آموزش بافندگی ارائه می‌دهد. آنان کاموا می‌فروشند، اما به‌جای آن که تنها از مرغوبیت کاموای خود تعریف کنند، یک وبلاگ هم راه‌اندازی کرده‌اند که اگر در بافندگی مشکلی داشته باشم به آن رجوع می‌کنم. پس هر وقت می‌خواهم کاموا بخرم، به یاد برندی میافتم که همیشه مرا در حل مشکلم کمک می‌کند.

چهارم، از مخاطب بخواهید تعامل کند

مردم دوست دارند کسی راه و چاه را به آنان نشان دهد. در شبکه‌های اجتماعی هم همین طور است. موثرترین راه برای درگیر کردن جوانان آن است که درخواست کنید! این درخواست هر قدر دقیق‌تر و ساده‌تر باشد بهتر است. اما مراقب باشید، وقتی از آنان می‌خواهید تعامل کنند، باید دائما آماده پاسخگویی و تشویق باشید. یکی از بهترین راه‌های درخواست برای تعامل نظرخواهی است. جوانان به‌خصوص به هم سن و سالان خود اعتماد می‌کنند، بنابراین اگر تعریف سازمان شما را از هم سن و سالان خود بشنوند، احتمال بیشتری دارد با شما تعامل کنند.

پنجم، استمرار داشته باشید

همه ما سازمان‌ها و برندهایی را دوست داریم که قابل اعتماد باشند. از آنجا که بیشتر ما بنده عادات خود هستیم، یکی از بهترین راه‌ها برای جلب اعتماد استمرار است. مثلا اگر یک خبرنامه ایمیلی دارید که ماهی یک بار برای دیگران ارسال می‌کنید، بهتر است هر بار در همان روز و زمان آن را بفرستید. در این صورت مخاطبان می‌بینند که شما به قول خود عمل می‌کنید؛ حتی اگر قول کوچکی در حد فرستادن خبرنامه باشد.

ششم، پاسخگو باشید

بسیاری از سازمان‌های بزرگ رفته رفته شبکه‌های اجتماعی را به عنوان واسطه‌ای برای خدمات رسانی مورد استفاده قرار می‌دهند که البته منطقی هم هست، چرا که ساعات زیادی در روز آنلاین هستیم و مقدار قابل توجهی از آن ساعات را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنیم. به‌علاوه وقتی کسی در شبکه‌های اجتماعی سوالی را مطرح می‌کند که همه می‌بینند، پاسخ شما هم عمومی است و همه آن را می‌بینند. به احتمال زیاد چند نفر دیگر هم همان سوال را داشته‌اند و شما در اصل جواب آنان را هم داده‌اید. درست مثل استمرار، پاسخگویی هم راهی عالی برای جلب اعتماد است.

هفتم، همه عاشق عکس و ویدیو هستند!

به قول معروف، یک تصویر گویاتر از هزار کلمه است. براساس تحقیقی که انجام شده ۴۶٪ از کاربران اینترنت عکس‌ها و ویدئوهایی را روی وب می‌گذارند که خود گرفته‌اند و ۴۱٪ هم عکس‌ها و ویدیوهایی را که در شبکه پیدا می‌کنند ارسال می‌نمایند. این یعنی جمعا تعداد بسیار زیادی از مردم عکس و ویدیو در شبکه می‌گذارند! چیز دیگری که عکس و ویدیو را به رسانه‌ای عالی مبدل می‌کند، این است که آنها را می‌توان در هر شبکه‌ای هم‌رسانی کرد. مثلا عکسی که روی فیس‌بوک قرار داده‌اید می‌تواند روی اینستاگرام، تامبلر یا پین‌ترست هم قرار گیرد. بنابراین در پی راه‌هایی باشید تا از طریق تصاویر خدمات خود را معرفی کنید.

هشتم، تعامل آفلاین را ترویج دهید

بخشی از هدف شبکه‌های اجتماعی ارتقای روابط آفلاین است، بنابراین سعی کنید آنچه را که به‌صورت آنلاین بارگذاری می‌کنید با نوعی فعالیت یا تعامل که مردم به‌صورت آفلاین انجام می‌دهند ارتباط داشته باشد. خیلی خوبست که دیگران را تشویق کنید تا در شبکه‌های اجتماعی لایک، هم‌رسانی یا ابراز عقیده کنند، اما در نهایت هدف شما آنست که مردم را به استفاده از خدمات یا خرید محصول‌تان تشویق کنید. خوشبختانه بر اساس تحقیقات انجام شده هنگامی که مردم با سازمان یا خدماتی به‌صورت آنلاین تعامل می‌کنند به احتمال بیشتری به‌صورت آفلاین هم به سراغ آنها خواهند رفت.

 

منبع: یاری‎کده

ارزش های ما

شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود.  ... ادامه مطلب

تماس با ما

 تلفن : 88834162 داخلی 230
 تلفکس : 86072599
  ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 آدرس دبیرخانه: خیابان مطهری؛ خیابان سلیمان خاطر (امیراتابک) کوچه درفش پلاک۸
  آدرس کانل تلگرام ما : https://t.me/haajm

خبر نامه

با ارسال ایمیل خود در خبر نامه عضو شوید

 ایمیل رسمی شورا :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید