جرقه‌هاي سمن‌هاي ميراثي در دولت تدبير

منوچهر لطفي / رييس انجمن مجموعه‌داران ايران

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران با امضای تفاهم‌نامه همکاری با شبکه سمن‌های میراثی، اختیار و حضور مستقیم نهادهای مردمی را در معرفی و صیانت از میراث فرهنگی پایتخت گسترش داد. براساس مفاد این تفاهم‌نامه، نماینده شبکه سمن‌های میراثی تهران به‌عنوان دیده‌بان میراث فرهنگی استان در جلسات تصمیم‌ساز حضور خواهد داشت . همچنین سمن‌ها در تهیه پرونده ثبت ملی خانه‌های تاریخی ،آموزش‌های عمومی در حوزه میراث فرهنگی ، برگزاری آیین‌ها و جشنواره‌ها، مستندنگاری از بناهای تاریخی و فرهنگی،نقش اساسی ایفا خواهند کرد. اين تفاهم‌نامه جرقه‌ اميدي در دل سمن‌هاي ميراثي روشن كرده است.

يكي از وعده‌هاي رييس‌جمهور در انتخابات قبلي، مشاركت و تعامل با سمن‌ها در دولت بود. متاسفانه اين تعامل را در چهار سال گذشته در سازمان ميراث فرهنگي به‌صورت صوري مشاهده كرده‌ايم. سمن‌ها جدي گرفته نشده‌اند و در تصميم‌گيري مديران تاثيري نداشته‌اند.

همكاري‌هاي بسيار كمي با سمن‌ها در اين سازمان رخ داده است. پتانسيل و ظرفيت سمن‌هاي ميراث فرهنگي ناديده گرفته شد؛ پتانسيل‌هايي كه مي‌توانست در بحث ديده‌باني و گاهي اوقات انجام امور و فعاليت‌هاي مختلف همراه و ياري‌رسان سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي باشد.

به‌اعتقاد من اهميت فعاليت سمن‌هاي مختلف در كشور به‌درستي تعريف نشده است و تاكنون ضرورت وجود آن‌ها نيز احساس نشده است. سازمان‌هاي دولتي تاكنون به اين باور نرسيده‌اند كه بخشي از جامعه به‌عنوان فعالان، دغدغه‌هاي بسياري در انجام امور دارند و به همين دليل به اين مساله بي‌توجه بوده‌اند.

ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي حوزه‌اي است كه در آن پتانسيل فراواني در بخش سازمان‌هاي مردم نهاد وجود دارد. بسياري از بخش‌هاي ميراث فرهنگي با شهروندان سروكار دارد و شايد سازمان امكان پاسخگويي به تمامي شهروندان را نداشته باشد.

در بحث‌هاي تخصصي حفظ بناهاي تاريخي و حفظ آثار فرهنگي هنري كشور، سازمان ميراث فرهنگي مي‌تواند از پتانسيل سمن‌هاي ميراث فرهنگي بهره ببرد. اختصاص يك كرسي به نماينده سمن‌هاي ميراث فرهنگي در اداره ميراث فرهنگي استان تهران، اتفاق خوشايندي براي اين حوزه است.

سرانجام در دولت تدبير و اميد، يك مديركل براي مشاركت سمن‌ها پيش‌قدم شد.

با امضاي اين تفاهم‌نامه زمينه‌اي براي مشاركت بيشتر و اتفاقات خوب در حوزه ميراث فرهنگي كشور رخ مي‌دهد. اين مساله‌ پيش‌زمينه‌اي است براي آنكه سازمان‌هاي دولتي بيشتر از گذشته با سمن‌ها همكاري و مشاركت داشته باشند. سمن‌ها در بحث مشاوره، ارائه طرح‌هاي مختلف، نظارت و كمك به اجراي بسياري از پروژه‌ها مي‌توانند تاثير بسزايي داشته باشند. اگر از اين ظرفيت‌ها استفاده شود يك سرمايه عظيم اجتماعي پرورش مي‌يابد كه مي‌تواند در جهت توسعه ايران گام بردارد. اميدوارم به‌زودي در تمامي استان‌هاي كشور شاهد انعقاد اين تفاهم‌نامه با سمن‌هاي ميراث فرهنگي كشور باشيم.

 

منبع: قانون

ارزش های ما

شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود.  ... ادامه مطلب

تماس با ما

 تلفن : 88834162 داخلی 230
 تلفکس : 86072599
  ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 آدرس دبیرخانه: خیابان مطهری؛ خیابان سلیمان خاطر (امیراتابک) کوچه درفش پلاک۸
  آدرس کانل تلگرام ما : https://t.me/haajm

خبر نامه

با ارسال ایمیل خود در خبر نامه عضو شوید

 ایمیل رسمی شورا :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید