نویسنده: فاطمه قاسمزاده/ روانشناس کودک
رشد و گسترش سازمان های مردم نهاد علیرغم مشکلات موجود برای آنها از ضرورت هاست. پرداختن این سازمانها به مسئله آموزش بهعنوان یکی از حقوق اساسی کودکان از یک سو و نقش آموزشو پرورش پیش از دبستان در رشد و تکامل کودکان بهصورت یکپارچه و همه جانبه و بر اساس پژوهشهای انجامشده توسط سازمان های مردم نهاد از سوی دیگر دارای اهمیت است. همچنین آگاهی، نگرش و تجربه این سازمانها در کار با کودکان پیش از دبستان از ضرورت های ارائه راهکار توسط سازمان های مردم نهاد است. نقش سازمانهای مردمنهاد در دو سطح جهانی و کشوری قابل بررسی است. در سطح جهانی سازمانهای مطالعاتی و پژوهشی وجود دارند که در ارتباط با آموزش پیش از دبستان فعالیت میکنند و به ارائه رویکردهای آموزشی باکیفیت و راهکارهای توسعه دستیابی همگانی به این آموزشها میپردازند. این سازمانها برنامههای پیشنهادي خود را بهصورت تجربی به مرحله اجرا درمیآورند تا راه را برای اجرای آنها در سطح گستردهتری در کشورهای مختلف فراهم سازند.
نظریهها و تجربههای جهانی در حوزه آموزشوپرورش پیش از دبستان حاصل مطالعه و پژوهشهای این سازمانهای علمی هستند. مهمترین این رویکردها؛ رویکرد شناختی، تحولی و انسانگرا نسبت به آموزش کودکان پیش از دبستان است. سازمانهای مردمنهاد در سطح کشوری در حوزه آموزش پیش از دبستان نیز به دو نوع تقسیم بندی می شوند.