آموزش و پرورش ناكارآمد و مرتفع شدن كوه مشكلات كشور / راه كج آموزش به مقصد نمي رسد

نویسنده: مهدی فتحی

 بستر آموزشی و تربیتی جامعه مان نامناسب ، ناقص و دارای کمترین نتایج مثبت است. برای بقا و ارتقا در جایگاه هایمان تلاش می کنیم و می خواهیم مافوق مان را راضی کرده و درآمد بیشتری داشته باشیم و فقط در حد شعار خدمت به مردم را بر زبان جاری می کنیم . عدم نظارت و تربیت صحیح در نظام آموزشی باعث می شود تا مسئولان و کار به دستانی در جامعه حضور یابند که توانایی و اشراف لازم مدیریتي را نداشته باشند.

جذابيت آسيب‌هاي اجتماعي نوپديد براي جوانان

نویسنده: حسن موسوي‌چلك*

آسيب‌هاي اجتماعي پيوسته در همه جوامع از گستردگي و تنوع زيادي برخوردار بوده، هست و خواهد بود. از جمله ويژگي‌هايي كه در جامعه كنوني شاهد آن هستيم، گسترش تكنولوژي، دسترسي به اطلاعات و تحولاتي است كه از طريق فضاي مجازي ايجاد شد و منجر به ايجاد آسيب‌هاي اجتماعي در جوامع شد. ماهواره، فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي به دنبال تاثير اينترنت در جوامع توسعه‌يافته آسيب‌هاي جديدي را ايجاد كرده كه در گذشته شاهد آن نبوديم. قبل از اينكه اينترنت به‌طور كامل در كشور و فرهنگ ما جا بيفتد موضوع جرايم اينترنتي مطرح شد. ما با گسترش فضاي مجازي با آسيب‌هايي مواجه هستيم كه قبل از گسترش اين فضاها با آنها برخورد كرديم. به همين دليل جوامع هميشه در معرض آسيب‌هاي اجتماعي نوپديد هستند. آسيب‌هايي كه به يك معنا در گذشته چندان مهم نبود، اما در زمان فعلي گسترش آن افراد زيادي را درگير خود كرده است. معني نوپديد بودن اين آسيب‌ها اين نيست كه در گذشته اين آسيب‌ها وجود نداشته‌اند، بلكه آسيب‌هاي اجتماعي كه در همه زمان‌ها شاهد گسترش آن هستيم در برخي زمان‌ها و به واسطه برخي تحولات رشد و نمود بيشتري پيدا مي‌كنند و آسيب‌هاي ايجاد شده در فضاي مجازي كشور نيز از اين دسته هستند.

بررسی و تحلیل جامعه شناسی تطبیقی رویکردهای ایرانی و غربی به جامعه مدنی

نویسنده: محمد تقی سبزه ای

هدف اصلی مقاله حاضر، که به روش مطالعه کتابخانه‌ای و با تکنیک مقایسه‌ای انجام شده است، معرفی و تجزیه و تحلیل جامعه شناسانه شباهت‌ها و تمایزهای رویکردهای ایرانی با رویکرد غربی به جامعه مدنی است. به این منظور، اجزاء، مفاهیم و مؤلفه‌های جامعه مدنی نزد هر دو رویکردهای غربی و ایرانی بر اساس دیدگاه‌های صاحب‌نظران‌شان با یکدیگر مقایسه شدند.
در حال حاضر، چهار رویکرد به جامعه مدنی غربی وجود دارد: رویکرد لیبرالی،[1] جمع گرایانه،[2] جمهوری خواهانه[3] و گفت و گویی[4]. بر اساس رویکردهای غربی، جامعه مدنی از سه عنصر فضای عمومی، سازمان‌های غیر دولتی و جنبش‌های اجتماعی تشکیل می‌شود و دارای مؤلفه‌هایی است: آزادی (مثبت ومنفی)، برابری، عقل جمعی، خیر عمومی، تکثرگرایی، خود مختاری، استقلال از دولت، مدنیت، حقوق شهروندی.
دو رویکرد به جامعه مدنی در ایران وجود دارد: جامعه مدنی لیبرال و جامعه مدنی دینی که رویکرد دینی به دو گروه مخالفان و موافقان سازگاری جامعه مدنی با دین تقسیم می‌شود. مخالفان بیشتر اختلافات جامعه اسلامی ‌(ولایی) با جامعه مدنی (غربی) در شاخص‌هایی مانند: آزادی، برابری، اصل بیشتریت، انسان، قانون گذاری، دولت، رابطه مردم و دولت، تکثرگرایی و تساهل و تسامح را معرفی می‌کنند بر عکس، موافقان بر اشتراکات جامعه مدنی دینی و غربی در شاخص‌هایی مانند: حوزه عمومی ‌مستقل، نهادها و سازمان‌های مدنی، تکثرگرایی، قانون مندی، عقل جمعی، حقوق شهروندی، حقوق اقلیت‌ها و رعایت شأن انسانی تاکید می‌ورزند. در رویکرد لیبرال به جامعه مدنی، جامعه مدنی دارای اجزاء، مولفه‌ها و مفاهیمی‌ مانند: سازمان‌های غیردولتی، جنبش‌های اجتماعی، حوزه عمومی، افکار عمومی، خرد جمعی، اقتصاد آزاد و دولت قانون است که در جامعه ایرانی اجرا شدنی است.
 

شبكه‌هاي اجتماعي امتياز فعالان جامعه مدني

نویسنده: ثريا عزيزپناه*

قبل از اينكه درباره نقش رسانه در برجسته كردن آسيب‌هاي اجتماعي در حوزه‌هاي مختلف و به ويژه حوزه كودكان صحبت كنيم بايد اين نكته را مد نظر قرار دهيم كه رسانه به تناسب جامعه‌اي كه در آن حضور دارد مي‌تواند نقش‌هاي متفاوتي را ايفا كند. در كشور ما رسانه نقش بسيار پررنگي را در فعاليت در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي دارد و اين نقش پررنگ را در نبود جامعه مدني و احزاب به عهده گرفته و مي‌توان گفت جاي خالي آنها را پر كرده است. براي مثال در حوزه كودكان رسانه نقش زيادي در بازتاب مشكلات و مسائل آنان دارد. اين مساله شايد در ساير جوامع هم وجود داشته باشد ولي در جامعه ما به دليل اينكه فعالان عرصه مدني نمي‌توانند به رسانه دسترسي داشته باشند، نقش رسانه پررنگ تر مي‌شود.

 

نقش زنان در برساخت زبان مادری به منزله ابزار فهم و ادراک جهانی

نویسنده: مینو مرتاضی

سال ۲۰۱۶ میلادی از سوی شورای بین المللی علوم تجربی ؛  شورای بین المللی علوم اجتماعی ، شورای بین المللی فلسفه و علوم انسانی و سازمان ملل متحد  به صورت مشترک  سال 2016 به عنوان سال "ادراک جهانی" و "ساختن پلی بین تفکر و ادراک جهانی و اقدامات محلی" نام گذاری شد. سازمان ملل در بیانیه ای هدف از نامگذاری سال 2016 میلادی به عنوان سال «فهمیدن و ادراک جهانی» را تلاش برای ایجاد جنبشی جهانی برای درک و فهم انسان، ارتباط‌های بین انسانی و همچنین تمام ارکانی که به زیست انسانی یاری می رساند، عنوان کرده است.سازمان ملل بر همین اساس به اندیشمندان، جامعه‌شناسان، هنرمندان و معلمان و سایر اقشار توصیه کرده است که هر یک به سهم خود، برای تحقق درک جهانی از انسان و هستی تلاش کنند.

از سوی دیگر موضوع و تِم اصلی روز جهانی زن در سال 2016، جهت تسریع اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 در راستای تحقق برابری جنسیتی، توان‌افزایی زنان و حقوق بشر زنان تمرکز خواهد داشت. به این ترتیب اجلاس شصتم کمیسیون مقام زن در8مارس  سال 2016، با محوریت اهداف توسعه  هزاره که همان اهداف توسعه پایدار است تشکیل خواهد شد .البته لازم به گفتن است تمامی اهداف 17 گانه توسعه پایدار از اهداف توسعه هزاره بطور مستقیم و بعضا غیر مستقیم  مرتبط با زنان است .

 

گفتمان روز جهانی زن: مقتدر‌سازی زنان عامل توسعه

فائزه توکلی*
 
در اغلب کشورهای اروپایی دو مؤلفه مهم در توسعه‌یافتگی محوریت دارد: اقتصاد به ‌عنوان «موضوع توسعه» و زنان به ‌عنوان «عامل توسعه». گفتمان مهمی که در روز جهانی زن در این راستا مطرح است، «مقتدر‌سازی زنان» به عنوان عامل توسعه پایدار است. در اینجا به مؤلفه زنان و ضرورت‌های مقتدر‌سازی آنان به عنوان عوامل توسعه که بیش از ٥/٣ ‌میلیارد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند پرداخته می‌شود. در سال‌های پایانی قرن بیستم، رویکرد توسعه اجتماعی یا توسعه جامعه‌محور که بیش از همه بر روش‌های مقتدرسازی از طریق تسهیلگری با بنیان‌های محله‌ای تأکید می‌کرد، طرح شد. به نحوی که توانمندی‌ها و دارایی‌های محلی برای فقرزدایی و تأمین رفاه برای گروه‌های مختلف، ازجمله زنان، از مهم‌ترین ابزار مداخله و تسهیلگری برای تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی و‌ افزایش ظرفیت‌های فردی و اجتماعی و مشارکت شهروندان برای تحقق نیازهای افراد شد. بعد از نشست جهانی‌ای که سازمان ملل متحد برای توسعه اجتماعی در سال ١٩٩٥ در کپنهاک دانمارک برگزار کرد یکی از برنامه‌های عملی که طیف وسیعی از سنجه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی لازم برای ریشه‌کنی فقر و خارج‌کردن مردم از ناتوانی‌ها و مقتدرسازی، در آن گنجیده بود را متعهد شدند (UN, ١٩٩٥,١٩٩٨; Social Watch, ٢٠٠٠).  
 

ارزش های ما

شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود.  ... ادامه مطلب

تماس با ما

 تلفن : 88834162 داخلی 230
 تلفکس : 86072599
  ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 آدرس دبیرخانه: خیابان مطهری؛ خیابان سلیمان خاطر (امیراتابک) کوچه درفش پلاک۸
  آدرس کانل تلگرام ما : https://t.me/haajm

خبر نامه

با ارسال ایمیل خود در خبر نامه عضو شوید

 ایمیل رسمی شورا :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید