توسعه پایدار، فقدان یا فراوانی؟

نویسنده: جی فریدلاندر

همه ما درباره «توسعه پایدار» در حوزه‌های مختلف مطالب زیادی دیده خوانده یا شنیده‌ایم. اما تعریف توسعه پایدار چیست؟ در سال ۱۹۸۷، کمیسیون برانتلاند متعلق به سازمان ملل، تعریف زیر را برای توسعه پایدار پیشنهاد داد: «توسعه‌ای که نیازهای نسل حاضر را برآورده کند بی‌آنکه توانایی نسل‌های آینده برای برآورده کردن نیاز هایش را به خطر انداخته باشد.» توسعه پایدار به عنوان یک مفهوم قدرتمند به اثبات رسیده است و در تمامی سطوح اجتماعی از مواد شوینده گرفته تا طرح‌های سرمایه‌گذاری برای تغییرات اقلیمی نفوذ کرده است. متاسفانه همراه با حضور همه جانبه این مفهوم، ابهام و نامعلومی نیز در آن بوجود آمده است. استفاده عام باعث شده تا این مفهوم به همه چیز و هیچ چیز معنی شود. از همین رو، انجمن‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که به حسن نیت در پی توسعه پا‌یدار هستند، برای پیشرفت دچار سختی هستند؛ در حالی‌ که بسیاری از اهداف گسترده بهبود رفاه اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی سخن می‌رانند، معلوم نیست که این اهداف به چه معنا بوده و چگونه باید عمل کرد. پژوهش‌های میدانی اخیر درباره  اقدامات تجاری نشان می‌دهد با اینکه دو سوم افراد به اهمیت توسعه پایدار در کسب و کار خود معتقد بوده، تنها ۱۰درصد احساس می‌کنند که کاملا درگیر مسائل توسعه پایدار هستند.

تقويت سمن‌هاي حوزه كودك ضروري است

كيان جوادي
 
وقتي لبخندي بر لبان كودكي مي‌نشيند ناخودآگاه اين شادي محيط اطراف را سرشار از نشاط مي‌كند و غم و اندوه و اضطراب كودكان‌ نيز در مقابل، ما را به واكنش وامي‌دارد.
چرا كودكان اينقدر مهم‌اند و خنده و گريه و رشد و بالندگي آنها از اساس چه اهميتي دارد؟
اين سوال اگرچه اغلب با پاسخ‌هايي قالب‌بندي شده و تكراري روبه‌رو مي‌شود و هر يك از اعضاي جامعه از زاويه‌اي آن را مورد تحليل قرار مي‌دهند اما نبايد ترديد كرد كه تربيت و پرورش كودكان در هر جامعه‌اي نيازمند آرامش، امنيت و سلامت روحي و رواني اعضاي آن جامعه است.

ضرورت ايجاد تشكل‌هاي صنفي

محسن ايزدخواه/ كارشناس حوزه كار و رفاه اجتماعي

بر اساس قانون كار، قراردادها به صورت دايم يا موقت، كتبي يا شفاهي بسته مي‌شوند. بخشنامه‌‌اي در اين زمينه در دوران آقاي كمالي صادر شده است كه بر مبناي آن قراردادهايي كه ماهيت دايمي دارند نيز مي‌توانند به موقت تغيير پيدا كنند؛ يعني قرارداد ابتدا و انتها داشته باشد. افرادي كه قرارداد ندارند، از منظر قانون كار، دايم تلقي مي‌شوند اما درباره افرادي كه قرارداد داشته باشند و از كار بركنار شوند، دو حالت وجود دارد؛ نخست اخراج پس از اتمام قرارداد صورت بگيرد و دوم اينكه پيش از اتمام قرارداد، اخراج اتفاق بيفتد؛ ‌در اين صورت فرد مي‌تواند با مراجعه به مراكز حل اختلاف وزارت كار، وضعيت خود را پيگيري كند و درخواست بازگشت به كار داشته باشد. در صورتي كه كارفرما اين فرد را نپذيرد، مي‌تواند از بيمه بيكاري برخوردار شود. اما افرادي كه با آن‌ها قراردادهاي محدود و موقت بسته شده باشد، اگر با پايان قرارداد از كار بركنار شوند، نمي‌توانند ادعايي داشته باشند در چنين شرايطي بايد حقوق و مزايايي را كه مطابق قانون كار به آن‌ها تعلق مي‌گيرد، از مسير هيات‌هاي حل اختلاف پيگيري كنند.در كشور ما و در شرايطي كه با بيكاري گسترده‌اي روبه‌رو هستيم، بحث امنيت شغلي از چند جهت قابل تامل و بررسي است و مساله‌اي تك سببي محسوب نمي‌شود. در واقع به نوعي مي‌توان گفت حتي قرارداد دايم نيز نمي‌تواند تضميني بر امنيت شغلي فرد باشد، به طور مثال ممكن است شرايطي پيش بيايد كه كارفرما قادر به ادامه فعاليت كارگاه نباشد. بايد جنبه‌هاي ديگري را نيز در نظر گرفت؛ مثل شرايطي كه براي كارگران آذرآب و هپكو پيش آمد؛ اين كارگران، به نوعي كارگر دايم بودند و كارفرما قصد اخراج آن‌ها را نداشته ولي به هر علتي، قادر به پرداخت حقوق و مزاياي آن‌ها نبوده است. اگر بخواهيم امنيت شغلي ايجاد كنيم، بايد پارامترهاي مختلفي را در نظر بگيريم.

سمن‌ها و جریان‌سازی محیط‌زیستی

چند سالی است که سازمان‌های مردم نهاد با ماهیت محیط‌زیستی در کشور جان تازه‌ای گرفته‌اند و خبرفعالیت‌های بزرگ و کوچکشان از گوشه و کنار ایران عزیز می‌آید به‌گونه‌ای که این نهاد‌های مردمی رنگ و بوی تازه‌ای به محیط‌زیست داده‌اند.

نگاهي به لزوم درك جامعه از مفاهيم ديني؛ نذر «فرهنگي» را گسترش دهيم

 

شب‌هاي محرم و نذري دادن عزاداران، همواره جزيي جدانشدني از مراسم سوگواري اباعبدا... حسين (ع)است؛ نذري‌هايي كه مردم براي گره‌گشايي از مشكلات مي دهند و نيت مي‌كنند تا ديگران نيز در نيت خيرشان سهيم شوند. نذري غذا ، چاي ، شربت و... در شب هاي محرم از هر كوچه و خياباني بر مي‌خيزد و شهروندان بسياري نيز به نيت شفا و گشايش در كارها، از آن اطعام مي شوند. اما در كنار همه اين نذري‌هاي مادي، نذري دادن هاي فرهنگي و معنوي نيز چند مدتي است كه جاي خود را ميان شهروندان باز كرده و بايد بيش از پيش مورد توجه همگان قرار گيرد. نذر فرهنگی، از جمله فرهنگ‌های تازه پایی است که در سال‌های اخیر و به ویژه در اعیاد یا ایام عزاداری‌های مذهبی رواج یافته و به معنای صرف وقت و قوای فکری و فرهنگی افراد به جای نذرهای روتین و عمومی است. نذر فرهنگی، مشارکتی معنادار و آگاهانه است؛ طرحی اجتماعی و فرهنگی که قصد آن احیای سنت حسنه نذر و ایجاد فرصت برای تمام افرادی است که می‌خواهند وقت و مهارت خود را نذر کنند.در نذر فرهنگی، فرد نذر کننده کاری فکری، خلاقانه، فرهنگی یا تخصصی را برای دیگران انجام می‌دهد. برخلاف نذرهای عمومی که مورد نذری به‌طورعمده مادی و شامل مواردی مانند اطعام دیگران است، نذر فرهنگی شامل انجام یک کار فرهنگی و فکری برای فرد یا گروهی از افراد است و در قالب نذر وقت و مهارت تعریف می شود. نذر فرهنگی، نخستین بار در تهران و به همت شهرداری تهران ابداع و ترویج شد. با ایجاد یک وبگاه و تبلیغ این فعالیت، دامنه نذر فرهنگی به سطح ملی و بین المللی توسعه یافت. در سامانه نذر فرهنگی، افراد صاحب نذر می توانند مهارت یا مورد نذر و زمان‌های مناسب خود را اعلام کنند و از سوی دیگر، کسانی که به چنین کمک‌هایی نیاز دارند نیز می توانند ثبت نام و نیازهای خود را اعلام کنند. ستاد نذر فرهنگی شهرداری تهران، برنامه‌های مختلفی را در راستای نذر فرهنگی بر پا کرده است که از جمله‌آن می‌توان به طرح پدران و مادران معنوی اشاره کرد که در آن گروهی از پزشکان، وکلا و سایر متخصصان، با کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت ارتباط معنوی و فرهنگی برقرار می کنند.

محيط‌ زيست در گرو توسعه پايدار

توسعه پایدار با رويكردهاي زيست محيطي، شعاري است كه اين روزها برسرزبان بسياري از مسئولان‌افتاده؛ توسعه‌اي كه آباداني و عمران كشور در گرو آن است. توسعه پايدار، توسعه‌ای است که نیازهای امروز را بدون تاثیر و لطمه زدن به توانایی نسل‌های آتی در تامین نیازهای‌شان، تامین کندو در حقیقت ایجاد تعادل میان توسعه و محیط‌ زیست است. توسعه پایدار، تنها‌بر جنبه زیست‌محیطی تمرکز ندارد بلکه به جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی آن نيز توجه می‌کندو محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط‌ زیست است.

بالکن‌نشینی مدنی

نویسنده: مینو مرتاضی‌لنگرودی

بی‌هیچ شتابی برای خرید مایحتاج روزمره و رسیدن به بازار تره‌بار کوچه‌پس‌کوچه‌های محله قدیمی را طی می‌کنم. برای کشیدن بی‌حادثه سبد چرخدارم کلی طرح و نقشه راه در سر دارم. هوا کمی خنک‌تر شده و گه‌گاه نسیم جنوب ‌گردن و پیشانی عرق‌کرده‌ام را خشک می‌کند؛ لابه‌لای شاخه‌های ضخیم اما کم‌برگ و تنک چنارها و کاج‌های قدیمی و جان‌سخت محله جوجه‌کلاغ‌ها مشغول آموزش و تمرین پریدن به وسیله مادر‌شان هستند. وسط جیک‌های در حال تبدیل به قار‌قارهای ناشیانه جوجه‌کلاغ‌ها بعضا صدای قارقار کاملا بالغ اما وحشت‌زده و نگران مادر کلاغ‌ها را می‌شنوم. انگار دارد به جوجه‌هایشان تذکر می‌دهد پرهایتان را  با توجه به شرایط محل سکونت‌تان طوری باز کنید که شاخه‌های لخت و تنک درخت محل سکونت نخراشدشان  و بازهم به خیالم صدای قار‌قار نجوامانند مادر کلاغ‌ها را می‌شنوم که با حسرت از روزهایی یاد می‌کرد که برگ‌های لطیف و سبز‌سبز درختان چنار و حتی برگ‌های سوزنی کاج‌ها چگونه نگهبان جوجه‌ها از شر باد و آفتاب و آفت‌ها بودند.

از مديريت سنتي و انقلابي تا مديريت مدني و حرفه‌اي

محمد داوري*
 
اين سخن وزير آموزش و پرورش را كه چندين بار هم در طول روزهاي گذشته توسط او مورد تاكيد قرار گرفته است، بايد به فال نيك گرفت و از آن استقبال كرد و خوشحال بود و اميدوار كه در مديريت نهاد آموزش و پرورش تحولات مثبتي به منظور كارآمد كردن اين دستگاه رخ دهد. سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش در نخستين گفت‌وگوي تلويزيوني پس از به دست آوردن راي اعتماد از مجلس و در مراسم توديع و معارفه وزراي سابق و جديد و بعد هم در چند ديدار و گفت‌وگوي ديگر بر جوابگو نبودن شيوه‌هاي مديريتي گذشته و به طور مشخص شيوه‌هايي كه او به عنوان شيوه‌هاي دهه شصتي خوانده است تاكيد كرده و گفته بايد به دنبال روش‌هاي  نو  و كارآمد باشيم.
بيان اين نقد به گذشته و تاكيد بر اين ضرورت امروزي از زبان بالاترين مقام آموزش و پرورش يك روزنه اميد و يك فرصت است تا صاحبنظران و افراد داراي تجربه و كنشگران اين عرصه بر اين مقوله متمركز شوند كه مديريت دهه ٦٠ به طور خاص و سال‌هاي گذشته به طور عام داراي چه ويژگي‌هايي بوده است كه الان ديگر منسوخ و غيركارآمد شده است؟ و نكته ديگر اينكه مديريت دهه ٩٠ چه الزاماتي دارد كه بايد مديران به آن توجه لازم را داشته باشند؟
بي‌ترديد پاسخ به اين دو پرسش كليدي در اين راستا مي‌تواند با نقد گذشته ما را واجد دستاوردي كند كه اشتباهات گذشتگان را تكرار نكنيم و از تجربه مثبت آنان نيز بهره‌مند شويم و از طرفي ما را متوجه الزامات جديدي مي‌كند كه در واقع حاصل نظريه‌ها و تئوري‌هاي جديدمديريتي است و اين نوع نگرش، رويكردها و سياست‌هاي راه‌گشايي را پيش روي مديران قرار مي‌دهد، لذا به سهم خود در اين نوشته تلاش دارم به مهم‌ترين تفاوت‌هاي مديريتي دهه شصتي و دهه نودي در قالب چند متغير معنادار بپردازم.

ارزش های ما

شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود.  ... ادامه مطلب

تماس با ما

 تلفن : 88834162 داخلی 230
 تلفکس : 86072599
  ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 آدرس دبیرخانه: خیابان مطهری؛ خیابان سلیمان خاطر (امیراتابک) کوچه درفش پلاک۸
  آدرس کانل تلگرام ما : https://t.me/haajm

خبر نامه

با ارسال ایمیل خود در خبر نامه عضو شوید

 ایمیل رسمی شورا :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید