سینهها مالامال از رنج قربانیان و مصدومان و خسران چشیدگان فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان است. در این هنگامه، کنار ملت ایران و مردم شریف آبادان، همسوگ و همدل هستیم…
به نام خداریاست محترم جمهوروزیران، وکیلان و قضات بلندپایه در قوای مجریه، مقننه و قضاییه با سلام و به نام عدالت و انصاف از شما عالیجنابان مصرانه میخواهیم و انتظار…
در اردیبهشت امسال تعدادی از معلمهای آموزش و پرورش در اعتراض به مطالبات صنفی خود، مقابل وزارت کار تجمع كردند كه موردخشونت قرار گرفتندو بازداشت شدند. تعدادی از اقشار مختلف…
منشور «گفتوگوی سیاسی» به استانداران ابلاغ شد؛ منشوری 9 بندی که به گفته اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور، باب گفتوگو میان احزاب و جریانهای سیاسی، تشکلهای مردم نهاد و…
بحران كم آبي و خشكسالي ،حيات ميليونها ايراني را تهديد ميكند. تهديدي كه بسياري مسئولان هنوز آن را جدي نگرفتهاند. اما سازمانهاي جهاني در طول دهه گذشته، بارها به ايران…
معاون اجتماعی وزارت بهداشت نوشت: در صدد آن هستیم با تشکیل بانک اطلاعاتی، توانمندسازی و توسعه کمی و کیفی سمنها، راه توسعه سلامت را بیش از گذشته با سپردن امور…
سرپرست امور سازمانهای مردم نهاد وزارت کشور از ایجاد ۳۱ شبکه هماهنگی "تشکلهای مردم نهاد در مدیریت بحران" در ۳۱ استان کشور خبر داد و گفت: دلیل توجه تاسیس نهاد…
احمدعلی موهبتی چهارشنبه در نشست هم اندیشی و دیدار با مدیران سمن ها و موسسات خیریه مدیران دستگاه های کمک رسان اظهار کرد: مغفول ماندن بعضی از امور و ناتوانی…
مسعود سلطانیفر در نشست صمیمانه وزیر ورزش و جوانان با دبیران سازمانهای مردم نهاد جوانان و فعالان اجتماعی با بیان اینکه زمانی که سمنها در حل معضلی اجتماعی مانند اعتیاد…
هدی هاشمیجامعه هنوز از شوک خبر اهورا، بنیتا و آتنا بیرون نیامده بود که به یکباره با شایعه بهت آور دیگری در شبکههای مجازی مواجه شد: «سرایدار یک مدرسه در…
محمدمهدی تندگویان با بیان اینکه سمنهای جوانان سفیران ما در جامعه هستند و میتوانند سیاستگذاریهایی را ترویج کنند، گفت: نهادینه شدن تغییر دیدگاههای جوانان از نگاه مطالبهگرایانه به نگاه پیشرو…
به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نشست هم اندیشی سازمانهای مردم نهاد امروز اول مهر ماه با حضور نمایندگان ۱۸ تشکل در میراث…
الهام فخاری شامگاه جمعه در حاشیه اختتامیه سومین دوره لیگ فوتبال پرشین جمعیت امام علی (ع) (تیمهای فوتبال کودکان محروم و حاشیهنشین شهرها) بر حمایت اعضای شورا از ایدههای خلاقانه…
محمدکرم محمدی روز دوشنبه در جلسه ای با جوانان پیشوا با اشاره به اینکه راه اندازی سازمان های مردم نهاد با اقبال چندانی از سوی جوانان این شهرستان مواجه نشده…
معاون اجتماعی مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: پیشنویس لایحه قانونی حمایت از سمنها تهیه و در کمیسیون سیاسی دولت به تصویب رسیده است که برای بررسی و تصویب…
شهلا منفرد رییس هیات مدیره جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست در مراسم آغاز به کار پروژه ظرفیت سازی سازمان های مردم نهاد به منظور مشارکت در آموزش های…
رضا حجتی در خصوص کلیات برگزاری اولین نشست هماندیشی اعضای منتخب مجامع استانی سازمانهای مردمنهاد جوانان سراسر کشور افزود: مجمع سازمانهای مردمنهاد جوانان، یک تأسیسات جدیدی است که به سمنها…
دکتر کاظم غریب آبادی معاون امور بینالملل دبیر ستاد حقوق بشر در نشست تعامل با سازمانهای مردم نهاد که به تدوین چهارمین گزارش ادواری میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی…
قائم مقام وزیر کشور در ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی گفت: مهار و کاهش آسیب های اجتماعی مستلزم تعامل دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم…
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با امضای تفاهمنامه همکاری با شبکه سمنهای میراثی، اختیار و حضور مستقیم نهادهای مردمی را در معرفی و صیانت از میراث فرهنگی پایتخت گسترش داد.
نخستين مناظره کانديداهاي رياستجمهوري دوازدهم به بحث درباره چالشهاي اجتماعي و بررسي رويکرد هريک از نامزدها به اين موضوعات اختصاص داشت. بااينحال، به باور بسياري از فعالان اجتماعي، بيتوجهي کانديداها…
خبر این بود؛ دفتر جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان پلمب شد. درباره یک تشکل غیردولتی در پاسگاه نعمتآباد صحبت میکنیم، تشکلی که از صبح اول وقت به بهانه…
مدیرکل مشارکتهای اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم مجوز ۱۵۰۰ سازمان مردمنهاد جوانان صادر شده است، گفت: قصد داریم تا پایان دولت مجوز…
دبیر یک سازمان مردم نهاد جوانان استان البرز گفت: بهتر است وزارت ورزش و جوانان برای هر سازمان مردم نهاد جوانان دورههای بومی، تخصصی با توجه به آمایش سرزمین برگزارکند.
شهرزاد همتی: روز گذشته، دادستان تهران از انتصاب یک زن به سرپرستی دادسرای اطفال و نوجوانان خبر داد. جعفریدولتآبادی دراینباره افزود: «این انتصاب که با موافقت رئيس محترم قوه قضائيه…
در حياط که باز ميشود، بوي تازگي و طراوت حياط آبوجاروشده مؤسسه آتنا به مشام ميخورد. درست مثل خانهاي که مهياي ورود مهمان است. اينجا خانه بهبود کيفيت زندگي زنان…
«با گذشت بیش از ٢٦ روز از برگزاری مجمع موسس انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران بسیاری از روزنامهنگاران استان تهران منتظر اعلام شرایط عضویت در این انجمن هستند.»شهریار شمس مستوفی…
وظايف دولت در حوزه محيطزيست در برنامه ششم توسعه به تصويب مجلس رسيد. اهميت اين بند از برنامه ششم از آنجايي است که ناظر بر چالشهاي کنوني محيطزيست در ايران…
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ديدار با سمنهاي استان خوزستان تاكيد كرد كه سمنها با احصاي تكاليف ميتوانند به دستگاههاي دولتي كمك كنند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در زمینه لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: یک گروه کارشناسی و پژوهشی…
به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، محمدرضا رستمی در جمع فعالان سازمان های مردم نهاد جوانان و نخبگان جوان بوشهری با اشاره به روزهای شروع دولت یازدهم…
سام بوربورـ حمایت از کودکان با وجود قوانین حمایتی سنجیده ممکن میشود و بیشک بخش عمدهای از مشکلات و موانع در مسیر حمایت از کودک به عدم حمایت منسجم قانونی…
روز پنجشنبه نخستين جلسه مجمع عمومي انجمن صنفي روزنامهنگاران استان تهران برگزار شد. دراين جلسه پس از تصويب بندهاي اساسنامه انجمن توسط اعضاي حاضر در جلسه كه ١٦٥ نفر بودند،…
براساس آمارهاي رسمي برآورد ميشود که ۳۵ درصد زنان در سراسر جهان، نوعي از خشونت فيزيکي يا جنسي را تجربه کردهاند. اين درحالي است که با احتساب تحقيقات محلي و…
رییس سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به ارائه لایحه مقابله با حیوانآزاری به هیئت دولت، گفت: مسئولیت ساماندهی سگها و حیوانات ولگرد در محیطهای شهری و روستایی بر عهده وزارت…
همايش اتحاديه سراسري کانونهای وکلای دادگستري ايران (اسکودا) هر ٦ ماه يكبار به ميزباني يكی از كانونها برگزار میشود كه اينبار كانون البرز ميزبان همایش کانونهای وکلا در روزهای ١٩…
روز گذشته، اولين مرکز خدمات دندانپزشکي زنان در حال بهبودي در خانه خورشيد تأسيس شد. اتفاقي که با همت ليلا ارشد، مديريت خانه خورشيد و انجمن دندانپزشکان ايران از سال…
جمعی از فعالان اجتماعی پس از مرگ دو ملوان و صیاد ایرانی دیگر بر اثر گرسنگی و تشنگی که در اسارت دزدان دریایی بودند، با تشکیل پویشی مردمی خواستار رسیدگی…
به دنبال برگزاري سومين ديدار اعضاي شوراي اجتماعي كشور با رهبري در روز ١٠ آبان ماه و گزارشدهي درباره اقدامات انجام شده براي كنترل و كاهش آسيبهاي اجتماعي، وزير بهداشت…
هماهنگکننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران: سازمان ملل متحد بحران دریاچه ارومیه را با جدیت دنبال میکند رضا کیانیان، بازیگر: پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان کاملا اشتباه…
پورمحمدی: باید در میزان و مصادیق اعدام بازنگری شود دبیر کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی: طرح تخفیف مجازاتهای اعدام قاچاقچیان موادمخدر هنوز به هیأترئیسه مجلس ارایه نشده است.
ریشههای منشور حقوق شهروندی منشور حقوق شهروندی فهرستی از مهمترین حقوق شهروندان یک کشور است. نخستین منشور با این نام در ایران باستان در ۵۳۸ پیش از میلاد توسط کوروش…
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور میگوید: «طی شش ماه گذشته شاهد افزایش آمار خرید و فروش نوزادان در سراسر کشور بودهایم.» فروش نوزاد، پدیده ای زشت و آسیبی اجتماعی…
زهرا جعفرزاده| ایرانیان پُر استرس اند، آنقدر که دیگر نیازی به آمار و ارقام و کارهای تحقیقاتی ندارند. استرسی که در سطوح بالا، در دایره اختلالات روانی قرار می گیرد،…
نوشتهاند: «کار سادهاي است؛ هر جا نشاني از کودکيِ ازدسترفته ديديم، عکسي بگيريم... عکسي از پاها.» جمعيت دفاع از کودکان کار و خيابان، که نهادي مستقل و غيردولتي در زمينه…
روز گذشته نشست بررسی تفاهمنامههای مشترک میان معاون امور زنان و خانواده ریاستجمهوری و وزارت آموزشوپرورش در وزارت آموزشوپرورش برگزار شد. در این نشست مشترک، وزارت آموزشوپرورش به تشریح جزئیات…
نویسنده: زهرا چوپانكاره «هدف قرار گرفتن بسيج دانشآموزي، نقشه خطرناك سازمان ملل براي ايران، خداحافظي با حق تدافع، تهديد بنيان خانواده و... اينها تنها بخشي از انتقادات و برداشتهاي اشتباهي…
دومین همایش تخصصی حقوق حیوانات بهمناسبت «روز جهانی مبارزه با خشونت علیه حیوانات» برگزار شد.«معصومه ابتکار»، رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه این همایش و در گفت وگو با «شهروند»…
فریبا خان احمدی/ نخستین مرکز اقامتی مدل طبی زنان و زنان باردار مصرف کننده مواد روز گذشته با حضور قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، قائم مقام…
الهام کاظمی | 6 سال پیش علیاکبر صالحی وزیر امور خارجه وقت کشور در دولت دهم، پروتکل الحاقی منع به کارگیری کودکان در منازعات نظامی را که به کنوانسیون حقوق…
وزیر ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر 1500 سازمان مردمنهاد جوانان در کشور فعالیت میکنند که امیدواریم تا پایان دولت یازدهم تعداد آنها به دو هزار سازمان مردمنهاد افزایش…
آمارها حکایت از این دارد که ١٥٠هزار کودک ایرانی سوءتغذیه دارند؛ کودکانی که خیلیهایشان هنوز تحت حمایت نهادهای حمایتی قرار نگرفتهاند، بهطوری که براساس اعلام معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،…
چند ماهی از انتشار تصاویر و فیلمهای آزار و اذیت حیوانات در فضای مجازی میگذرد. تصاویری که در آنها نشانی از انسانیت دیده نمیشود.پخش این گونه تصاویر و فیلمها باعث…
مطهره واعظیپور| نمایندگان مجلس سرانجام موفق شدند آسیبهای اجتماعی را در برنامه ششم توسعه جای دهند و حالا قرار است برنامه ششم با جدول الحاقی 28 ردیفی که در مورد…
ماده ٣١ لایحه برنامه ششم توسعه کشور با تأکید بر عدالت جنسیتی در دستگاهها، به حوزه زنان و خانواده اختصاص یافته بود و حالا به دلیل موضعگیری شاید ضعیف نمایندگان…
سعیده علیپور| 6 سال از طرح دولت قبل در ادغام دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان میگذرد؛ ادغامی که نتیجه محسوس آن گمشدن مطالبات و پیگیریهای حوزه جوانان…
مدیرکل هماهنگی امور استان های وزارت ورزش با اشاره بر اینکه باید مطالبات جوانان به استانداران منتقل شود، بر ضرورت تشکیل «سمن سرا» در استانها تاکید کرد.
انجمن خبرنگاران محیط زیست ایران، با هدف آموزش و ارتقای کیفی کار خبرنگاران حوزه محیط زیست و پیگیری حقوق و مسائل صنفی خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار آغاز به کار…
تعدادی از تشکلهای زیستمحیطی دانشگاههای تهران با صدور نامهای از نمایندگان تهرانی فهرست امید، از آنها خواستهاند به وضعیت محیطزیستی و شهری پایتخت توجه بیشتری داشته باشند.
سعیده علیپور/ در سومین سال فعالیت دولت یازدهم، حسن روحانی رئیسجمهوری نخستین دستور مستقیم را برای حمایت از حقوق زنان صادر و برگزاری آزمون استخدامی سال 95 را به تامین…
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افتتاح 7 مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان با همکاری شهرداری تهران در هفته دولت خبر داد. علی ربیعی در حاشیه مراسم واگذاری…
اولین نشریه نوجوانان دوستدار محیطزیست با عنوان «داروگ» در قالب ماهنامه منتشر شد. در شماره مرداد داروگ، علاوه بر اخبار فعالیتها و جشنوارههای محیطزیستی مرتبط با کودکان، هفت کمپین بینالمللی…
بیش از ۵۰۰ نفر از فعالان مدنی، استادان دانشگاه و کارشناسان مسائل اجتماعی در ایران، در نامه سرگشادهای خواهان جرمزدایی از دستفروشی شدهاند. نامه فعالان مدنی در اعتراض به مصوبه…
فرماندار سنندج بهرهگیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد به منظور ترویج و نهادینه کردن رعایت حقوق کودکان تاکید کرد و گفت: بستر ورود سمنها به حوزه توسعه آموزش در بین…
شهرزاد همتی/ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از انجام هماهنگیهای لازم برای تشکیل «فراکسیون مبارزه با مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی» خبر داد. این خبری است که پرویز…
بعد از صحبتهای علیاکبر سیاری، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مبنیبر اینکه انتقال ویروس ایدز از راه ارتباط جنسی دوبرابر شده، او از ایجاد مراکزی برای ارائه…
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به ارائه پیشنویس لایحه قانونی حمایت از محیطبانان به دولت، جزئیات این لایحه را که برای حمایت بیشتر…
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت: سازمان های مردم نهاد یک از مهمترین، اساسی ترین و زیر ساختی ترین بخش توسعه اجتماعی کشور هستند که در…
دبیر سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران با اشاره به ضرورت بهرهگیری از ظرفیتهای داوطلبی اعضای سمنها گفت: فعال نکردن ظرفیتهای داوطلبی یکی از دلایل برخورد سمنها به مشکلات مختلف…
مدیرکل اموراجتماعی استانداری تهران ازآموزشهای پیشگیری ازآزارجنسی کودکان درمهدها و پیشدبستانیها خبرداد وگفت:«باید کودکان ما آنقدر آموزش دیده باشند که هیچ وقت درمعــرض تجاوز و تهدید جنــسی قرارنگیرند. متأسفانه هم…
مریم جهان پناه/ انگشت اشارهاش را تکان میدهد و با چشمان ریزسرمه کشیدهاش میگوید بیا، جلوتر میروم. همان دختری است که از ابتدای ورود من به سالن «سرای احسان»، آن…
مطهره واعظیپور | عقیمسازی زنان معتاد راهحلی بود که اولینبار فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران مطرح کرد؛ موضوعی که موافقان و مخالفان زیادی داشت. برخی بر این باورند که…
«مردم ما استرس دارند، بردبار نیستند و تحمل دیگری را ندارند.» این یک جمله تازه نیست؛ موضوعی است که در چندسال گذشته میان حرفهای خیلیها جای خودش را باز کرده…
مدیر جمعیت افرای سبز گفت: کیفیت دوره توانمندسازی سمنها که از سوی وزارت ورزش و جوانان برگزار میشود مطلوب نیست چرا که از اساتید مناسبی برای برپایی این دورهها استفاده…
رئیـــــــــس ســازمان حفـــــــاظت محیط زیست با تأکید بر ضرورت به روزرسانی قوانین محیط زیست گفت: در رابطه با مبارزه با حیوانآزاری لایحهای در کمیسیون تدوین لوایح دولت مطرح است که…
دبیر سمن «خانه آتیهسازان علم و صنعت آیریک» با اشاره به دورههای توانمندسازی سمنهای جوانان گفت: دورههای ملی توانمندسازی تنها 10 درصد بازدهی دارد. بنابراین بهتر است برای افزایش توانمندی…
زهرا کشوری/ کیسههای غذا روی شانههای جوانشان، آرام درهای بیکسی را میزنند تا به رسم علی(ع)، دستگیر کسانی باشند که شکم خالی سر روی بالین نداری گذاشتهاند. جمعیت دانشجویان امام…
شادی خوشکار|اسماعیل کنار حوض نشسته، ١٠ روز است دخترکش را گم کرده. ظهر جمعه است، حوالی میدان شوش، در حیاط خانهای کلنگی که هر پنجرهاش به اتاق یک خانواده باز…
مژگان جمشیدی نیم نگاهشلیک به یک محیط بان دیگر در استان فارستنها یک روز پس از شهادت دو محیطبان منطقه گنو، اینبار محیطبان شجاعی در پارک ملی بمو در فارس…
فاطمه صفری| رفتار با حیوانات وحشی هم باید طبق تعالیم دینی به دور از خشونت باشد داستانهای مربوط به رفتار مناسب با حیوانات از کتب آموزشی حذف شدهاند نبود قانونی…
الهام کاظمی/کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی در حال شکلگیری هستند و نمایندگان، اولویتهای نخست خود را برای حضور در این کمیسیونها اعلام کردهاند و ثبتنام اولیه صورت گرفته است. در…
توقف پروژه رنگآمیزی برجهای مراقبت فرودگاه یاسوج به خاطر یک پرنده شکاری، تعویق سهماهه عملیات عمرانی برای حفظ آرامش لکلک باردار، فداکاری چوپان فداکار و اجازهای که به پلنگ داد…
معاون برنامهریزی و هماهنگي معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: نشست ملی سمنهای فعال در حوزه امور زنان و خانواده نیمه اول سال جاری در تهران برگزار…
سقفهای شیشهای* و قوانین نانوشتهای که مردان را محقتر از زنان برای کارکردن میدانند، باعث شده از ٢٧ میلیون نفر از زنان کشور که در سن کار به سر میبرند…
نمايندگان مجلس دهم در دومين هفته كاري خود شنونده گزارش تكاندهندهاي درباره وضعيت آسيبهاي اجتماعي در كشور بودند. گزارشي كه توسط عبدالرضا رحمانيفضلي؛ وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با…
زهرا جعفرزاده| وقتی جواب آزمایش متادون نوزاد چهارماهه مثبت شد، نه پزشک معالج تعجب کرد، نه مادرش و نه مددکاران؛ هیچکس از اعتیاد «علی» شوکه نشد. نوزاد زرد و زاری…
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده با انتقاد از سیاسیشدن موضوعات در حوزه زنان و خانواده گفت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه با همراهی مجلس به سمت تحقق عدالت…
ایرانیها خشن شدهاند. این دیگر یک موضوع جدید یا عجیب نیست، موضوعی است که حالا دیگر چندوقتی میشود علاوه بر پژوهشگران اجتماعی، مسئولان دولتی هم درباره آن صحبت میکنند و…
دبیر سازمان مردمنهاد پیشگامان تمدن نوین با بیان اینکه مشکل اصلی سازمانهای مردم نهاد رویکرد مسئولان به آنهاست، گفت: مسئولان ارزش لازم را برای سمنها قایل نیستند و خود را…
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: ایجاد یک شبکه تخصصی ارتباطی در حوزه زنان و خانواده بین سازمانهای مردم نهاد به منظور تعامل و همافزایی بیشتر تشکلهای…
شهرزاد همتی/شورای اجتماعی کشور که در سالهای ریاستجمهوری احمدینژاد از نفس افتاده بود، حالا با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شورایی را بنا کرده تا به بررسی آسیبهای…
دبیر موسسه آهنگ بلوچ با بیان اینکه آموزشهای عمومی و تخصصی برای سمنهای جوانان لازم است، گفت: برخی از سمنها مهارتهای لازم برای حل مشکلاتشان در زمینههای مختلف از جمله…
یک ماه پیش آییننامه شورای صنفی توسط وزیر علوم امضا و به دانشگاهها ابلاغ شد. آییننامهای که هر گونه فعالیت، موضعگیری، همسویی، همکاری و حمایت از تشکلهای سیاسی در داخل…
صدرا محقق/ آسیبهای اجتماعی مسئله جدیدی نیست و سالهاست به شکلی جدی یکی از مشکلات جامعه ماست. آسیبهایی مانند، اعتیاد، خشونت اجتماعی، فقر و حاشیهنشینی، گدایی، کودکان کار، فرار دختران…
فرزانه قبادي / انگار آدمها وقتي ابلاغيه انتصابشان به يك سمت بالا رابه دست ميگيرند دچار نوعي سندروم ميشوند، «سندروم مديريت»، سندرومي است كه اين روزها هر روز بيشتر از…
سعیده علیپور| هفته پیش، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر داده بود که براساس تصمیم شورای اجتماعی کشور، این معاونت متولی اصلی آسیبهای اجتماعی دختران خواهد بود.…
صبا حسینی/ این روزها همه ما ایرانیها خبرهای ناراحتکننده را خیلی زودتر و گستردهتر از گذشته میشنویم، به شکلی که هرقدر هم که میخواهیم نسبت به این اخبار بیاعتنا باشیم…
مطهره واعظیپور/ حالا به جای اینکه بین انگشتهایشان پایپ، فندک اتمی و مواد برق بزند و در خرابههای شهر چنباتمه زده باشند، در آشپزخانهای تمیز کار میکنند و روزهای پاکیشان…
معصومه اصغری/ نبودِ شفافیت در عملکرد ستاد سمنهای شورای شهر تهران برای سومینبار خبری شده و حالا نایبرئیس این ستاد مدعی است که علاوه بر تخلف در استفاده از اعتبارات…
نگین باقری/ همواره مشکل بیکاری، دغدغه خاطر بسیاری از خانواده ها بوده است و در این میان جوان، فارغ التحصیلان و زنان در این بیکاری سهم عمده دارند. این در…
فرناز قلعهدار/ در کشور ما بیش از 90 سال است که سازمانهای مردم نهاد یا همان تشکلهای اجتماعی غیردولتی فعالیتشان را آغاز کردهاند اما متأسفانه هنوز قانونی مشخص که تکالیف،…
معاون فرهنگی ادارهکل ورزش و جوانان استان زنجان با تاکید بر نقش سمنها در پویایی و نشاط جوانان گفت: کیفیسازی سمنها باید به اندازه افزایش کمیت آنها مدنظر قرار گیرد.
پاییز سال گذشته که چندماهی از شروع طرحهای ضربتی شهرداری تهران و نیروی انتظامی در منطقه ١٢ تهران گذشته بود، مسئولان از جلسهای مشترک با مقام معظم رهبری پیرامون چند…
سعیده علیپور| در آستانه آغاز هفته جوان، مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش از بازنگری سند اشتغال جوانان خبر داد؛ سند اشتغالی که 12سال قبل در راستای اجرای برنامه چهارم…
ایفای نقش سه گانه ی نظارت، آموزش و شفاف سازی توسط سازمانهای مردم نهاد در ارتقای سلامت مبتنی بر احقاق حقوق بیمار
نویسندگان: افشین فرهانچی*، زهره رحیمی **
روش کار : در هریک از نقش های سه گانه به ترتیب در امر آموزش ، نوع فعالیت سمنها ، دادن آگاهی در زمینه منشور حقوق بیمار به شهروندان است . در زمینه نظارت بر فرایندهای بهداشتی و درمانی سمنها با نظارت بر میزان رضایتمندی و نظرسنجی های دوره ای و کنترل چگونگی رسیدگی به شکایات مراجعین می توانند نقش آفرینی نمایند . در نهایت جهت شفاف سازی فضای موجود و موقعیت نهادهای ارائه دهنده خدمات به شهروندان به گسترش اطلاعات فوق و نتایج بررسی هایشان در میان مراجعین می پردازند.
نتیجه : اثربخشی آموزش حقوق بیمار به واسطه تقسیم هزینه ها ، یکسانی آموزش دهنده و آموزش گیرنده و امکان فراگیری و گسترش هرچه بیشتر از سوی سمنها به مراتب چشمگیرتر است . امر سنجش نظرات مراجعین می تواند به دلایلی از جمله عادی شدن فرایند برای مرکز ارائه دهنده خدمت ، کاهش حساسیت به مسئله ، نگرانی از نتایج نامناسب مخدوش یا نادرست ارزیابی گردد لذا نظارتی برون از سازمان این ارزیابی را تا حد امکان به واقعیت نزدیک می کند و برای برنامه ریزی های اصلاحی داده های درستی فراهم می آورد . در نهایت شفاف سازی وضع موجود، به دخالت و حساس نمودن یک یک شهروندان کمک نموده ، فضا را برای لزوم پاسخگویی مسئولین آماده می سازد .
مقدمه :
با نگاهی دقیق به مقوله کرامت انسان و الزام رعایت حقوق اولیه وی در عرصه های مختلف ، اهمیت حفظ حیات و ارتقای کیفیت زندگی وی بروشنی بروز می نماید. از این رو در این گستره توجه ویژه به حقوق مراجعین نظام سلامت ، موجبات رعایت کرامت وی و ارائه خدمات ضروری به ایشان را فراهم می نماید . چالشهای پیشرو در مسیر احقاق حقوق بیمار به عواملی چون خط مشی سازمان ، برنامه ریزی ، نیروهای متخصص و چندین عامل دیگر بستگی دارد. در این میان با توجه به هویت و ساختار سازمان های مردم نهاد ، نقش آفرینی ایشان در حوزه شکل گیری نیاز مراجعین بیش از هر عامل دیگر اثربخش به نظر می رسد.
سازمان مردمنهاد
سازمان مردمنهاد در کلیترین معنایش، به سازمانی اشاره میکند که مستقیما بخشی از ساختار دولت محسوب نمیشود، اما نقش بسیار مهمی بعنوان واسطه بین فرد فرد مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا میکند. بسیاری از سازمانهای مردمنهاد غیر انتفاعی نیز هستند. بودجه این سازمانها از طریق کمکهای مردمی، سازمانهای دولتی، توسط خود دولت یا ترکیبی از طرق مذکور تامین میشود. بعضی از سازمانهای مردمنهاد نیمه مستقل وظایف و کارهای دولتی را نیز انجام میدهند. برخی از این سازمانها هیچ علاقهای به سیاست ندارند و این در حالی است که برخی از آنها به منظور تامین منافع اعضای خود صرفا به لابیگری در دولت میپردازند. از آنجا که اصطلاح «سازمان مردمنهاد» بسیار کلی است، بسیاری از این سازمانها ترجیح میدهند از اصطلاح سازمان داوطلبانه خصوصی یا سازمان توسعه خصوصی استفاده کنند. The number of internationally operating NGOs is estimated at 40,000. [ 1 ] National numbers are even higher: Russia has 277,000 NGOs; [ 2 ]India is estimated to have around 3.3 million NGOs. [ 3 ] تعداد سازمان های غیر دولتی بین المللی در حدود 40،000 برآورد شده است. در روسیه حدود 277.000 سازمان غیر دولتی، هند در حدود 3،300،000 سازمان غیر دولتی، در بنگلادش بیش از 20،000 و در ایالات متحده حدود ۲ میلیون سازمان غیردولتی فعالیت میکنند که بیشتر آنها در ۳۰ سال گذشته تشکیل شدهاند. [1]
ویژگی های سازمان های مردم نهاد را می توان در عبارات زیر خلاصه نمود: [4] [5]
به دنبال سود نیستند.
خودجوشند و از دل جامعه برخاسته اند.
مشکل و معضل فعلی را درک نموده اند که مهمترین گام در حل مسائل اجتماعی محسوب می شود.
به مسائلی توجه می کنند که در بسیاری از موارد مغفول مانده اند یا از دید حکومت ها مسائل مهمی نیستند.
چون منافع مالی در بین نیست پاسخگوتر و شفافتر برخورد می کنند.
در اکثر موارد گروه های هدف می توانند همان گروه های همکار باشند.
برای تاسیس و تشکیلشان نیاز به امور پیچیده بروکراتیک و موانع پر پیچ و خم اداری نیست.
به آسانی میتوان از افراد دارای قابلیت بدون ممنوعیتی خاص در این نهادها بهره برد.
برای انجام فعالیت ها و برنامه ریزی هایشان محدود به قوانین مالی و اداری نیستند.
فضای متکثر آنها محیطی صمیمانه و سرشار از تعامل ایجاد می کند که از تقویت کننده های قدرتمند محسوب می گردد.
بدلیل شفافیت و عدم وابستگی به دولت راحت تر می تواند حمایت های مردمی را جذب نماید.
در بهره گیری از روش های کاری، محدود به قواعد تعریف شدهی سازمانهای دولتی نیستند و در صورت تامین مالی می توانند نقش های مختلف و متغیری را برای عملیاتی شدن اهدافشان ایفا کنند و از آزادی بروز خلاقیت ها برخوردارند.
برای انتخاب محل فعالیت از مناطق محروم تا غنی و از شهر تا روستا محدودیتی از جنس محدودیت ساز مانهای دولتی وجود ندارد.
به دلیل ذات داوطلبانه بودنش گرایش و انگیزه فعالیت به مراتب چشمگیرتر است.
چون حول یک نیاز عینی و ملموس شکل می گیرد مشارکت کنندگان با تمام وجود پیگیر و جدی هستند.
در زمینه تاریخچه سمن ها باید گفت: اگر فقط فعالیت های داوطلبانه مد نظر باشد، انجمنهای داوطلبانه شهروندان در سراسر تاریخ وجود داشتهاند ولی سازمان های مشخص با اهداف واضح و مجموعه ای از اعضا با فعالیت آگاهانه داوطلبانه به همان منوال که امروزه، بویژه در سطح بینالملل دیده میشوند، در دو قرن اخیر توسعه یافتهاند. یکی از اولین سازمانهای غیردولتی، صلیب سرخ جهانی است که در سال ۱۸۶۳ تاسیس شد. عبارت «سازمانهای غیردولتی» با تاسیس سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ که مفاد آن در ماده ۷۱ از فصل ۱۰ منشور سازمان ملل آمدهاست، به وجود آمد. نقش اساسی سازمانهای غیردولتی و دیگر گروههای اصلی در توسعه پایدار در ماده ۲۷ دستور کار ۲۱ به رسمیت شناخته شدهاست، که منجر به توافقات جدید و بازبینی شده برای روابط شورایی بین سازمان ملل و سازمانهای مردمنهاد شد. فرایند جهانیسازی در قرن بیستم موجب اهمیت یافتن سازمانهای مردمنهاد گردید. امکان حل خیلی از مشکلات داخل یک کشور وجود نداشت. معاهدات بینالمللی و سازمانهای بینالمللی از قبیل سازمان تجارت جهانی بیش از حد بر منافع موسسات مالی بزرگ متمرکز بودند. در اقدامی برای متعادل کردن این روند، سازمانهای غیردولتی با تاکید بر مسائل بشردوستانه و کمک به توسعه پایدار تاسیس شدند که نمونه بارز آن اجلاس اجتماعی جهان است که هر ساله در ماه ژانویه بعنوان رقیب اجلاس اقتصادی جهان برگزار می گردد. [16]
طبق بیانات کورتون در سال ۱۹۹۰ در نوشتهای تحت عنوان «سه دوره شکل گیری فعالیتهای داوطلبانه»، مرحله سوم از این سه دوره ، دوره ی تکامل و شکل گیری سازمانهای مردمنهاد یا توسعه نظامهای پایدار خوانده می شود. در این مرحله، سازمانهای مردمنهاد کوشیدند تغییراتی را در سیاستها و موسسات در سطح داخلی، ملی و بینالمللی به وجود آورند، آنها از نقش سابق خود که تامین و ارائه خدمات عملیاتی بود، فاصله گرفته و نقش کاتالیزوری به عهده گرفتند. به تدریج این سازمان از سازمان مردمنهاد امداد رسان به سازمان مردمنهاد توسعه و آبادانی تغییر ماهیت داده است. [19]
سازمانهای مردمنهاد برای رسیدن به اهداف گوناگونی فعالیت میکنند و معمولاً در جهت پیشبرد اهداف سیاسی یا اجتماعی اعضا در حرکت هستند. بطور مثال، به بهبود وضعیت محیط زیست، تشویق گروهها و مردم به رعایت حقوق بشر، بالا بردن سطح رفاه اقشار محروم و آسیب پذیر یا مطرح ساختن یک برنامه مشترک و دسته جمعی میتوان اشاره کرد. تعداد این قبیل سازمانها بسیار زیاد است و اهداف آنها طیف وسیعی از موقعیتهای اجتماعی را در بر میگیرد. حتی میتوان آن را به مدارس خصوصی و سازمانهای ورزشی نیز ربط داد. برخی از سازمانهای مردمنهاد عمدتاً به عنوان عامل نفوذی و لابی گری فعالیت میکنند، اما برخی دیگر از آنها انجام برنامه و فعالیتها را مطمح نظر خود دارند. به طور کلی، سازمانهای مردمنهاد خصوصی، یک جامعه بخصوص یا محیط زیست را در کانون توجه خود قرار میدهند. آنها به موضوعات مختلفی از قبیل کمکهای فوری و اقدامات بشردوستانه میپردازند. آنها همچنین روابط قوی و مستحکمی با گروههای اجتماعی کشورهای در حال توسعه دارند و در مناطقی که امکان ارسال کمکهای دولتی وجود ندارد، وارد عمل میشوند. سازمانهای مردمنهاد به عنوان بخشی از مجموعه روابط بینالملل پذیرفته شدهاند. سازمانهای غیردولتی از یک سو بر سیاست گذاریهای ملی و چندجانبه تاثیر میگذارند و از سوی دیگر به طور فزایندهای مستقیما در فعالیتهای محلی حضور دارند.
در سالهای اخیر، موسسات بزرگ زیادی به دنبال برخی فعالیتهای خاص سازمانهای مردمنهاد که بر ضد رسوم و عملکرد شرکتها و موسسات بوده است، به تقویت واحدها و بخشهای مختلف خود پرداختهاند. همانطور که منطق حکم میکند اگر موسسات و شرکتها با سازمانهای مردمنهاد کار کنند، سازمانهای مردمنهاد بر ضد موسسات و شرکتها فعالیت نخواهند کرد.
سازمان های مردم نهاد در ایران
در ایران به آن به اختصار سَمَن یا تشکل غیر دولتی میگویند که به نظر میرسد باتوجه به بافت حکومت در ایران، که «دولت» بخشی از قوای حاکم میباشد، بهتر است از معادل سازمان غیر حکومتی استفاده شود.سازمانهای مردمنهاد، اساسا با تاکید بر ۳ اصل داوطلبانه، غیر انتفاعی و غیر سیاسی تشکیل و تاسیس میشوند و بودجه آنها از راه کمک و هدایای مردمی، وقف ، کمکهای مالی از سازمانهای دولتی و غیر دولتی و بینالمللی، وجوه حاصل از فعالیتهای سازمان و انجام پروژه وحق عضویت ها در سازمان فراهم می گردد. بدیهی است هرموسسه یا بنیاد غیردولتی باتوجه به نیاز اعضای خود، موضوع فعالیت مشخصی را پی میگیرد. موضوعاتی مانند: آموزش، بهداشت، محیط زیست، اشتغال، فرهنگ، هنر، جوانان، کودکان، زنان، سالمندان و یا موضوعات تخصصی و علمی. [18]
ضرورت تشکیل سمن ها را در ایران با نتایجی چون فراهم ساختن شرایط تجربه زندگی و تقویت ویژگی مسئولیت پذیری ، وظیفه شناسی و پیشتازی افراد در پیشبرد اهداف آرمانی،توسعه نقش افراد در سازندگی کشور و استفاده بهینه از منابع انسانی برای تحقق توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی کشور، پرورش خلاقیت و هدایت قوه ابتکار ، فراهم ساختن شرایط و امکانات لازم برای بهره گیری از استعداد ها، فراهم ساختن زمینه های جامعه پذیری و شیوه های وفاق و سازگاری افراد جامعه، فراهم ساختن شرایط مشارکت عمومی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی به اثبات رسانید.
در زمینه تاریخچه سمن ها در ایران باید اشاره نمود که بسیاری جمع های شکل گرفته در مساجد، تکایا، هیاتهای مذهبی و قهوه خانهها را نهادهای غیردولتی سنتی قدیمی میدانند و پس از آن صندوقهای قرض الحسنه، خیریهها، انجمنهای اسلامی وحتی دورههای فارغ التحصیلی در دوران بعدتر و سپس اتحادیهها، اصناف و نظامهای صنفی و مهندسی و غیره، شکلهای جدیدتر نهادهای مدنی محسوب می گردند، تا در بیست سال اخیر که نهاد های مردم نهاد جدید مشابه همتایان خارجی خود در ایران شکل گرفتند. طبق گزارش اعلام شده، در سال 1389 آمار سمن های ثبت شده توسط استانداری ها در ایران عبارت بودند از 422 سمن از 30 استان که از این میان تعداد 342 سمن به فعالیت های آموزشی و پژوهشی می پردازند. تهران با 59 تشکل فعال در بالای جدول و استان قم و خراسان جنوبی در پایین ترین رده جدول قرار دارند.
در ابتدای متن لازم است تعریفی از بیمار و حقوق داشته باشیم. بيمار، به كسي كه خود را به ارائه دهنده خدمت جهت دريافت خدمات بهداشتي درماني معرفي مي كند و حقوق به مجموعه قواعد و مقررات حاكم بر يك جامعه كه امتيازات و اختيارات خاصي را براي افراد به رسميت مي شناسد، گفته می شود . حقوق در تمام زبانها به معني آنچه راست وسزاوار است تعريف ميشود. انگيزه حركت براي تدوين منشور حقوق بيمار با انتشار اعلاميه جهاني حقوق بشر در سال 1947آغاز شد كه در آن مردم خواستار برابري حقوق براي دسترسي به خدمات بهداشتي و اجتماعي شدند. اولين گروه حرفه اي كه اعلامیه حقوق بیمار را منتشر کرد اتحادیه ملی پرستاری در سال 1959 بود ودر سال 1973 انجمن بیمارستان های آمریکا لایحه حقوق بیماران به همراه مثال های اجرایی و مستند را تحت عنوان لایحه حقوق بیماران منتشر کرد. از تاریخچه بیانیه های حقوق بیمار در سطح بین المللی می توان به موارد زیر اشاره نمود : [2] [3]
منشور حقوق بيمار انجمن جهاني پزشكي ( اعلاميه ليسبون 1995-1981)
بيانيهي حقوق بيمار اجلاس اروپايي سازمان بهداشت جهاني (آمستردام 1994)
منشور حقوق بيماران اروپا (رم، 2002)
منشور حقوق بيمار انجمن بيمارستانهاي آمريكا (1973 تجديد نظر 1992)
منشور حقوق بيمار كميسيون صدور مجوزهاي نظام سلامت (آمريكا 1994)
منشور حقوق بيمار در افريقاي جنوبي
منشور حقوق بيمار در كانادا
منشور حقوق بيمار در ايران که در سال 1380 توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تدوین گردید و شامل 10 بند بود. این منشور دارای کاستی هایی بود لذا بررسی مجدد در زمینه ی محورهای حقوق بیمار صورت گرفت و منشور جدید در آبان ماه سال 1388 توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به تمامی دانشگاه ها ابلاغ گردید. این منشور طی برگزاری کارگاه مشورتی تدوین منشور حقوق بیمار با حضور گروه های کارشناسی از جمله، نمايندگان انجمن هاي حمايت از بيماران (بيماران رواني مزمن، تالاسمي، هموفيلي)، نمايندگان سازمان نظام پزشكي، پرستاران و پزشكان و حقوقدانان منتخب، كارشناسان اخلاق پزشكي و نماينده بيمه خدمات درماني نيروهاي مسلح تدوین گردید .
نظام سلامت كارآمد نيازمند مشاركت فعالانه بين گيرندگان و ارائه كنندگان خدمات سلامت ميباشد. ارتباط مناسب و صادقانه، احترام به ارزشهاي شخصي و حرفهاي و حساسيت نسبت به تفاوتهاي موجود، لازمهي مراقبت مطلوب از بيمار است. بهعنوان يكي از اركان ارائهي خدمات سلامت، بيمارستانها بايد نهادي براي درك و احترام به حقوق و مسؤوليتهاي بيمار، خانوادهي آنان، پزشكان، پرستاران و ساير مراقبتكنندگان باشند. بيمارستانها بايد به جنبههاي اخلاقي مراقبت واقف بوده و به آن احترام گذارند. در ضمن اثربخشي مراقبت و بهره مندي بيمار از نتايج مثبت درمان بستگي به مسؤوليتپذيري بيمار دارد.
منشور حقوق بيمار با هدف تبيين حقوق گيرندگان خدمات تنظيم گرديده است. يکايک افراد جامعه متعهد به حفظ و احترام به کرامت انسان ها مي باشند. اين امر در شرايط بيماري از اهميت ويژه اي برخوردار است. بر اساس قانون اساسي توجه به كرامت والاي انساني از اصول پايه بوده و دولت موظف است خدمات بهداشتي درماني را براي يکايک افراد کشور تأمين کند. بر اين اساس ارائه خدمات سلامت بايد عادلانه و مبتنی بر احترام به حقوق و رعايت کرامت انسانی بيماران صورت پذيرد. اين منشور با توجه به ارزشهاي والاي انساني و بر پايه برابري كرامت ذاتي تمامي گيرندگان خدمات سلامت و با هدف حفظ ، ارتقا و تحكيم رابطه انساني ميان ارائه كنندگان و گيرندگان خدمات سلامت تنظيم شده است. [10] [11]
با توجه به محورهای پنج گانه حقوق بیمار، دريافت مطلوب خدمات سلامت، ارائه اطلاعات کافی و مطلوب به بیمار، حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه بيمار، احترام به حريم خصوصي و اصل رازداري، دسترسی به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات، حق بيمار است.
با توجه به موارد ذکر شده در دستورالعمل حاکمیت بالینی[6] سال 89 که از سوی وزارت بهداشت و درمان برای تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی الزامی گردید، مراکز ارائه دهنده خدمت باید، اطلاعات مربوط به چگونگي و محل تسليم شكايت را به خوبي به اطلاع مراجعان، كاركنان و ديگر طرف هاي دينفع برسانند. پاسخ گويي و گزارش اقدامات و تصميمات بیمارستان نسبت به فرايند رسيدگي به شكايات به طور واضح ايجاد گردد . اطلاعات مرتبط با فرايند رسيدگي به شكايات مانند بروشورها، نشريه هاي آموزشي و يا اطلاعات الكترونيكي بايستي به آساني در اختيار مراجعان، شاكيان و ديگر طرفهاي ذي نفع قرار گيرد. [15]
همچنین در زمینه حفظ ایمنی که از حقوق مسلم بیمار و مراجعین است طبق این نظام مدیریتی رعایت این مهم در گرو، ایجاد فرهنگ و بسترسازی، درگیر نمودن مردم و جامعه و برقراری ارتباط صریح با ایشان، آموختن و آموزش دادن درسهای ایمنی و مشارکت دادن بیماران در فرایند است.
سازمان های مردم نهاد در دنیای مدرن نقش های متعددی را بر عهده دارند ولی سه نقشی که در ادامه می آید اصلی ترین کارکرد های سازمان های غیر دولتی برای ارتقا حقوق بیماران هستند. [17]
نظارت از اصلی ترین عوامل ارزیابی عملکرد و بازیابی نقاط قوت و ضعف دستگاه ها و مجموعه های ارائه دهنده خدمت است. هرچه سمت و سوی نظارت از نظارت داخلی به خارجی سوق پیدا کند می توان از سلامت و دقت آن اطمینان بیشتری حاصل نمود . علی القاعده یکی از راهکارهای ارزیابی دقیق و مطمئن فرایندها و فعالیت ها در سازمانهای مختلف، مجزا نمودن عوامل ارزیابی از عوامل برنامه ریز و اجرایی است. ویژگی دوم که در مورد ارزیاب حائز اهمیت می باشد، کشف و درک نیازِ گیرندگان خدمت و احاطه به خدماتی است که مراجعین از مراکز ارائه دهنده درخواست می نمایند. با در نظر داشتن موارد ذکر شده نیروهای داوطلب و مردم نهاد به دلیل اینکه کاملا جدا از برنامه ریزان و عوامل اجرایی هستند و با توجه به اینکه نیازهایشان منعکس کننده ی نیازهای جامعه است، گزینه های بسیار مناسبی برای نظارت بر خدمات و فعالیت ها هستند. در نقاط دیگر دنیا مواردی از توفیق های تشکل های غیردولتی در فعالیت های نظارتی وجود دارد که از جمله می توان به نظارت طرح تعیین دوز ید در نمک مصرفی در هندوستان اشاره نمود. [8] که با توجه به بافت فرهنگی و عوامل درگیر در فرایند، حمایت نهادهای غیردولتی با داشتن ویژگیهایی که پیشتر در متن آورده شد از علل موفقیت پروژه گردید. از دیگر خطراتی که می تواند سازمانها را در فرایند کنترل فرایندهایشان مورد تهدید قرار دهد، تکراری شدن که به نوبه خود موجب کاهش حساسیت و دقت خواهد شد و نگاهی یک سونگرانه که چشم پوشی و غفلت از دیگر جوانب مسئله را به همراه خواهد داشت. نیروهای مردم نهاد با در نظر داشتن تمامی ویژگی هایی که برشمردیم می توانند در کشف و درک نیاز، نگاه های چندجانبه، رویکرد به دور از منفعت و حضور فراگیرشان زمینه های نظارتی دقیق را فراهم نمایند. در برنامه چهارم توسعه کشور نقش تشکل های غیردولتی به صورت های مختلف دیده شده است. در موادی از این برنامه مشارکت این تشکل ها به طور روشنی ذکر شده است و در مواردی دیگر به توانمندسازی و حمایت از تشکل های غیردولتی اشاره شده است. در عین حال مواردی نیز در برنامه وجود دارد که اشاره مستقیمی به تشکل های غیردولتی نشده است اما با اشاره به موضوع مشارکت مردمی به صورت غیرمستقیم از آن ها یاد شده است. نظارت بر برنامه های مراکز دولتی می تواند یکی از فعالیتهایی باشد که از سوی سمن ها مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد. [9] [21]
جدول 1 : فهرست موادی از متن قانون برنامه چهارم توسعه که به طور مشخص به مشارکت تشکل ها در حوزه های مختلف اشاره شده است.
جدول 2 : فهرست موادی از متن قانون برنامه چهارم توسعه که تشکل های غیردولتی می توانند در اجرای یا تضمین درستی آن نقش داشته باشند.
در برنامه پنجم توسعه نیز به رفع موانع و تشویق مردم به مشارکت گسترده در عرصه های مختلف که از چند سال پیش تاکنون جهت گیری اصلی دولت بوده است با شتابی بیشتر و در راستای حرکت به سمت جایگاه اول اقتصادی منطقه، از موضوع های محوری بوده که شاکله برنامه را متأثر کرده است. تلاش شده است که با رویکرد عدالت محوری و مشارکت مردمی در تمام عرصه ها با بهره مندی از قابلیت ها و ظرفیت های مادی و معنوی کشور، برنامه پنج ساله اول تدوین شود. [20]
جدول 3 : فهرست موادی از برنامه پنجم توسعه در بخش سلامت که به نقش تشکل های غیر دولتی اشاره شده است.
به دلایل گوناگونی در سیستم بهداشتی حقوق بیماران دچار تضییع می گردد و علی رغم تلاش تمام دست اندرکاران این سیستم ها و نظارت ممتد و همه جانبه موارد بسیاری از عدم رعایت حقوق بیماران را می بینیم. یکی از راه حل ها برای این موضوع می تواند دخالت سازمان های مردم نهاد و انجام نقش نظارتی مستقل آنها باشد طبیعی است با توجه به مسائل پیش گفته این سازمان ها هم صلاحیت لازم و هم مطلوبیت لازم را برای این امر دارند.
با توجه به افزایش روزافزون نیازمندی های بهداشتی و وسیع و پیچیده تر شدن متقاضیان ، یکی از چالش های دائمی سازمان بهداشت و درمان و سازمانهای مرتبط، انتقال اطلاعات و آگاهی لازم برای ارتقای سلامت عمومی و فردیست تا متقاضیان با شناخت و هوشمندی هرچه بیشتر دست به انتخاب منابع جهت رفع نیازشان بزنند. با محدودیت سازمان بهداشت و درمان در تامین بودجه آموزشی، ارتباط همیشگی و موثر با فردفرد متقاضیان خدمات بهداشتی و درمانی امکان پذیر نمی باشد. در این بخش نیز نیاز به نیروهایی احساس می گردد که هزینه های آموزشی را در سایه ی فراگیرتر نمودن آموزش گیرندگان برای سازمان بهداشت و درمان کاهش دهد تا پیشبرد اهداف نظام سلامت در دوره های زمانی کوتاهتر و به شکلی غنی تر حاصل گردد. از سوی دیگر در یک فرایند آموزشی ارتباط موثر بین آموزش دهنده و گیرنده برای افزایش یادگیری از مهمترین عوامل است. هم زبانی، نیاز مشترک، سطوح برابر اجتماعی از عوامل یاری دهنده در ایجاد اعتماد و افزایش بهره وری آموزشی است. بکارگیری روش های بومی و محلی و رعایت تنوع در انتقال اطلاعات به فراخور شرایط آموزش گیرنده عامل دیگریست که در فرایند آموزش دخالت می کند. با نگاهی دقیق به عوامل درگیر بار دیگر حضور سازمان های مردم نهاد به طور مستقیم و غیرمستقیم جهت ایفای نقش آموزشی بواسطه برخورداری از الزامات فرایند احساس می گردد. در حوزه آموزش سلامت تشکل های غیر دولتی بسیاری در دنیا فعالیت می کنند که موفقیت های چشمگیری نیز کسب نموده اند. نهاد غیردولتی با نام بیمارستان جادویی در چین که با طرح آموزش زیر 18 ساله هایی که تحت غفلت ، بی توجهی ، فقر یا تجاوز قرار گرفته اند انجام وظیفه می کند. نهاد غیر دولتی دیگر در زیمباوه، اوگاندا، تانزانیا، نپال ، سیه رالئون ، آفریقای جنوبی، استرالیا، آمریکا و انگلستان با نام مشارکت دانش آموزان در سراسر جهان به آموزش مسائل جنسی سلامت و بهداشت جنسی و بیماریهای مقاربتی می پردازد. نهاد غیردولتی مادری ایمن در اروپا به آموزش نکات لازم در زمینه تولد نوزاد و نگهداری از وی همینطور سلامت مادران پرداخته است. داوطلبین سلامت بین المللی مینه سوتا در سراسر جهان مراکز و طرح هایی برای آموزش در زمینه های دیابت ایدز سالمندی تغذیه پنومونی مالاریا بیماری های قلبی وعروقی ارائه می کند. [6] [7] [12] [13] [14]
حقوق بیمار از جمله مسائلی است که با وجود تلاش های بسیار جهت آموزش آن در سطوح مختلف سیستم سلامت و آموزش آن به بیماران نتوانسته است جایگاه مناسب خود را پیدا کند و احتمالا بخشی از علت این مسئله، مشکلاتی است که در بالا بیان شد. سازمان مردم نهاد با خصوصیات خاص خود می تواند این نقیصه را براحتی پر کند و با توجه به اینکه نگاه بی طرفانه ای به مسائل دارد از بروز خطاهای ناخواسته در این امر نیز می تواند جلوگیری کند.
حوزه بهداشت و درمان از جمله حوزه هایی است که فقدان شفافیت در عرضه خدمات در آن احساس می گردد. مراجعین خرید کالا یا خدمت به مراکز مختلف، در ابتدا نیاز خود را عنوان نموده و ارائه دهنده توضیحات لازم را در زمینه کالا یا خدمت از منظر کیفیت، کمیت، قیمت، خدمات جانبی و خدمات مشابه و قابل مقایسه به مشتری ارائه می نماید. نظام سلامت شاید از معدود نظام هایی است که امکان ارائه اطلاعات دقیق و لازم به مخاطبان برای انتخابی بهینه و پاسخ های آگاهانه بطور مطلق وجود ندارد. یک بیمار در زیر تیغه جراحی یا در محفظه پرتوگرافی احاطه ای بر لحظه لحظه فرایندی که بر وی می گذرد را ندارد، او هرگز همچون خرید از یک فروشگاه تسلطی بر تفاوت قیمت ها و کمیت خدمات و کالاها پیدا نمی کند و گاه حتی سالها وقت لازم است که از پیامدهای ناشی از خدمات ناقص یا اشتباه دست اندرکاران نظام سلامت باخبر شود. این خلا چگونه پر خواهد شد. مادامیکه متقاضیان امکان ردیابی دقیق خدماتشان را نداشته باشند، در صحت ارزیابی مرکز باید تردید نمود. این ردیابی تنها در گرو شفاف سازی فضاهای اطلاعاتی رخ می دهد. هرچند شفاف سازی در فضایی که بستر فرهنگی اجتماعی لازم فراهم نشده است و تخصیص منابع کمیاب در سایه سیاست گذاریهای ناکارآمد، که مداوما سازمان را تحت فشار قرار می دهد، می تواند چالش ها و معضلات خاص خود را همراه داشته باشد، اما از الزامات برقراری سلامت کاری و حذف فساد است. اصولا سازمانهای دولتی برای برقراری این شفافیت با موانع جدی داخلی و خارجی روبرو هستند از مقاومت ذی نفعان سازمان گرفته تا سیاست گذاریهای کلان نظام سلامت می تواند برای برقراری این فضای شفاف مانع تراشی کند لذا اینجا هم حضور نیروهایی که هیچ یک از محدودیت های ذکر شده را ندارند می توانند بستر این شفاف سازی را فراهم نمایند. در سال های اخیر مواردی از این عدم شفافیت در سطوح بالای بین المللی دیده شد. در زلزله هاییتی بحث های بسیاری در مورد نحوه تخصیص امکانات بهداشتی و رعایت حقوق بازماندگان حادثه به میان آمد که مطمئنا وجود سازمان های مردم نهاد بی طرف می توانست این خلا اطلاعاتی را پر کند و مانع از بروز این مسائل گردد.
نتیجه :
اثربخشی آموزش حقوق بیمار به واسطه تقسیم هزینه ها، یکسانی آموزش دهنده و آموزش گیرنده و امکان فراگیری و گسترش هرچه بیشتر از سوی سمنها به مراتب چشمگیرتر است. امر سنجش نظرات مراجعین می تواند به دلایلی از جمله عادی شدن فرایند برای مرکز ارائه دهنده خدمت ، کاهش حساسیت به مسئله، نگرانی از نتایج نامناسب مخدوش یا نادرست ارزیابی گردد لذا نظارتی _ برون از سازمان _ این ارزیابی را تا حد امکان به واقعیت نزدیک می کند و برای برنامه ریزی های اصلاحی داده های درستی فراهم می آورد. در نهایت شفاف سازی وضع موجود، به دخالت و حساس نمودن یک یک شهروندان کمک نموده، فضا را برای لزوم پاسخگویی مسئولین آماده می سازد.
اعتلای حقوق بیمار هنوز نیاز به کار وسیع و گسترده ای دارد و لازمه آن کمک گرفتن از تمام حوزه ها و استفاده از پتانسیل های موجود در تمام بخش ها است. سازمان های مردم نهاد در این میان می توانند نقش موثری را ایفا کنند و ما امیدواریم این سازمان ها بتوانند با ورود به این حوزه به تحقق هرچه کاملتر حقوق انسان ها خصوصا بیماران کمک کنند.
منابع :
Changing role of NGOs from project implementation to local health system development, ngo-monitor.org/articles.2007.
S. Pandav, S. Pandav, K. Anand, S.A. Wajih, S. Prakash, J. Singh, A role for nongovernmental organizations in monitoring the iodine content of salt in northern India, WHO Bulletin OMS. Vol 73, 1995.
Brownfields Public Health and Health Monitoring, Public Health and Emergency, www.epa.gov, 2006.
NGO Forum on Sexual and Reproductive Health and Development Invest in Health, Rights and the Future, Germany, www.globalngoforum.com, 2009.
Marianne Haslegrave, The role of NGOs in promoting a gender approach to health care, Common Health Medical Association , www.un.org/womenwatch.2008.
Rehabilitating the health system after conflict in East Timor: a shift from NGO to government leadership, Health Policy Plan. 21(3): 206-216, 2006.
Thelma Narayan, Marilyn Wise, NGO coalitions global health promotion , phmovement.org , 2008
Assya Pascalev, Yordanka Krastev, Elitsa Todorova, Challenges for Patients’ Rights in Bulgaria and Implications for Cross-Boarder Health care , www.hu/files , 2009.
J. Driscoll. In Defence of Patient/Person Human Rights Within National Health Care Provision: Implications for British Nursing. Nursing Ethics 4 (1):66-77 , 1997.
Democracy and human right: national community and patient empowerment and advocacy project, Malawi Health Equity Network [MHEN], International Alliance of Patients Organizations [IAPO], UK, 2008.
Partnership for Safe Motherhood and Newborn Health ,www.safemotherhood.org , 2004.
An environment where no child is abused, lonely, poor, illiterate, or neglected , www.magichospital.org , 2008. HIV/AIDS , www.wellshareinternational.org/node , 2010.
صداقت خواه و تيم مدرسان گروه حاكميت باليني ، مبحث حقوق بیمار ، همایش حاکمیت بالینی همدان ، 1389 .
سعید نوری نشاط، سازمان های غیر دولتی در گذر زمان ، سایت اخبار سازمان های غیر دولتی ایران.
خدیجه رضایی حقیقت ، نقش سازمانهای غیردولتی در حمایت از حقوق مصرف کننده ، سایت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ، 1389 .
تغيير نام سازمان غيردولتي (NGO) به سازمان مردم نهاد (سمن) ، خبرگزاری فارس ، 1385 .
حسن بیک محمدلو ، سنت داوطلبانه، نتايج و کاربردهاي آن در رشد اجتماعي ، سایت باشگاه اندیشه ، 1389.
متن کامل لایحه برنامه پنجم توسعه ، tbzmed.ac.ir ، 1389.
متن کامل لایحه برنامه چهارم توسعه ، tbzmed.ac.ir ، 1384.
Triple role of supervision, training and transparency by nongovernmental organizations in health promotion based on patient rights
Farhanchi afshin,*MD anesthesia, intensive care and pain: Assistant professor in medical ethic
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
Rahimi zohreh** Master of Psychology: Director of Quality Improvement Office.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
Hamedan University of Medical Sciences
Introduction: looking at the issue of human dignity and basic rights of his obligations in various fields and international levels, the importance of preserving life and promoting quality of life, is cleared. It is clear that to achieve this important with health system is possible. Attention to the rights of clients, improve respect for his dignity and the vital services provided to them. challenges and obstacles and problems in the way depends on factors such as patient rights policy organization, planning, professional forces, and several other factors, that of course people need and how community organizations with formed these factors. Meanwhile, according to the identity and structure of governmental organizations, their role in shaping the field of client needs more than any other factor, effective and corrective looks. Therefore,in this article has been struggling with to look at to NGOs and his triple role of training, supervision and transparency in the area of patient rights and introduce a model for providing executive direction to the target in this way.
Methods: In each of the NGOs triple roles education activities including, education and awareness in the patient rights charter to citizens. Monitoring processes in the field of health care organizations should consider referring to the measure and method to control complaints. Finally, to clarify the position space agencies providing health services to citizens should pay to spread this information among the results of their clients.
Results: Effectiveness of patient rights education from NGOs coused, cost sharing,also the same education and training provider and the recipient can learn and develop further more impressive.Measure the comments can for reasons including the normalization process for uniformity and center service provider, reducing sensitivity to the issue, fear of bad results , be distorted or incorrect evaluated. so external oversight without direct benefits and losses close to reality results of data integrity to the extent possible. Finally, transparency of present situation helped to sensitive and interference of citizens and prepares space for accountability officials.
Keywords:
Nongovernment Organization, health system, patient rights.
زندگی شهری و کنشهای شهروندان مقولهای اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی است و بر این مبنا، ضعف در پایینبودن مشارکت اجتماعی شهروندان مسالهای است که باید مورد توجه قرار داد. من بارها در این باب سخن گفتهام که با آلودهشدن محیط زیست، تنفس شهری جدی گرفته میشود، لذا تنفس ارتباطی میان شهروندان هم باید جدی گرفته شود. سطح گفتوگو و مشارکت اجتماعی که پایین بیاید، ناگزیر بیاعتمادی در زبان روزمره بالا رفته و مشاهده میشود و اینها به لحاظ ارتباطی و از منظر جامعهشناسی برای شهروندان مسالهساز خواهد شد. شهروند در نگاه جامعهشناسانه ابعاد مدنی، سیاسی و اجتماعی و همچنین سابقهای تاریخی دارد و از اینجاست که مفهوم «شهروند فعال» معنادار میشود. شهروند فعال، با توجه به امکان دستیابی به اطلاعات فقط نقش نظارهگر را نمیپذیرد بلکه نوعی کنشگر به حساب میآید که برای تعیین سرنوشت خود و برای رسیدن به وضعیت مطلوب فعالانه در شهر تلاش میکند. در مقابل آن هم «شهروند منفعل» قرار دارد که مطیع است و نوعی «رعیت مدرن» محسوب میشود. مشکل امروز در شهر پدیده جامعه منفعل و نظارهگر است، یعنی کسانی که غیر از نظارهکردن کاری انجام نمیدهند درحالیکه شهروند فعال به کنشگری دست میزند. شهروند فعال، کسی است که در نگاه به حقوق و تکالیف خود، فراتر از تعاریف و مفاهیم سنتی گام برمیدارد.
شورای سازمان های جامعه مدنی رمز بقاء، قدرت یابی و نفوذ خود (و البته همه سازمان های مدنی) را در پایبندی به اصول و ارزش هایی می داند که بر مبنای آن ایجاد شده است. لذا پذیرش و رعایت اصول و ارزش ها شرط حضور و مشارکت در شورا محسوب می شود. ... ادامه مطلب
تماس با ما
تلفن : 88834162 داخلی 230
تلفکس : 86072599
ایمیل شورا :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ایمیل دبیرکل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید